Și mai multe măsuri de austeritate sunt planificate pentru 2025. Plata concediilor medicale a fost redusă cu 10%. Înghețări ale salariilor, indemnizațiilor și pensiilor
În Articol
- Potrivit draftului actualizat de Ministerul de Finanțe, măsurile de austeritate pentru 2025 vizează și reducerea plăților pentru concediile medicale. Reamintim că în prima variantă salariile bugetarilor și sporurile erau înghețate, iar pensiile nu vor mai crește cu 12% de la 1 ianuarie. Aceste măsuri au rămas și în noua variantă actualizată a proiectului de ordonanță de urgență.
Proiectul de ordonanță de urgență pentru anul 2025 propune măsuri de austeritate ce vizează reducerea cheltuielilor publice și limitarea beneficiilor financiare. Ordonanța de urgență ar urma să fie aprobată luni sau marți, 30 sau 31 decembrie, pentru ca măsurile să fie aplicate de la 1 ianuarie 2025.
Cele mai importante prevederi includ:
Înghețarea salariilor
Salariile brute din sectorul public rămân la nivelul din decembrie 2024, fără ajustări pentru inflație sau alte creșteri salariale, aplicându-se tuturor funcțiilor publice, inclusiv demnităților publice și personalului contractual.
- Menținerea cuantumului brut al salariilor de bază
(1) Prin derogare de la prevederile alin. (2) al art. 12 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și îyi desfășoară activitatea în aceleași condiții. - Menținerea indemnizațiilor de demnitate publică
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) al art. 13 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2024. - Menținerea salariilor funcționarilor publici locali
(3) Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale „Administrație” din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale, din instituțiile și serviciile publice de interes local și județean din subordinea acestora, salariile de bază se mențin la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și îyi desfășoară activitatea în aceleași condiții.
Limitarea beneficiilor salariale
Sporurile, primele, indemnizațiile și alte componente salariale sunt plafonate la nivelul din decembrie 2024. De asemenea, indemnizațiile de hrană, tichetele de vacanță, decontările de transport și beneficiile pentru concedii sunt eliminate sau restricționate.
- Menținerea nivelului sporurilor și primelor
(1) În anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și îyi desfășoară activitatea în aceleași condiții. - Menținerea indemnizației de hrană
(2) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, valoarea lunară a indemnizației de hrană se menține la nivelul din anul 2024.
Plata concediilor medicale
- Reglementări privind concediile medicale
(1) Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă se determină prin aplicarea unui procent de 65% asupra bazei de calcul stabilite conform art. 10 din Ordonanța de urgență nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare. - Menținerea drepturilor financiare
(2) În anul 2025, plata concediilor medicale se realizează conform prevederilor aplicabile la data de 31 decembrie 2024, fără majorări sau modificări ale procentului de calcul.
În acest moment, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă se determină prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite conform art. 10.
Suspendarea compensării muncii suplimentare
Orele suplimentare și munca în zile libere se vor compensa doar cu timp liber corespunzător, fără plăți suplimentare.
Compensarea muncii suplimentare: Munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora.
Reducerea cheltuielilor cu personalul
Posturile vacante din sectorul public nu vor fi ocupate, cu excepția unor situații speciale, iar instituțiile sunt obligate să reducă numărul de structuri subordonate cu cel puțin 25%.
- Neacordarea biletelor de valoare
(1) În anul 2025, instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu excepția tichetelor de creșă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările și completările ulterioare. - Restricții asupra premiilor și bonusurilor
(2) În anul 2025, instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora premii, bonusuri sau alte drepturi de natură similară. - Eliminarea decontării transportului în concedii
(7) În anul 2025, instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu decontează cheltuieli de transport la plecarea/ întoarcerea din concediul de odihnă a personalului.
Amânarea sau suspendarea unor beneficii sociale
Diverse indemnizații și drepturi speciale, inclusiv pensiile de serviciu, nu vor fi indexate cu rata inflației. De asemenea, aplicarea unor programe sociale, precum „Masa Sănătoasă” sau bursele pentru elevi, este amânată sau limitată.
- Suspendarea aplicării Legii nr. 509/2006
(1) În perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 se suspendă aplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preșcolari și elevii din învățământul primar de stat, privat și confesional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2007, cu modificările și completările ulterioare. - Prorogarea termenului pentru Legea nr. 236/2020
(2) Termenul de intrare în vigoare prevăzut la art. 9 din Legea nr. 236/2020 pentru stimularea producătorilor agricoli care comercializează produsele agricole primare, produse pescărești și de acvacultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1037 din 6 noiembrie 2020, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026, iar termenul de aplicare se prorogă până la data de 31 decembrie 2027.
Înghețarea investițiilor noi
Angajamentele pentru proiecte noi de investiții publice sunt restricționate la 50% din nivelul anului anterior, cu scopul de a reduce presiunea bugetară.
- Suspendarea angajamentelor pentru obiective noi de investiții
(1) În anul 2025, nu se încheie angajamente legale pentru obiective noi de investiții care se finanțează prin subprogramele prevăzute la art. 2 alin. (1) literele a), b), c), d), f), h) și m) din Anexa nr. 3 „Programul național de construcții de interes public sau social” la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții „C.N.I.” – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare. - Limitarea cheltuielilor de angajament
(2) Valoarea creditelor de angajament pentru anul 2025 nu poate depăși 50% din valoarea creditelor de angajament aprobate în anul 2024.
Plata eșalonată a hotărârilor judecătorești
Sumele datorate în urma hotărârilor judecătorești definitive se vor plăti pe o perioadă de până la cinci ani, suspendând orice executare silită în acest interval.
Reorganizarea și reducerea cheltuielilor operatorilor economici de stat
Companiile de stat sunt obligate să mențină cheltuielile la nivelul din 2024, cu excepția ajustării pentru salariul minim, fără alte creșteri salariale.
Suspendarea sau prorogarea termenelor legislative
Mai multe prevederi legislative sunt amânate până în 2026, inclusiv aplicarea unor legi din domeniul educației, sănătății și investițiilor publice.
Aceste măsuri urmăresc consolidarea fiscală, reducerea deficitului bugetar și menținerea sustenabilității financiare, însă implică restricții semnificative pentru angajați, beneficiari de drepturi sociale și operatorii economici din sectorul public.
Aplicarea măsurilor fiscale pentru partidele politice
- Modificarea finanțării partidelor politice
(1) La articolul 18 din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 23 iunie 2015, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:”(2) Suma alocată anual partidelor politice de la bugetul de stat este de cel puțin 0,005% și de cel mult 0,01% din produsul intern brut. Pentru partidele politice care promovează femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocată de la bugetul de stat va fi majorată dublu proporțional cu numărul mandatelor obținute în alegeri de candidații femei.” - Măsuri pentru transparența cheltuielilor
(2) Partidele politice vor publica, până la data de 31 martie a anului următor, un raport detaliat privind cheltuielile efectuate din sumele alocate de la bugetul de stat, care să includă categoriile de cheltuieli și procentul acestora din totalul sumelor primite.