Ce îi lipsește României pentru a atrage din turism o contribuție de 4,5% din PIB, cât este media în Uniunea Europeană
În Articol
- În loc să fie în topul industriilor care contribuie la PIB, turismul se menține la stadiul de „cenușăreasă” a economiei, spre nemulțumirea companiilor din acest sector al economiei.
Patronatele și agențiile turistice consideră că unul dintre motivele pentru care România nu reușește să atragă mai mulți vizitatori este reprezentat și de faptul că nu există o campanie de promovare a țării. Astfel fiecare companie își face propria campania de promovare.
Implicarea statului inexistentă
După un sezon estival neașteptat de bun, cu rezultate peste așteptări, datorită vremii favorabile, jucătorii din sector se declară optimiști cu privire la anul 2025, chiar dacă nu se așteaptă la vreun ajutor din partea statului și nici nu există o campanie de promovare a României.
Aceasta deși toată lumea vorbește de potențialul turismului românesc, care ar fi putut avea o contribuție mai mare la PIB decât acum.
„Suntem optimiști mai mult pentru că în această industrie dacă nu ești optimist probabil că poți să te apuci de altceva, întrucât nu statul ne ajută și nici politicile Guvernului. Ne-am învățat de mult să nu mai așteptăm acest ajutor pentru că în general turismul în România este privit că o cenușăreasă a economiei naționale și nu se acordă prioritate acestei industrii, când dimpotrivă ar fi putut fi una dintre cele trei mari industrii care să contribuie la PIB-ul României și la bugetul de stat”, a declarat pentru Termene.ro Corina Martin, secretar General at Federaței Patronatelor din Industria Ospitalității din România – FPIOR.
Anul trecut, România a ocupat poziția a noua în topul european al turismului intern, cu 10,4 miliarde de euro încasări de la turiștii proprii (12,2 miliarde euro în total, dacă luăm în calcul și aportul străinilor). Impactul în PIB-ul României este de 3,3%, mult sub media UE de 4,5%.
Mai mult pe cont propriu
Cum România nu are de ani buni o campanie de promovare la nivel de țară, jucătorii din turism se descurcă mai mult pe cont propriu, fiecare stabilindu-și strategia așa cum crede de cuviință.
„Din păcate, nefiind o politică prioritară turismul în România, noi suntem învățați să ne descurcăm singuri, să ne organizăm singuri, să ne facem promovarea așa cum credem și considerăm și putem noi fără să așteptăm o campanie de promovare a României care întârzie foarte mult și de foarte mulți ani”, a mai precizat Marin.
Reprezentanta patronatului din sectorul turismului atrage atenția, chiar dacă pare incredibil, că România stă foarte prost în ceea ce privește raportarea datelor cu privire la turiștii străini care înnoptează în unitățile de cazare din țară. Un semn mai mult decât evident că mai sunt multe de făcut în privința fiscalizării.
„În condițiile în care România nu are nici acum o strategie națională de promovare a turismului, în condițiile în care România nu știe nici până în ziua de astăzi câți turiști au dormit azi noapte la Mamaia sau la Sinaia, pentru că nu avem cel mai elementar lucru: numărul de turiști înregistrați, fiscalizați și raportați, astfel încât să cunoaștem pe ce cifre stăm, noi suntem încrezători doar în ceea ce știm că am învățat să facem noi ca operatori privați, fiecare în locația și în afacerea lui. Bineînțeles, așteptăm ca vremea să fie la fel de prietenoasă că în această vară, ceea ce ar face că cifrele anului viitor sa fie chiar și mai bune”, a mai spus Corina Martin.
În acest an, numărul turiștilor care au ajuns pe litoralul românesc a fost mai mare cu circa 30% față de anul trecut, pe fondul vremii călduroase, potrivit primelor estimări ale patronatului din sector.
Un sezon neașteptat de bun în vara lui 2024
Sezonul estival din acest an a fost ceva mai bun față de anii trecuți, datorită vremii favorabile. În general, turistii au ales să-și petreacă timpul la mare în weekend, tendință care s-a văzut chiar și acum, în luna septembrie.
„Este un sezon mai bun, clar, față de mulți ani în urmă, pentru că am avut o vreme foarte caldă, favorabilă pentru vacanțe și care i-a determinat pe mulți români să vină mult mai multe week-end-uri, adică și în luna iunie și chiar și acum în septembrie, pe litoralul românesc. Nu este chiar ceva obișnuit, pentru că litoralul românesc este dependent de turiștii români, care vin la mare pe timpul vacanțelor, doar când se termină școala, adică atunci când începe vacanța școlară”, a afirmat Martin.
Mini-vacanțele revigorează turismul românesc
Dacă până în urmă cu 2-3 ani, călătoriile de două-trei zile aveau ca destinație aproape doar muntele, acum românii și-au diversificat mini-vacanțele. Turismul de weekend, city-break-uri în orașe ca Sighișoara, București, Brașov a câștigat tot mai mult atenția turiștilor români.
Patronatele și companiile din turism consideră că anul 2024 a fost până acum un an mai bun decât 2023 din punct de vedere al rezervărilor și al încasărilor. Creșterea afacerilor are loc în condițiile în care românii și-au petrecut mini-vacanțele în propria țară.
De altfel, numărul rezervărilor pentru vacanța de vară în România a fost în medie cu 3,8% mai mare, față de perioada similară a anului trecut, conform datelor BIBI Touring Touroperator, unul dintre cei mai importanţi touroperatori specializați pe vacanțe turistice în România.
Ca locație, concediile pe litoral și cele de tip city-break au susținut creșterea turismului intern. În schimb, destinațiile montane au atras un număr de vizitatori identic cu cel de anul trecut.