Business News

Toate sfaturile date de experții ANAF antreprenorilor care vor să anuleze parțial datoriile bugetare în cadrul amnistiei fiscale

14 octombrie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Experții fiscali ai ANAF oferă în acest ghid sfaturi legate de beneficiarii amnistiei fiscale, situațiile speciale ale unor debitori, etapele amnistiei și categoriile de debite anulate.

În acestă amnistie, Fiscul taie dobânzile și penalitățile, dacă firmele și persoanele fizice plătesc până pe 25 noiembrie datoriile bugetare înregistrate până la 31 august.

În acest ghid sunt descrise principalele etape ce trebuie parcurse de contribuabili pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG nr. 107/2024, cu modificările ulterioare aduse de OUG 112/2024. Procedura de anulare a obligațiilor fiscale a fost aprobată prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplică obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.

Cine beneficiază

Facilitățile fiscale prevăzute de OUG 107/2024 se aplică pentru toate categoriile de debitori:

Categorii speciale

În categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligații bugetare se includ și următorii debitori:

Pentru debitorii aflați în procedura insolvenței, administratorii speciali/judiciari sunt obligați să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, pentru accesarea facilităților fiscale și respectarea prevederilor art. I – XVIII din OUG 107/2024 de către debitorul insolvent.

Obligații bugetare principale restante

Prin obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se înțelege:

Ce datorii nu intră în amnistie

Nu sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:**

Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv și obligațiile de plată care, la această dată, se află în situațiile de la lit. a) și b), dacă ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal. Pentru obligațiile de plată menționate la lit. b) debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor.

În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.

Prevederile art. I – XVI din OUG nr. 107/2024 nu se aplică următoarelor obligații bugetare:

Prin notificarea privind intenția de a beneficia de anulare a unor obligații bugetare și prin cererea de anulare, contribuabilii declară pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situațiile menționate mai sus. Accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează.

Pentru a beneficia de facilitățile fiscale, debitorii care înregistrează obligații bugetare restante de natura celor anterior menționate, la data depunerii cererii de anulare trebuie să aibă achitate obligațiile bugetare principale și accesoriile aferente acestora. În caz contrar, organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.

Ce facilități se acordă

Etapele pentru obținerea facilităților fiscale

1. Întocmirea și depunerea unei cereri: Contribuabilii trebuie să completeze o cerere de anulare a accesoriilor la obligațiile bugetare. Cererea trebuie să fie depusă la organul fiscal central în termen de 25 de zile de la publicarea OUG nr. 107/2024 în Monitorul Oficial, respectiv începând cu 7 septembrie 2024 și până la 31 octombrie 2024.

2. Verificarea îndeplinirii condițiilor: Organul fiscal va verifica dacă contribuabilul respectă condițiile necesare pentru a beneficia de facilitățile fiscale. Dacă cererea este aprobată, contribuabilul va primi o notificare.

3. Anularea accesoriilor: După aprobată cererea, se vor anula dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale.

4. Plata obligațiilor principale: Contribuabilii trebuie să achite obligațiile bugetare principale în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii pentru a beneficia de reducerea de 100% a obligațiilor restante.

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro