Ordonanța care va schimba Codul de Procedură Fiscală ar urma să intre în vigoare de la 1 octombrie. Proiectul prevedere și apariția Codului de Identificare Digitală
În Articol
- Pachetul legislativ prin care se va modifica parțial regimul fiscal din România ar urma să fir aprobat de guvern până la începutul lunii octombrie, așa cum a declarat Ministrul Finanțelor, Marcelo Boloș.
Chiar dacă ordonanța de urgență care cuprinde pachetul de inițiative pentru schimbarea Codului de Procedură Fiscală va intra în vigoare de la 1 octombrie, multe dintre prevederile adoptate au termene de aplicare care încep chiar și din 2026.
În proiectul de ordonanță cu modificările la Codul de Procedură Fiscală este prevăzut ca termen de intrare în vigoare momentul publicării în Monitorul Oficial, cu excepția modificărilor care au un termen specific precizat.
Negocieri cu mediul privat în august
Pachetul amplu de modificări ale Codului de Procedură Fiscală, pus în dezbatere săptămâna trecută, va fi discutat cu mediul privat, după care concluziile vor ajunge în Coaliție și în Guvern, intenția fiind ca proiectul de ordonanță să intre în vigoare de la 1 octombrie, a declarat marți seara ministrul Finanțelor, Marcel Boloș. Ministerul de Finanțe intenționează ca modificările Codului de Procedură Fiscală să intre în vigoare de la 1 octombrie
„Intenționăm ca, după ce am discutat cu mediul de afaceri și Coaliția de guvernare, pe baza discuțiilor cu mediul de afaceri a agreat acest mecanism, cu 1 octombrie să intre în vigoare. De ce? Pentru că avem creanțe care sunt neîncasate la buget în valoare de 175 de miliarde de lei ale persoanelor fizice și juridice la un loc”, a declarat la postul Digi 24 ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, întrebat de când ar urma să intre în vigoare modificările la Codul de Procedură Fiscală puse în dezbatere săptămâna trecută.
Modificări care au un termen specific precizat
- 1 ianuarie 2025
De la 1 ianuarie 2025 ar urma să intre în vigoare obligativitatea solicitării prezentării la notar a certificatelor de atestare fiscală, ori de câte ori are loc un transfer al dreptului de proprietate asupra unor bunuri reprezentând clădiri și terenuri, atât de către proprietarul bunului, cât și de către persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate.
- 1 ianuarie 2025
De la 1 ianuarie 2026 Firmele, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent, vor fi obligate să plătească obligațiile fiscale/bugetare, precum și orice alte sume care se încasează în conturile deschise la unitățile trezoreriei statului, prin decontare bancară sau card bancar.
- 1 iulie 2025
Marcel Boloș a menționat că Numărul de Identificare Digitală, un alias pentru CNP în relația cu ANAF, va intra în vigoare de la 1 iulie 2025. Orice persoană care deține cod numeric personal poate solicita ANAF alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacțiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal.
Principalele modificări ale Codului de Procedură Fiscală
Printre schimbările trecute în proiectul de ordonanță amintim de:
Acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, inclusiv pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursă
Se propune ca în categoria obligațiilor fiscale ce pot face obiectul eșalonării la plată în formă simplificată să fie reincluse cele cu reținere la sursă. În fapt, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordării eșalonării la plată în formă simplificată pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursă.
Această măsură a afectat mediul de afaceri care s-a aflat în dificultate financiară temporară, astfel că prin proiectul de act normativ se propune să se poată include în eșalonarea la plată în formă simplificată și obligațiile fiscale cu reținere la sursă, cu condiția achitării unui procent de cel puțin 15% din cuantumul obligațiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscală.
Această măsură are în vedere obținerea unor rezultate cât mai avantajoase, ţinând seama atât de interesul legitim şi imediat al creditorului, cât şi de drepturile şi obligaţiile debitorului.
Posibilitatea plății obligațiilor fiscale în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligație fiscală
Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligațiilor fiscale s-a propus oferirea posibilității contribuabililor/plătitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligațiilor, respectiv în contul unic sau în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligație fiscală.
Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentanții legali/desemnați ai mediului de afaceri
Se propune ca, în relația cu ANAF, contribuabilii/plătitorii înrolați în SPV să trimită prin acest sistem, o declarație pe propria răspundere a reprezentanților legali/desemnați ai acestora, semnată cu certificat calificat de către reprezentanții legali/desemnați, prin care declară datele de contactat proprii și își aleg modalitatea de comunicare electronică cu organul fiscal central pentru primirea informațiilor cu privire la situația fiscală a contribuabilului/plătitorului pe care-l reprezintă.
De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentanții legali/desemnați pot să-și dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de către organul fiscal, în vederea achitării obligațiilor fiscale pe care contribuabilii/plătitorii le datorează.
Totodată, prin manifestarea opțiunii de plată recurentă, contribuabilii/plătitorii sunt de acord, ca la împlinirea termenelor de plată, să fie debitat contul bancar în limita sumelor aferente achitării obligațiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eșalonare, precum și a altor obligații care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirii la plată acordate.
Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate și confiscate
Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitație, având drept scop, pe de o parte, flexibilizarea condițiilor de participare la licitație, iar pe de altă parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicității bunurilor prin platforme specializate, precum și pentru digitalizarea activității de organizare a licitațiilor prin platforma on-line. În fapt, prin PNRR este finanțat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizări mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altă parte, de valorificare printr-o procedura transparentă și concurențială, astfel încât prețul bunurilor valorificate să crească.
Limitarea operațiunilor în numerar în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra conturilor bancare
Se propune micșorarea plafoanelor existente în vigoare privind operațiunile de încasări și plăți în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra disponibilităților bănești, până la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scăzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului că lichiditățile financiare ale acestora nu se rulează prin conturile bancare.
În acest sens, contribuabilii prevăzuți la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificările și completările ulterioare, care au înființate popriri bancare, efectuează operațiunile de încasări și plăți în numerar în următoarele condiții:
- în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 40.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare încasează în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
- în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 20.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
- în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepția persoanelor fizice, pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 10.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.
Introducerea numărului/codului de identificare digitală, alternativ CNP-ului
Se propune utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP, pentru funcționarea corectă a sistemelor digitale care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând numărul de identificare digitală în locul CNP-ului.