Reguli noi pentru a identifica bunurile persoanelor fizice propuse de Ministerul de Finanțe. Nerezidenții primesc număr de identificare fiscală
În Articol
- Ministerul Finanțelor a lansat miercuri, 24 iulie, în dezbatere publică un proiect de ordin ce instituie obligații pentru organele fiscale centrale și locale privind transmiterea de informații referitoare la bunurile deținute de persoanele fizice rezidente și nerezidente.
Potrivit proiectului, începând din 1 martie 2025, organele fiscale locale au obligația transmiterii informațiilor privind clădirile, terenurile și mijloacele de transport deținute de persoane fizice și juridice doar prin sistemul informatic PatrimVen.
Ce se schimbă
Conform proiectului, organul fiscal central va avea obligația de a pune la dispoziția organelor fiscale locale informaţiile cu relevanţă fiscală disponibile.
Aceste informații se referă la:
- sursele de venit ale persoanelor fizice;
- pentru titularul de cont-client care face subiectul solicitării, persoanele care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise şi orice persoană care pretinde că acţionează în numele clientului:numele, însoţit de celelalte date de identificare prevăzute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, sau de numărul unic de înregistrare în cazul nerezidenţilor, după caz, de la instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică;
- pentru contul bancar sau de plăţi care face subiectul solicitării: denumirea instituției, numărul IBAN şi data deschiderii şi închiderii contului, în scopul realizării atribuțiilor stabilite de normele juridice care reglementează activitatea organului fiscal local;
- patrimoniul persoanelor fizice sau juridice, astfel cum au fost furnizate de către celelalte organe fiscale locale.
Totodată, organele fiscale locale vor avea obligația de a transmite organului fiscal central informații privind:
- clădirile,
- terenurile şi mijloacele de transport deţinute de persoane fizice și juridice.
Toate aceste informații sunt declarate de către aceste persoane potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și potrivit Codului de procedură fiscală.
Persoanele vor fi identificate prin codul de identificare fiscală
Totodată, în proiect se precizează că informațiile transmise între organele fiscale locale vor include codul de identificare fiscală al persoanei fizice care este subiectul analizei fiscului.
Cu toate acestea, în situația în care un subiect de drept fiscal nu s-a înregistrat fiscal înaintea declarării bunului imobil sau mijlocului de transport la organul fiscal local, atunci organul fiscal local va solicita înregistrarea acestuia pe cale electronică, potrivit art. 82 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se menționează în draft.
Potrivit proiectului, organele fiscale locale vor avea obligația de a solicita atribuirea unui număr de identificare fiscală pentru persoanele nerezidente în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare ordinului.
Sunt vizați ”contribuabilii care nu au rezidența în România și figurează cu clădiri/terenuri/mijloace de transport în evidența organului fiscal local fără a fi identificate cu numărul de identificare fiscală.”
Sistemul PatrimVen devine obligatoriu din 1 martie 2025
Potrivit proiectului de ordin, ”începând cu 1 ianuarie 2025 organele fiscale locale pot decide transmiterea tuturor informațiilor, inclusiv cele prevăzute în formularul 401, prin intermediul sistemului informatic PatrimVen, caz în care sunt exceptate de la depunerea acestui formular. În acest caz, organul fiscal local notifică organului fiscal central această opțiune, aceasta neputând fi modificată”.
Documentul mai prevede că începând cu ”1 martie 2025 organele fiscale locale au obligația transmiterii informațiilor privind clădirile, terenurile și mijloacele de transport deținute de persoane fizice și juridice declarate de acestea potrivit Codului fiscal și Codului de procedură fiscală, numai prin intermediul sistemului informatic PatrimVen”.
Penalități de până la 5.000 de lei
Proiectul include informații și cu privire la penalitățile aplicate în cazul nerespectării obligațiilor ce revin organelor fiscale.
Astfel, se menționează în draft ”netransmiterea, transmiterea cu întârziere, transmiterea incorectă şi/sau incompletă de către organele fiscale locale a informaţiilor prevăzute la art. 60 alin. (4) şi art. 68 alin. (2) constituie contravenţie, dacă fapta nu au fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei”.
Ce este sistemul PatrimVen
Serviciul informatic PatrimVen ofere instituţiilor publice acces la datele disponibile cu privire la patrimoniul și veniturile cetațenilor. Potrivit ANAF, acesta este utilizat de fisc în diverse scopuri, de exemplu pentru determinarea patrimoniului persoanelor care au debite către bugetele locale, în vederea măsurilor de executare silită (poprire etc.) sau în vederea impunerii (a II-a casa etc.) sau pentru determinarea veniturilor și patrimoniului unei persoane care solicită ajutor social.