România și Irlanda, pe ultimele locuri la colectarea taxelor raportat la PIB. Dublinul aplică însă taxe de două ori mai mici
În Articol
- Eurostat, biroul de statistică a Comisiei Europene, a calculat cât reprezintă din produsul intern brut (PIB) al fiecărui stat membru în Uniunea Europeană sau din Zona Euro taxele și impozitele colectate de autorități în 2023.
România colectează cele mai puține taxe dintre statele membre ale Uniunii Europene raportat la PIB. Asta dacă nu s-ar lua în calcul Irlanda, stat care are un statut asemănător cu cel al unor paradise fiscale.
Țara noastră și Irlanda sunt statele care colectează cele mai puține taxe raportate la PIB, conform unei analize a Eurostat, biroul de statistică a Comisiei Europene.
În România, impozitele și taxele au reprezentat 27% din PIB în 2023. În schimb, în Irlanda taxele reprezintă 22,7% din PIB-ul acestui stat. La nivelul Uniunii Europene, procentul mediu al taxării din PIB este de 40%.
Îngrijorător este și faptul că acest procent este în scădere și nu în creștere. În 2022 contribuția taxelor în PIB era de 27,5%
Comparația România versus Irlanda
Motivele pentru care România și Irlanda au procente mai mici față de media europeană sunt diferite. Dacă pentru România cauzele sunt explicate prin evaziune și stângăcii în colectarea taxelor, Irlanda a ales deliberat un regim fiscal cu impozite mici.
Sistemul fiscal din România și cel din Irlanda diferă semnificativ în privința taxării afacerilor și a forței de muncă, Irlanda fiind recunoscută pentru politica sa fiscală favorabilă investițiilor, în timp ce România aplică taxe și contribuții mai ridicate pe muncă.
În România, impozitul pe profit este de 16%, aplicabil pe veniturile globale ale companiilor. În comparație, Irlanda aplică o cotă de 12,5% pentru veniturile comerciale, una dintre cele mai scăzute din Europa, ceea ce atrage numeroase multinaționale. De asemenea, Irlanda aplică o cotă de 25% pentru veniturile non-comerciale, cum ar fi cele din chirii.
România impune o povară fiscală mai mare și pe forța de muncă, taxele pe salarii se ridică între 35% și 42%, în funcție de deduceri. În Irlanda, angajatorii contribuie cu 11,05% la asigurările sociale, iar angajații cu 4%. Totuși, Irlanda aplică o taxă universală socială progresivă între 0,5% și 8% în funcție de venituri, comparabilă cu impozitul pe venitul global de 10% din România.
Raportul Eurostat
Rata totală a taxelor în raport cu PIB-ul, adică suma taxelor și contribuțiilor sociale nete ca procent din produsul intern brut (PIB), a fost de 40,0% în UE în 2023, o scădere față de 2022 (40,7%). În zona euro, rata taxelor în raport cu PIB-ul a scăzut, de asemenea, de la 41,4% în 2022 la 40,6% în 2023.
În termeni absoluți, veniturile din taxe și contribuții sociale au crescut cu 308 miliarde de euro în UE în 2023 comparativ cu 2022, ajungând la 6.883 miliarde de euro.
Cea mai ridicată rată de taxe în raport cu PIB-ul în Franța, Belgia și Danemarca.
Rata taxelor în raport cu PIB-ul a variat semnificativ între țările UE în 2023, cele mai mari procente ale taxelor și contribuțiilor sociale ca procent din PIB fiind înregistrate în Franța (45,6%), Belgia (44,8%) și Danemarca (44,1%).
La polul opus, Irlanda (22,7%), România (27,0%) și Malta (27,1%) au avut cele mai mici rate.
Cele mai mari creșteri ale raportului taxe-PIB în Cipru și Luxemburg.
În 2023, comparativ cu 2022, rata taxelor în raport cu PIB-ul a crescut în 11 țări din UE, cele mai mari creșteri fiind observate în Cipru (de la 35,9% în 2022 la 38,8% în 2023) și Luxemburg (de la 40,2% în 2022 la 42,8% în 2023).
În schimb, scăderi de peste 0,1 puncte procentuale din PIB au fost înregistrate în 12 țări ale UE, cu cele mai mari scăderi în Grecia (de la 42,8% în 2022 la 40,7% în 2023) și Franța (de la 47,6% în 2022 la 45,6% în 2023).
Procentul ar trebui să fie de peste 30%
Pentru a susține dezvoltarea infrastructurii, a serviciilor publice și a altor nevoi bugetare, experții recomandă ca România să își majoreze ponderea veniturilor fiscale în PIB.
De exemplu, Banca Mondială sugerează eliminarea anumitor scutiri fiscale și îmbunătățirea colectării taxelor pentru a crește veniturile bugetare.
Astfel, un nivel al veniturilor fiscale de aproximativ 30-35% din PIB ar putea fi considerat adecvat pentru România, permițând finanțarea corespunzătoare a serviciilor publice și a investițiilor necesare, fără a împovăra excesiv contribuabilii.Este important de menționat că atingerea acestui obiectiv nu implică neapărat majorarea cotelor de impozitare, ci și îmbunătățirea eficienței colectării și reducerea evaziunii fiscale. De exemplu, implementarea unor măsuri de digitalizare și simplificare a procedurilor fiscale poate contribui semnificativ la creșterea veniturilor bugetare.
Prin comparație, Bulgaria colectează taxe de peste 30% din PIB, Ungaria ajunge la 34%, Croația aproape de 36%, iar Polonia depășește 37% din PIB.
„În același timp, România rămâne țara europeană cu cel mai ridicat deficit de încasare la TVA, de 35,7% din veniturile estimate din această taxă în 2020, în creștere ușoară față de anul anterior (35,5%). În sumă absolută, acest procent reprezintă echivalentul a 7,42 miliarde de euro”, se precizează într-un raport Deloitte.