Retailerii despre adaosul de cel mult 20% în magazine: Trebuie refăcută legea etichetării! Nu se mai știe ce e produs românesc
- Introducerea unui adaos comercial de maximum 20% pentru produsele agroalimentare românești va ridica mari probleme comercianților, deoarece mărfurile produse în România cu ingrediente românești pot fi cu greu identificate din cauza problemelor de etichetare, a spus pentru termene.ro Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM).
„Avem exemple de mari procesatori de lactate înregistrați în România, dar care nu produc în România, deci de unde vom ști ce produs trebuie considerat românesc?”, se întreabă acesta.
Feliciu Paraschiv susține că înainte de a veni cu ideea plafonării adaosului comercial, autoritățile ar fi trebuit să refacă refăcută legea etichetării, așa încât etichetele să afișeze clar țara de origine a produsului și a principalelor 3-4 ingrediente.
În plus, nu este clar ce procent de ingrediente din România va trebui să aibă un produs pentru a primi adaos de 20%, a atras el atenția, sugerând că una dintre soluții ar fi ca producătorii și procesatorii să afișeze steagul României pe produsele care respectă criteriile anunțate de ministrul Agriculturii, așa încât comercianții să le poată recunoaște cu ușurință. „Din păcate, deși cunoaștem foarte bine problemele pe care le ridică această prevedere, noi nu am fost chemați de către autorități la consultări pe acest subiect”, a mai spus Feliciu Paraschiv.
20% – prea puțin pentru mici retaileri
Pe lângă problemele de etichetare, adaosul în sine ridică probleme micilor comercianți, deoarece nu poate acoperi toate costurile. Un adaos realist ar fi mai degrabă de 30%.
După cum a explicat vicepreședintele ANCMM ”an de an avem micii comercianți au de înglobat costuri noi pe care nu le mai putem acoperi dacă adaosul este plafonat. De exemplu, doar prin sistemul de garanție-returnare introdus recent costurile noastre au crescut cu 2-3%”.
El a argumentat totodată că dacă marii retaileri vor putea să acopere eventualele pierderi generate de vânzările de produse românești prin produse de import, la care adaosul poate fi mai mare, micile magazine nu au această posibilitate deoarece sunt românești în proporție de 100% și dependente de produse românești. ”Noi nu vom putea aduce peste noapte produse din Franța, Belgia sau alte țări cum pot face marile rețele”, a spus el. În opinia sa, pentru a încuraja vânzarea de produse românești statul ar fi trebuit mai degrabă să limiteze importurile de produse agroalimentare din țări terțe prin taxe vamale mari.
Marii retaileri: Un mecanism nemaiîntâlnit în alte țări
La rândul lor, marii retaileri au luat poziție față de inițiativa Ministerului Agriculturii. Astfel, George Bădescu, directorul executive al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România a atras atenția că noua inițiativă nu există pe piețele europene și rămâne de văzut în ce măsură respectă regulile concurențiale.
„Trebuie văzut în zona pieței concurențiale, a pieței europene, cum se va poziționa România – fiind un mecanism care nu este întâlnit în alte țări”, a spus acesta, recent, pentru radio România Actualități.
În urmă cu câteva săptămâni, Florin Barbu, ministrul Agriculturii, anunța că ministerul pe care îl coordonează lucrează la proiectul de ordonanță privind introducerea unui adaos comercial de maximum 20% pentru produsele agroalimentare românești. Proiectul ar urma să fie lansat în dezbatere publică zilele acestea. După cum a precizat ministrul, pe lista mărfurilor cu adaos plafonat se vor afla toate alimentele produse în România cu materie primă din România.