Platforma SAL a Protecției Consumatorului va arbitra și reclamațiile transfrontaliere ale consumatorilor români
- Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor din cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va media și sesizările transfrontaliere dintre consumatorii români și companiile din străinătate. În platforma SAL din cadrul ANPC, aceste sesizări se pot înregistra online și vor fi apoi preluate de un specialist care va comunica apoi cu furnizorul de produse sau servicii.
Un proiect de hotărâre de guvern, pus în dezbatere publică de Executiv pe 23 mai, se referă la modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Deși principalele modificări se referă la structura de organizare a ANPC, inițiativa prevede și schimbări în modul de activitate al agenției.
Mai exact, Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL) din cadrul ANPC primește și puterea de a soluționa litigii transfrontaliere între un consumator român și o companie din afara României, care nu are reprezentanță în țara noastră și de la care s-a făcut comanda de către consumatorul român.
În noul proiect de hotărâre de guvern se precizează în legătură cu acest subiect că ANPC:
„realizează, prin Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor, structură imparțială ce își desfășoară activitatea independent de activitățile de supraveghere și control al pieței, și soluționează alternativ litigiile dintre consumatori și comercianți, atât la nivel național, cât și transfrontalier, inclusiv litigiile reglementate de Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluționarea online a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum), izvorâte din contractele de vânzare sau din contractele de prestări de servicii, în sectoarele de activitate în care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor este competentă.”
Noutatea se referă la faptul că direcția de specialitate și platforma SAL se vor implica în rezolvarea sesizărilor transfrontaliere și nu doar vor ghida consumatorii să contacteze autoritățile de profil din alte state sau/și furnizorii din alte state.
Puțin cunoscuta SAL
Activă încă din 2018, SAL este de fapt „o platformă oferită de ANPC în care specialiștii independenți de activitatea de control mediază sesizările pe care le primesc de la consumatori”, explică reprezentanții Protecției Consumatorilor.
Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL) este structura responsabilă de soluționarea alternativă a litigiilor dintre comercianți și consumatori, înființată în baza HG 775/2016.
Cadrul legal în materia soluționării alternative a litigiilor este dat de Directiva UE 11/2013, transpusă în legislația națională prin O.G nr. 38/2015, în vigoare de la data de 07 septembrie 2015.
Structura DSAL din cadrul ANPC a dobândit calitatea de Entitate SAL la sfârșitul lunii iunie 2018 și figurează pe lista entităților SAL a Comisiei Europene.
Activă din 2018, platforma a fost rar utilizată de consumatori. Până în 2022, sub 100 de sesizări au fost înregistrate anual pe această platformă, așa cum reiese din rapoartele ANPC.
„În cursul anului 2022, ANPC a primit 359 de petiții înregistrate pe SAL, din care 59 de cereri de soluționare alternativă a litigiilor prin intermediul formularului disponibil pe site-ul ANPC. Comparativ cu anii precedenți se constată o creștere de peste 500%”, precizează reprezentanții Protecției Consumatorului. Datele activității SAL pe anul 2023 nu au fost încă publicate de ANPC.