Preluarea magazinelor Profi de către Mega Image. Prima analiză a Consiliul Concurenței nu este una pozitivă
- Comisia Europeană a delegat Consiliul Concurenței din România să analizeze dacă tranzacția prin care Mega Image cumpără magazinele Profi afectează piața concurențială. Anunțul a fost făcut de conducerea Consiliului Concurenței, asta după ce reprezentanții lanțurilor Mega Image și Profi au cerut ca tranzacția să fie analizată de experții Comisiei Europene.
- Deja, după o analiză inițială, conducerea Consiliului Concurenței a transmis, printr-un comunicat, că are îngrijorări asupra acestei înțelegeri și că a solicitat documente suplimentare.
Consiliul Concurenței din România va decide dacă tranzacția încheiată anul trecut între grupurile care controlează rețelele Profi și Mega Image este aprobată din punct de vedere concurențial sau instituția va cere anularea ei. În acest caz, cele două grupuri având varianta de anulata tranzacția sau de ataca decizia Consiliul Concurenței în instanță.
Conducerea Consiliului Concurenței a transmis, printr-un comunicat, că solicitarea Profi și Mega Image de a beneficia doar de o analiză concurențială a Comisiei Europene a fost respinsă de la Bruxelles.
„Comisia Europeană a fost de acord să ne transfere analiza acestui caz, la solicitarea noastră, având în vedere că piața românească este cea mai afectată. Este cea mai mare tranzacție pe piața de retail din România și este nevoie de o analiză complexă. De aceea ne consultăm cu autoritățile din alte state membre care au gestionat tranzacții similare, dar vrem să aflăm și punctele de vedere ale celor afectați: producători agricoli și procesatori, concurenți, asociații de consumatori.” a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.
La finele lunii octombrie 2023, Ahold Delhaize, unul dintre cei mai mari jucători din piața mondială de retail alimentar, care în prezent deține 19 branduri la nivel global, printre care și Mega Image, a ajuns la un acord privind achiziționarea companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România, de la MidEuropa, pentru suma de 1,3 miliarde euro.
Prima analiză a găsit motive de îngrijorare
Deja, inspectorii Consiliului Concurenței au făcut o analiză a tranzacției, iar primele concluzii nu au fost unele pozitive pentru probarea tranzacției.
Astfel, Consiliul Concurenței și-a exprimat clar, printr-un comunicat de presă, îngrijorările legate de posibilele efecte negative asupra pieței concurențiale în urma tranzacției prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V., compania-mamă a lanțului Mega Image, urmează să preia rețeaua de magazine Profi Rom Food SRL.
„Îngrijorările rezultate în urma analizei efectuate de autoritatea de concurență vizează atât piața comerțului cu amănuntul, cât și piața achizițiilor de produse de consum curent preponderent alimentare. Astfel, pe unele piețe locale, unde sunt prezente cele două rețele, operațiunea poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare”, se precizează în comunicat.
Ar fi afectate relațiile comerciale pe piața furnizorilor
În plus, există temeri că tranzacția ar putea destabiliza relațiile comerciale pe piața furnizorilor. Reducerea numărului de cumpărători pe această piață și consolidarea poziției Mega Image ar putea genera dificultăți pentru furnizori, în special pentru cei din sectorul agricol și al procesării alimentelor.
În acest context, Delhaize „The Lion” Nederland B.V. are posibilitatea de a prezenta Consiliului Concurenței propuneri de angajamente menite să elimine aceste îngrijorări concurențiale. Aceste propuneri vor fi evaluate riguros și vor fi supuse unui test de piață, implicând consultarea terților pentru a verifica eficacitatea acestora.
Consiliul Concurenței a invitat furnizorii și concurenții să trimită observații privind potențialele probleme concurențiale până la o dată stabilită, prin intermediul e-mailului sau poștei, la adresele specificate de instituție.
Consiliul Concurenței așteaptă eventuale observaţii de la furnizori și/sau concurenți cu privire la îngrijorările concurenţiale ridicate de autoritatea de concurenţă, prin e-mail, la adresa [email protected] sau prin poştă la următoarea adresă: Consiliul Concurenţei, Piaţa Presei Libere nr. 1, Casa Presei, corp D1, sector 1, Bucureşti, cod poştal 013701, Oficiul Poştal nr. 25.