Elevii învață la școală cu ajutorul AI. Este un experiment din 15 școli din Italia. În unitățile de învățământ din România, Inteligența Artificială lipsește
În Articol
- Italia face un pas important în integrarea inteligenței artificiale (IA) în educație, implementând un proiect pilot în 15 școli din regiunile Lazio, Lombardia, Toscana și Calabria. Această inițiativă vine într-un context în care aproape 10.000 de companii italiene au adoptat deja tehnologia IA, utilizând-o în diverse sectoare pentru optimizarea proceselor și creșterea productivității.
Programul pilot din școlile italiene introduce asistenți virtuali și platforme educaționale bazate pe IA, menite să sprijine atât profesorii, cât și elevii. În cadrul acestui proiect, fiecare elev are acces la un asistent virtual, care oferă explicații personalizate și recomandări de studiu în funcție de nivelul și stilul individual de învățare, anunță Radio România Actualități.
„Inteligența artificială nu se limitează la a corecta greșelile, ci îi îndrumă pe elevi spre domeniile pe care trebuie să le aprofundeze. În plus, oferă resurse suplimentare și exerciții personalizate, ceea ce poate îmbunătăți procesul de învățare.”, a declarat Paolo Pedula, directorul unei școli din Roma, conform radioului public.
Profesorii și experții educaționali urmăresc să evalueze efectele utilizării IA asupra performanțelor elevilor, dar și asupra metodelor de predare. Se estimează că această tehnologie ar putea contribui la o învățare mai eficientă, reducând decalajele dintre elevi și oferind soluții inovatoare pentru problemele educaționale.
Plusuri și minusuri
Experții în tehnologie și educație subliniază faptul că utilizarea inteligenței artificiale poate aduce beneficii majore, dar și provocări semnificative. Printre avantajele evidențiate se numără:
- Personalizarea educației – IA permite adaptarea conținutului educațional la nevoile fiecărui elev.
- Reducerea ratei de abandon școlar – Tehnologia poate ajuta elevii cu dificultăți să recupereze materia mai ușor.
- Eficiență sporită în companii – Automatizarea proceselor economice duce la creșterea productivității.
Pe de altă parte, există și provocări importante:
- Lipsa de pregătire a profesorilor și angajaților – Implementarea IA necesită formare specializată.
- Costurile ridicate ale tehnologiei – Multe școli și companii nu își permit investiții semnificative în IA.
- Probleme etice și de confidențialitate – Utilizarea inteligenței artificiale ridică întrebări legate de securitatea datelor.
Inteligența Artificială folosită tot mai des în Italia
Adoptarea inteligenței artificiale nu se limitează doar la educație. Potrivit unui studiu realizat de Institutul Național de Statistică din Italia, aproape 10.000 de companii au început să utilizeze IA în activitățile lor, înregistrând o creștere de aproximativ 30% față de anul precedent.
- 48% dintre firme integrează inteligența artificială pentru optimizarea proceselor interne și automatizarea sarcinilor repetitive.
- 40% dintre companii pun accent pe colaborarea interdisciplinară pentru a maximiza beneficiile tehnologiei.
- 35% dintre firme se află încă într-o fază de experimentare, testând eficiența IA înainte de implementarea la scară largă.
- Doar 1,9% dintre companii consideră IA o prioritate strategică și investesc masiv în această direcție.
Printre orașele care conduc acest val de inovație se numără Milano, Roma, Torino, Bologna și Napoli, unde industria tehnologică și startup-urile au început să crească semnificativ în ultimii ani.
Viitorul Inteligenței Artificiale în Italia
Guvernul italian, împreună cu Uniunea Europeană, susține proiecte de digitalizare și inovare, având ca obiectiv extinderea utilizării IA în mai multe domenii. În perioada următoare, autoritățile vor analiza rezultatele proiectului pilot din școli pentru a decide dacă această inițiativă va fi extinsă la nivel național.
În mediul de afaceri, Italia încearcă să își consolideze poziția pe piața europeană a tehnologiilor emergente, investind în startup-uri din domeniul IA și creând parteneriate internaționale. Totuși, pentru ca această transformare să fie sustenabilă, este necesară o strategie clară de educare a forței de muncă și de reglementare a utilizării etice a inteligenței artificiale.
AI lipșește din școlile din România
România, integrarea inteligenței artificiale (IA) în sistemul educațional este încă în fază incipientă, însă există inițiative și strategii menite să promoveze utilizarea acestei tehnologii în școli și universități. Percepția elevilor asupra IA**
Un studiu realizat de Fundația Vodafone România în februarie 2025 relevă că aproximativ 70% dintre elevii români consideră că IA va juca un rol semnificativ în cariera lor profesională. Cu e acestea, doar 54% dintre aceștia se simt pregătiți de către școală pentru a utiliza această tehnologie, iar doar 40% consideră că profesorii lor sunt competenți în utilizarea IA. Intert este faptul că peste 70% dintre elevi au învățat despre IA de la colegii lor, ceea ce sugerează o nevoie de integrare formală a acestor cunoștințe în curriculum.
Inițiative guvernamentale și strategii naționale
În 2024, Guvernul României a adoptat Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale pentru 2024-2027. Unul dintre obiectivele principale ale strategiei este creșterea competențelor în AI în rândul populației și dezvoltarea programelor educaționale specializate.
Aceasta include formarea continuă a cadrelor didactice, integrarea cursurilor de IA în învățământul superior și profesional și creșterea numărului de absolvenți în domenii relevante, precum știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM).
De asemenea, strategia prevede dezvoltarea de programe și certificări dedicate înțelegerii generale a sistemelor IA pentru personalul din sectoarele care utilizează aplicații IA și/sau în scopul reconversiei profesionale. Profesorii din școli și licee sunt încurajați să includă IA în procesul de predare, iar evaluările atât pentru elevi, cât și pentru profesori, ar putea fi realizate cu ajutorul instrumentelor bazate pe IA.
Programe universitare decate AI
La nivel universitar, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca a lansat în toamna anului 2023 primul program de licență în Intelig Artificială din România. Prima generație de 50 de studenți și-a început studiile în acest domeniu, programul fiind organizat în limba engleză și atrăgând aproape 8 candidați pe un loc. Această inițiativă reflectă interesul crescut pentrIA și necesitatea fmii de specialiști în acest domeniu.