Loading the Amira Audio Citește articolul...

Un protest de amploare împotriva sistemului e-TVA, e-Factura în relația B2C, dar și împotriva altor decizii recente și mai puțin recente ale Ministerului Finanțelor și ANAF-ului este anunțat luni dimineața în Piața Victoriei din Capitală, începând cu ora 8.30.

Inițiatoarea protestului este Valentina Saygo, consultant fiscal și fost secretar de stat în Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului în 2021. ”Ne-am decis să ieșim în stradă împotriva  schimbărilor anunțate în ultimul timp de Ministerul Finanțelor. În calitate de contabili, experți contabili, consultanți fiscali suntem epuizați de toate aceste schimbări implementate pe repede înainte de autorități fără a se respecta principiile dialogului social și feed-backul primit din partea partenerilor sociali, care a fost unul negativ”, a declarat aceasta pentru termene.ro.

Potrivit expertului fiscal, mii de consultanți fiscali și reprezentanți ai mediului de afaceri și-au anunțat până acum participarea la miting pe rețelele de socializare. Totodată, mai multe organizații patronale au anunțat că sprijină inițiativa. Valentina Saygo este totodată inițiatoarea petiției ”Fărp haos în legislația fiscală! Vrem predictibilitate!”, care a strâns până acum 42.000 de semnături.

”Digitalizarea ANAF sporește birocrația”

”Digitalizarea ANAF nu face decât să crească birocrația iar noutățile implementate în materie de e-Factura și e-TVA sunt inutile în condițiile în care pe 1 ianuarie 2025 se va încheia implementarea sistemului SAF-T din care ANAF își poate lua toate informațiile necesare despre contribuabil. Nu există nicio recomandare la nivel european cu privire la introducerea acestor noi elemente în relația cu contribuabilul”, a mai declarat aceasta.

Aceasta a remarcat totodată că în ultimul timp autoritățile au trecut la represalii și la aplicarea de amenzi, deși contribuabilii au fost de multe ori în imposibilitatea de a se conforma legii: ”În primele zile de impementare a e-Transport serverul ANAF nu a funcționat în schimb echipele Antifraudă erau în stradă pentru a verifica dacă se respectă normele.”

Care sunt revendicările

Organizatorii mitingului ce va avea loc luni au formulat 10 revendicări prin care cer, pe de o parte, eliminarea unora dintre noile schimbări fiscale, considerate fie abuzive, fie inutile și, pe de altă parte, respectarea unor principii de bază în relația cu contrbuabilul.

Principalele revendicări sunt eliminarea e-TVA, precum și eliminarea obligației de a implementa sisteml e-Factura în trazacțiile B2C. De asemenea, contabilii și mediul de afaceri solicită renunțarea la obligativitatea schimbării caselor de marcat pentru QR Code, precum și respectarea principiului predictibilității prevăzut în articolul 4 din Codul Fiscal, conform căruia ”orice modificare fiscală trebuie să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi”.

Mediul de afaceri cere totodată eliminarea declarațiilor redundante, introducerea de norme clare pentru e-Transport precum și respectarea principiului dialogului social.

Revendicări:

1.Eliminarea e-TVA – Evaziunea fiscală nu este în raportările contabile și nici în e-urile ANAF-ului! Evaziunea fiscală este acolo unde nu e nimic, iar organele abilitate ar trebui să știe deja!

2.Eliminarea obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura – Este un atac la viața privată a persoanelor fizice, o procesare a datelor cu caracter personal în mod nelegal și nejustificat.

3.Eliminarea schimbării caselor de marcat pentru QR Code – Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici, să le schimbăm din nou, fără deduceri fiscale!

4.Revenirea la Legea Prevenției – Varianta anterioară legii 296/2023. Nu putem face afaceri sub presiune constantă, fără îndrumare și avertisment.

5.Vrem predictibilitate – Conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi.

6. Respectarea dialogului social și a transparenței decizionale – Proiectele pentru OUG 69 și OUG 70 au stat doar două zile în transparență decizională și au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES.

7. Eliminarea declarațiilor redundante – De la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii sunt obligați la raportarea SAF-T, care conține toate tranzacțiile economice ale unei firme.

8. Modificarea termenelor pentru notificări în relația cu ANAF – Contribuabilul are termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile.

9.Compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale – Nu mai putem împrumuta statul ani de zile și să plătim sănătate pentru concediile medicale!

10.Norme clare pentru RO-e-Transport

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe