Business News

Propunere legislativă pentru recunoașterea vechimii în muncă a persoanelor care lucrează în baza unui contract de mandat

24 aprilie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Potrivit propunerii înregistrate la Senat, care este cameră inițiatoare în Parlamentul României, inițiativa va modifica Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii și în Legea Societăților nr. 31/1990. Practic, va fi introdus un nou capitol în Legea Codul Muncii, denumit Capitolul X – Contractul de mandat. Acest capitol vizează contractele prin care o persoană desfășoară activități profesionale în schimbul unei remunerații.

„Această propunere vine ca răspuns la necesitatea de a clarifica și reglementa statutul directorilor sau angajaților care lucrează în baza unui contract de mandat”, înregistrată pe 23 aprilie la Senat de un grup de parlamentari

Deși persoanele care au un contract de mandat „contribuie la sistemul de pensii, asigurări de sănătate și impozit pe venit, exista o lipsă de recunoaștere a muncii lor în ceea ce privește vechimea în muncă sau vechimea în specialitate. Prin urmare, introducerea acestei măsuri este esențială pentru a preveni discriminarea și dezavantajarea acestor persoane care au desfășurat activități de conducere timp de ani în baza unui contract de mandat”, se precizează în inițiativa legislativă.

„Prin adoptarea acestei propuneri, munca prestată în temeiul unui contract de mandat va fi acum recunoscută ca vechime în muncă, aducând o mai mare echitate și recunoaștere a contribuției acestor profesioniști la societate”, se mai precizează în proiect.

„În registrul general de evidență a salariaților reglementat prin HG nr. 905/2017 se raportează numai salariații, NU şi persoanele ce prestează activitatea în baza unui contract de mandat. Astfel, activitatea prestată în baza unui contract de mandat NU constituie vechime în muncă și nu se înregistrează în Revisal”, scrie și în nota de fundamentare a proiectului.

Fiscalizare – da, vechime – ba

Conform noilor reglementări, remunerația obținută în temeiul unui contract de mandat va fi asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii și va fi impozitată conform prevederilor din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.

Munca prestată în cadrul acestui tip de contract va fi considerată vechime în muncă.

O altă modificare importantă este legată de statutul directorilor care desfășoară activități pe baza unui contract de mandat. Potrivit noilor prevederi, aceștia vor fi asimilați salariaților și/sau lucrătorilor conform Legii nr. 53/2003 privind Codul Muncii. De asemenea, munca prestată în baza acestui contract va fi considerată vechime în muncă.

Persoanele, directorii, care lucrează în baza unui contract de mandat cotizează la sistemul de pensii, asigurări de sănătate și impozit pe venit și își desfășoară activitatea pur și simplu.

„Principalul beneficiar în situația în care activitatea prestată de un director în baza unui contract de mandat va fi recunoscută ca vechime în muncă este statul, pentru că va putea atrage persoane cu competențe, care au lucrat în sistemul public. O condiție fundamentală pentru a face angajări în sistemul public este vechimea în muncă. Fără a avea recunoașterea că activitatea unei director este vechime în muncă, această categorie de persoane nu va putea să fie angajată în sistemul public”, mai scrie în nota de fundamentare.

Ce este contractul de mandat

În conformitate cu dispozițiile art. 2010 alin. (1) din Codul civil, „Mandatul este cu titlu gratuit sau cu titlu oneros. Mandatul dintre două persoane fizice se prezumă a fi cu titlu gratuit. Cu toate acestea, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activități profesionale se prezumă a fi cu titlu oneros”.

În conformitate cu dispozițiile art. 2.009 Cod Civil:„ Mandatul este contractul prin care o parte, numită mandatar, se obligă să încheie unul sau mai multe acte juridice pe seama celeilalte părți, numită mandant.”

Convenția prin care o persoană o mandatează pe o alta în vederea încheierii unor acte juridice, poartă denumirea de contract de mandat. Contractul de mandat se încheie de cele mai multe ori din rațiuni de afaceri, imposibilitatea obiectivă a unei persoane de a încheia personal un act sau dorința de a lăsa în sarcina unei persoane avizate într-un anumit domeniu, încheierea unui act juridic.

Un contract de mandat este un contract consensual, astfel se încheie valabil prin acordul de voință a părților în formă scrisă (autentică sau sub semnătură privată) sau verbală.  În lipsa unui termen stipulat de către părți, acesta va avea o durată de 3 ani.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro