Este oficial! Fiscul va modifica din oficiu schimbările de denumire firmă, cod CAEN, dar contribuabilii care nu notifică vor fi amendați
- Organele fiscale vor completa din oficiu în Registrul contribuabililor/plătitorilor schimbările survenite în cazul persoanelor impozabile, după cum reiese din un nou ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat recent în Monitorul Oficial.
- Cu toate acestea, contribuabilii care nu depun declarația de mențiuni pentru a anunța aceste schimbări se fac vinovați de contravenție și pot primi amenzi de până la 5.000 de lei, după cum decurge din Codul de Procedură Fiscală.
După cum prevede ordinul menționat, ”procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor se aplică de către compartimentul cu atribuții în gestionarea registrului contribuabililor, denumit în continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent”.
Ordinul mai stipulează că ”procedura se aplică în situațiile în care se constată că plătitorul/contribuabilul nu și-a îndeplinit obligația de a depune declarația de mențiuni, în termen de 15 zile de la data producerii modificărilor sau la alte termene prevăzute expres de lege”.
„Nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenul prevăzut de lege a declarației de mențiuni constituie contravenție, potrivit prevederilor art. 336 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală”, mai prevede actul normativ. Amenzile în cazul acestor contravenții pot ajunge la 5.000 de lei, în cazul contribuabililor mari și mijlocii și până la 1.000 de lei, în cazul contribuabililor mici, după cum reiese din Codul de Procedură Fiscală.
Ordinul Președintelui ANAF nr. 3.792 a fost publicat în Monitorul Oficial 774 din 7 august din 2024.
Procedura modificării din oficiu a datelor din registrul contribuabili
Potrivit ordinului, în cazul în care Fiscul constată că au survenit modificări ce trebuie înregistrate în Registrul contribuabililor (de ex. Modificarea denumirii firmei, a codului CAEN etc), va trimite persoanei impozabile o notificare care va cuprinde și „termenul în care contribuabilul/plătitorul se poate prezenta în vederea exercitării dreptului de a fi ascultat”.
Dacă respectivul contribuabil este înrolat în Spațiul Virtual Privat atunci notificarea se va face prin intermediul acestui serviciu.
La 10 zile de la trimiterea notificării, fiscul va trimite o nouă invitație contribuabilului, ce-și va putea exercita dreptul de a fi ascultat.
Ce urmează după trimiterea notificării/invitației
Dacă în urma notificării/invitației se depune declarația de mențiuni sau se constată că aceasta nu trebuia depusă, atunci procedura de modificare din oficiu a datelor se suspendă.
În cazul în care contribuabilul nu depune declarația de mențiuni și nici documente care indică faptul că depunerea acesteia nu era necesară, organul fiscal va face modificările necesare în Registrul Contribuabililor, întocmind totodată un referat privind modificările înregistrate.
Ordinul 3.792/2024 include totodată și formularele notificării, invitației și referatului ce vor fi întocmite de organele fiscale.