Business News

Marile rețele de retail, cu afaceri de miliarde de lei, în topul celor mai mari importatori din România

10 februarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Tot ele se numără și printre cei mai mari importatori ai României. În Top 1.000 importatori realizat de Institutul Național de Statistică (INS) pentru anul 2023 există un lanț de retail în primii zece jucători – Lidl, iar clasamentul mai include alte 8 companii.

Ce loc ocupă retailerii în Topul celor mai mari importatori (2023)

Cea mai bine clasată rețea în topul importatorilor este Lidl, singurul lanț care are profit de peste 1 miliard de lei, în timp ce la polul opus se află Profi Rom Food SRL, care face parte din portofoliul DELHAIZE THE LION NEDERLAND BV, în prezent, cu pierderi de 213 de milioane de lei. De altfel, Profi este și singurul lanț pe pierderi din cei nouă retaileri incluși în Top 1.000 importatori pe anul 2023.

1.LIDL DISCOUNT SRL (locul 6 în topul celor mai mari importatori)

A înregistrat, în 2023, o cifră de afaceri de  21,7 miliarde de lei și un profit net de peste 1 miliard de lei cu 11.293 angajați.

Compania este deținută de către societatea germană WE International Gmbh (100%). Aceasta face parte la rândul său din grupul german Schwarz.

Firma este prezentă în România din 2011 și are peste 380 de magazine Lidl.

2.KAUFLAND ROMANIA SCS (locul 17 in clasamentul importatorilor) – magazinele Kaufland

A înregistrat o cifră de afaceri de 18,3 miliarde de lei și un profit de 864,8 de milioane de lei, în 2023, având 14.340 de angajați.

Acționarul principal este societatatea germană Kaufland International Erste Gmbh, cu 99% din acțiuni. Aceasta face parte la rândul său din grupul german Schwarz.

3.METRO CASH & CARRY ROMANIA SRL (locul 53 in clasamentul importatorilor)

A înregistrat o cifră de afaceri de 10,5 miliarde de lei și un profit net de 41 milioane de lei  cu 3.928 de angajați.

Acționarul principal este METRO CASH & CARRY INTERNATIONAL HOLDING BV (75%), în timp ce METRO AG are 25%.

4. REWE (ROMANIA) SRL (locul 72 in tipul importatorilor) – magazinele Penny

A înregistrat, în 2023, o cifră de afaceri de 8,3 miliarde de lei și un profit de 224,4 de milioane de lei cu 6.524 de angajați.

Acționarul unic este Rewe-Beteilingungs-Holding International Gmbh. Penny avea la finele anului 2024 un număr de 416 magazine în România, conform reprezentanților companiei.

5.CARREFOUR ROMANIA SA (locul 110 in clasamentul importatorilor) -Hipermarketurile Carrefour

A înregistrat o cifră de afaceri de 11,3 miliarde de lei și un profit de 249  milioane de lei cu 9278 de angajați.

Acționarul majoritar este HYPARLO SAS  (94%) și CARREFOUR NEDERLAND BV (6%).

La finele anului 2024, retailerul avea în România 454 de magazine.

6.AUCHAN ROMANIA SA (locul 115 ) – Magazinele Auchan și MyAuchan

A înregistrat o cifră de afaceri de 7,2 miliarde de lei și un profit de 86,7 e3 milioane de lei cu 7.012 de angajați.

Acționari – MONICOLE EXPLOITATIEMAATSCHAPPIJ BV (75%) și AUCHAN RETAIL INTERNATIONAL SA (25%).

Auchan a închis anul 2024 cu o rețea națională de 447 magazine, din care  26 hipermarketuri, 7 ATAC Hiper Discount, 8 supermarketuri Auchan, 395 unități MyAuchan (majoritatea situate in statiile Petrom), 10 magazine Simply by Auchan și un magazin Auchan Go

7.PROFI ROM FOOD SRL (118)

A înregistrat o cifră de afaceri de 12,9 miliarde de lei și pierderi de 213 de milioane de lei la un număr de 9.944 de angajați.

Acționarul unic este Mep Retail Luxco Sarl (100), parte a grupului de investiții MidEuropa.

În prezent, grupul face parte din portofoliul DELHAIZE THE LION NEDERLAND BV, parte a grupului belgian Ahold Delhaize, prezent pe piața românească prin intermediul Mega Image.

8. MEGA IMAGE SRL (169)

A înregistrat o cifră de afaceri de 9,8 miliarde de lei și un profit de 218,6 de milioane de lei cu 10.886 de angajați.

Acționarul principal este societatatea DELHAIZE THE LION NEDERLAND BV, parte a grupului belgian Ahold Delhaize.

9.SELGROS CASH & CARRY SRL (266)

A înregistrat o cifră de afaceri de 4,4 miliarde de lei și un profit de 89,8 de milioane de lei cu 4 755 de angajați.

Acționarul principal este societatatea TRANSGOURMET CENTRAL AND EASTERN EUROPE GMBH.

Piața locală revine pe creștere

Un studiu al companiei de cercetare NIQ-GfK, publicat la începutul lunii februarie și care acoperă circa 62.000 de magazine la nivel național. arată că încetinirea inflației a permis, în 2024, revenirea pe creștere a consumului cantitativ atât în industria bunurilor de larg consum (FMCG) cât și în cea electro-IT.

Valoric, este vorba de un plus de 8,3%, până la un total de 127.3 miliarde de lei în 2024, pentru ambele industrii, cu un avans de 8% la produsele de larg consum și de 9,6% pe segmentul electro-IT.

Anul trecut, a crescut numărul magazinelor moderne internaționale, însă într-un ritm mai lent decât anii anteriori. La finele lui 2024, existau cu 160 mai multe magazine noi față de 2023, comparativ cu 203 magazine noi, în 2023, sau 396 în 2022.

2024 a adus și o serie de noutăți, cum ar fi apariția unor rețele noi, precum Zabka (Froo), o  fuziune importantă (Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a cumpărat lanțul Profi), în timp ce multe magazine au fost reorganizate.

Comerțul tradițional este cel mai mare canal de vânzare pentru totalul bunurilor de larg consum, cu o pondere valorică de 34% din total FMCG și o creștere de 10,7%, în 2024, comparativ cu 2023.

Urmează apoi hipermarketurile (22%, +1.8%), discounterii (21%, +10.9%) și formatele mici de Supermarkets (13%. +9.6%) – cu cele mai dinamice creșteri.

În România, există peste 4.500 de hipermarketuri, supermarketuri si magazine de discount si cash&carry. În industria de retail lucrează circa 800.000 de angajati, adică un angajat din patru per total industrii. Taxele și impozitele plătite din această activitate reprezintă circa 13% din încasările la stat.

Boicotul supermarketurilor

Apelul la boicot a venit din partea lui Călin Georgescu, fostul candidat la prezidențiale, care i-a îndemnat pe români să nu intre în marile magazine pe 10 februarie, pe modelul acțiunii de protest care a avut loc în mai multe țări din Balcani, printre care Croația, Serbia și Muntenegru, în ultima perioadă.

Consumatorii și-au exprimat astfel nemulțumirea împotriva marilor lanțuri de magazine, din cauza creșterilor nejustificate de prețuri.

Mișcarea, inițiată în Croația de grupul „Halo, inspektore”, s-a extins rapid și în alte țări din regiune, printre care se numără Bosnia și Herțegovina, Serbia, Muntenegru, Slovenia și Macedonia de Nord. În urma acestei acțiuni, vânzările retailerilor s-au redusc cu până la 50% în zilele protestului.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro