Business News

Restaurantele, obligate să aibă un regulament intern. Ce trebuie să cuprindă și ce riscă administratorii care ignoră prevederea legală

8 iulie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Administratorii de restaurante sunt obligați să stabilească un regulament intern, potrivit reglementărilor legale. Vorbim de un set de reguli și de proceduri aplicabile în toate situațiile ce pot apărea în activitatea de zi cu zi și nu numai. 

Articolul 241 din Codul Muncii stipulează că „regulamentul intern se întocmeşte de către angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentanţilor salariaților, după caz”. Acesta trebuie realizat în termen de 60 de zile de la data dobândirii personalității juridice, după consultarea cu sindicatul sau cu reprezentanții angajaților, conform articolului 246, alineatul 2 din Codul Muncii.

„Nu pot spune versuri din Bacovia când întârzii buna funcționare a locului de muncă”

Administratorii de restaurante din România au părerile împărțite legat de ce ar trebui să cuprindă un regulament de ordine interioară, cum ar fi, de pildă, prevederea privind hărțuirea sexuală.

„Da, bun, dacă unul din angajați hărtuiește, să spunem sexual un coleg de-al lui, atunci tu trebuie să iei atitudine ca și administrator de societate. Dar și atitudinea asta e până la un punct. Mai departe, trebuie să te duci împreună cu persoana vătămată să dea declarații la Poliție, că altceva n-ai ce să faci”, a declarat Nichi Mărăcine, maestru de artă culinară și patron al unui restaurant din Mamaia pentru termene.ro.

Cât privește hărțuirea morală, antreprenorul crede că noțiunea este interpretabilă, mai ales când angajatul nu își face treaba și are doar pretenții.

„Când am lucrat la SC Dunărea din Galați, la un moment dat în scrisoarea mea de intenție pe care am făcut-o pentru a ocupa postul de bucătar coordonator acolo am făcut o prezentare, iar managerul de la Resurse Umane m-a întrebat ce înseamnă că sunt mai dur în exprimare? Păi, uitați că nu pot spune versuri din Bacovia când sunt nu știu câte comenzi în derulare și întârzii buna funcționare a locului de muncă”, explică Nichi Mărăcine.

Patronul de restaurant nu vede cu ochi buni includerea unei astfel de prevederi în regulamentul de ordine interioară.

„O prevedere de genul ăsta e cumva forțată, pentru că nu ține seama de realitatea din teren, adică faptul că dacă ai multe comenzi, iar omul ăla  nu-și face treaba bine, nici nu poți să-l înjuri, dar nici să stai să te uiți la el cum nu-și face treaba”, încheie antreprenorul.

Ce trebuie să cuprindă un regulament de ordine interioară

Potrivit articolului 242 din Codul Muncii, regulamentul de ordine interioară trebuie să cuprindă  reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității, reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității, drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților, procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților.

La acestea se adaugă reguli concrete privind disciplina muncii în restaurant, abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile, reguli referitoare la procedura disciplinară, modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice și criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților, timpul de lucru, repaus, concedii si salarizare.

Regulamentul intern permite angajatorului să specifice condițiile de aplicare a unor clauze din contractul de muncă colectiv sau individual de muncă, cum este cea de confidențialitate. Imediat după întocmirea sau modificarea lui, regulamentul trebuie adus la cunoștința tuturor angajaților.

Și bacșișul trebuie inclus în regulament

Potrivit articolului 23, alineatul (8) din Legea nr. 376/2022, sumele provenite din încasarea bacșișului se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici în baza conturilor de datorii folosind un analitic distinct și se distribuie integral salariaților, pe baza unei evidente nominale a acestora. 

Administratorii de restaurante trebuie să stabilescă, prin regulamentul intern, procedura și modalitatea de distribuire către salariați a sumelor provenite din încasarea bacsișului.

Lipsa regulamentului intern poate atrage amenzi usturătoare

Legislația în vigoare nu prevede explicit sancțiuni pentru lipsa regulamentului intern. Cert e că inspectorii ITM veniți în control cer întotdeauna să vadă acest document și, dacă el nu există, dispun întocmirea lui de urgență.

Dacă administratorii de restaurante nu se conformează, riscă amenzi între 3.000 și 10.000 de lei. Și mai e ceva. În lipsa unui regulament intern, patronii de restaurante se expun riscului unor litigii de muncă. Instanțele dau greutate regulamentului intern pentru că el valoare de lege între patroni și angajați.

Ghid pentru prevenirea și combaterea hărțuirii

Mai nou, hotărârea Guvernului nr. 970/2023 prevede faptul că angajatorii, indiferent de numărul de salariați, au obligația să aibă reglementată o procedura internă sau un ghid privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă.

Practic, angajatorul are obligația de a lua măsurile necesare în scopul prevenirii și combaterii actelor de hărțuire morală la locul de muncă, inclusiv prin prevederea, în regulamentul intern al unității, de sancțiuni disciplinare pentru angajații care comit acte sau fapte de hărțuire morală la locul de muncă. Neîndeplinirea acestei obligații constituie contravenție și este sancționată cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei.

Potrivit HG nr. 970/2023, fiecare firmă trebuie să stabilească o persoană responsabilă cu primirea și soluționarea plângerilor de hărțuire sau să desemneze o comisie în acest sens.

„Toți angajații trebuie tratați la fel”

Adina Codreanu, patroana unui restaurant din Galați, are o altă viziune asupra regulamentului de ordine interioară. 

„Eu țin foarte mult ca toți angajații să fie tratați la fel.  Fetele care lucrează la restaurantul meu le prezint mereu ca fiind colegele mele. Toți trebuie să fim tratați la același nivel. Am inclus asta în regulamentul de ordine interioară și cred că este important. Legat de bacșiș, fiecare client este liber să lase sau nu. Lăsăm fiecare dintre noi dacă ți-a plăcut organizarea, cum s-a purtat chelnerul, dacă te-ai simțit confortabil, dacă a fost ce ai avut tu nevoie. Așa văd eu lucrurile”, explică antreprenoarea.

Legat de hărțuirea morală la locul de muncă, Adina Codreanu spune că are o astfel de prevedere inclusă în regulamentul de ordine interioară, pentru că vrea ca angajații săi să vină de plăcere la muncă, într-un mediu fără stres.

„Mi se pare normal ca oamenii să știe de la început în ce mediu lucrează și ce așteptări are angajatorul de la ei. Dacă lucrurile sunt clare de la început, fiecare știe ce așteptări are angajatorul de la el, iar lucrurile merg mult mai bine”, conchide Adina Codreanu.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro