Business News

Etichetele produselor din carne ar putea conține locul unde a fost crescut animalul sacrificat și prețul de achiziție din fermă

8 iunie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Guvernul României a anunțat, printr-un punct de vedere, că susține adoptarea inițiativei legislative denumite „Legea cărnii și a produselor din carne”. Proiectul a fost depus anul trecut de un grup de șapte senatori și deputați. Senatul României a adoptat acest proiect, iar acum inițiativa urmează să ajungă la vot și în Camera Deputaților, care este for decizional. Dacă și deputații aprobă proiectul, inițiativa ajunge la Cotroceni pentru a fi promulgată de Președintele României și apoi publicată în Monitorul Oficial.

Conținutul „Legii cărnii și a produselor din carne”

Observațiile guvernului în legătură cu carnea sintetică

Potrivit Regulamentului (UE) 2015/2283, alimentele noi sunt definite ca fiind alimentele care nu au fost produse sau utilizate înainte de 1997 și care provin din plante, animale, microorganisme, culturi celulare, minerale.

„Acestea pot fi categorii specifice de alimente rezultate din procese și practici de producție și tehnologii de ultimă generație care au la bază culturi de celule sau culturi de țesuturi obținute din animale, plante, microorganisme, ciuperci sau alge, sau care sunt izolate ori produse din acestea”, precizează reprezentanții guvernului.

Totodată, alimentele noi sunt obținute printr-un proces nou de producere, care nu a fost utilizat pentru producerea de alimente înainte de 1997 și care duce la schimbări semnificative în compoziția sau structura alimentelor, care le afectează valoarea nutritivă.

Despre etichetare

Referitor la dispozițiile privitoare la etichetarea originii cărnii și produselor din carne, semnalăm faptul că, prin efectul lor, „acestea ar putea aduce atingere principiului liberei circulații a mărfurilor în cadrul Uniunii Europene (măsuri cu efect echivalent restricțiilor cantitative, potrivit art. 34 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene – TFUE), motiv pentru care acestea nu pot fi susținute decât dacă sunt justificate în temeiul art. 36 TFUE”, explică reprezentanții guvernului.

Astfel, aceste derogări sunt de strictă aplicare și trebuie să îndeplinească patru condiții esențiale: să fie aplicate în mod nediscriminatoriu; să fie justificate de motive imperative de interes general; să fie de natură să asigure realizarea obiectivului pe care îl urmăresc și să nu depășească ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv (proporționalitatea), respectiv să nu constituie un mijloc de discriminare arbitrară și nicio restricție disimulată în comerțul dintre statele membre.

Aceste elemente se evaluează în contextul analizei de proporționalitate, sarcina probei privind îndeplinirea condițiilor menționate revenind statelor membre (autorităților naționale cu competențe de reglementare în această materie, precum și inițiatorilor proiectului de lege).

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro