Cum pot contribuabilii cu cod anulat de TVA să beneficieze de scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare. Totodată, ce obligații au legat de e-Factura
- Autoritățile fiscale ar trebui să permită contribuabililor cu cod anulat de TVA să depună declarația recapitulativă la finalul fiecărei luni, o condiție necesară pentru a putea beneficia de scutirea de TVA pentru livrările intracomunitate, atrage atenția Camera Consultanților Fiscali într-o scrisoare deschisă trimisă Ministerului Finanțelor. În prezent, acești contribuabili au doar obligația depunerii declarației 311, ceea ce nu le permite să beneficieze de scutire.
În aceeași scrisoare, CCF cere ministerului să clarifice obligațiile ce revin persoanelor impozabile cu cod de TVA anulat în legătură cu e-Factura.
CCF: Declarația recapitulativă, depusă și de persoanele cu cod de TVA anulat
Astfel, atrage atenția CCF, ”pe perioada în care codul de TVA este anulat, persoanele impozabile sunt obligate să colecteze TVA pentru operațiunile taxabile. În cazul operațiunilor taxabile, TVA va fi evidențiată în declarația 311 și plătită la bugetul de stat. Indiferent dacă au fost emise facturi sau nu, beneficiarii nu pot deduce TVA.”
”Problema aplicabilității scutirii de TVA pentru livrări intracomunitare a apărut odată cu transpunerea în Codul fiscal a Directivei 2018/1910. Astfel, în Codul fiscal s-a introdus un nou alineat care condiționează scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare de declararea acestora în declarația recapitulativă prevăzută de art. 325 C. fisc. Și persoanele care au codul de TVA anulat efectuează livrări intracomunitare, dar acestea nu pot depune declarația recapitulativă, întrucât potrivit OPANAF 705/2020 numai persoanele care au un cod valid de TVA pot depune această declarație”, remarcă aceiași consultanți fiscali.
În aceste condiții, CCF solicită modificarea OPANAF 705/2020, astfel încât să fie permis și persoanelor aflate în perioada în care au codul de TVA anulat să poată depune declarația recapitulativă, pentru a beneficia de scutirea de TVA.
Ce obligații au contribuabilii cu cod de TVA anulat legat de e-Factura?
O altă problemă ridicată de Camera Consultanților Fiscali este legată de obligațiile care revin persoanelor impozabile cu cod de TVA anulat legat de sistemul e-Factura. După cum au remarcat experții citați, obligația de facturare a persoanelor impozabile cu cod TVA anulat a fost neclară încă de când au implementate prevederile anulării codului de TVA.
Însă, odată cu introducerea sistemului e-Factura, ”ne aflăm în situația implementării unor reguli care prevăd o serie de sancțiuni aplicabile în cazul nerespectării unor condiții. Și atunci se ridică serios problema persoanelor impozabile care au codul de TVA anulat în ceea ce privește obligațiile de facturare. Au aceste persoane obligația de a emite facturi? Cum ar trebui să emită facturile pentru operațiunile taxabile, cu sau fără TVA?”, remarcă aceiași specialiști.
În plus, situația este cu atât mai gravă cu cât sunt pasibili de amenzi și beneficiarii care primesc facturi neemise prin sistemul e-factura (15% din valoarea totală a facturii), atrag atenția aceștia.
În concluzie, Camera Consultanților Fiscali cere prevederi clare referitoare la obligațiile de facturare ale acestor persoane, pentru a evita interpretări diferite și sancțiuni care ar putea fi aplicate.