Business News

Patronatul Contabililor: Am ajuns la un acord cu amânarea e-TVA. Ministerul refuză abrogarea. Respingem categoric amenzile

10 iulie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

„Pentru a ne asigura ca e-TVA funcționează și ne va fi o unealtă, nu o piatră de gât, trebuie ca mai întâi să funcționeze ceas toate celelalte aplicații care colectează și furnizează informații e-TVA-ului”, a declarat telefonic,  pentru Termene.ro Mihai Maierean, reprezetantul voluntar al Patronatului Antreprenorilor Contabili din România (PACR).

„Din discuțiile purtate la Ministerul Finanțelor a reieșit că Executivul nu dorește sub nicio formă abrogarea e-TVA. Acceptăm și prorogarea măsurii, cu condiția ca atunci când va fi introdusă să  nu se aplice amenzi”, a mai spus acesta.

El a reamintit totodată că și fără e-TVA, ANAF va avea la dispoziție toate datele necesare despre persoanele impozabile prin intermediul sistemului SAF-T.

Potrivit OUG 70/2024, sistemul e-TVA ar urma să fie introdus de la începutul anului viitor.

Datele de identificare a contribuabililor, înlocuite cu Tax ID

Manifestanții au cerut totodată eliminarea obligativității extinderii e-Factura la tranzacțiile B2C, deoarece reprezintă o ingerință în viața privată, pentru că toate datele privind tranzacțiile făcute de persoane fizice ar deveni publice.

„În replică, cei de la Ministerul Finanțelor ne-au spus că se va putea introduce opțiunea de a obține un Tax ID, care va înlocui elementele clasice de identificare ale contribuabililor. Însă, persoanele care nu au la dispoziție un calculator nu își vor putea obține acest Tax ID. În plus, trebuie ținut cont că acesta trebuie obținut din Spațiul Virtual Privat, care de multe ori nu funcționează. Totodată, nu înțelegem de ce trebuie ANAF să aibă la dispoziție date despre toate tranzacțiile pe care le efectuăm ca persoane fizice”, a remarcat reprezentantul patronal.

El a mai declarat că, la solicitarea manifestanților, ministerul a acceptat initierea unui studiu de impact privind posibilele modificări în comportamentul de consum, ca efect al colectării acestor informații pe facturi.

Pe lista de revendicări s-a aflat și compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale ce trebuie achitate de firme și companii, răspunsul Finanțelor fiind că este o măsură ce poate fi luată în calcul, însă după realizarea unui studiu de impact. O altă doleanță a manifestanților a fost legată de lipsa predictibilității. În acest caz, acordul la care s-a ajuns cu Ministerul Finanțelor a fost a ca reprezentanții protestatarilor să fie invitați în comisia de analiză care se ocupă de acest aspect.

”Singura solicitare asupra căreia am căzut de acord fără alte analize de impact chiar în cadrul întâlnirii a fost eliminarea declarațiilor redundante, deoarece reprezentanții ministerului au spus că aveau deja în vedere acest lucru”, a mai spus Mihai Maierean.

Legea prevenției, prioritate imediată

În prezent, membrii patronatului lucrează la setul de propuneri pe care îl vor trimite Ministerului de Finanțe în legătură cu legea prevenției, punctul 8 din lista de solicitări a experților contabili fiind ”Revenirea la Legea Prevenției, respectiv varianta anterioară legii 296/2023” .

Totodată, se lucrează la un set de propuneri pentru toate cele 10 revendicări formulate cu ocazia manifestării din 8 iulie, document ce va fi trimis Guvernului pentru a fi consultat de toate departamentele cu putere de decizie în zona de fiscalitate.

Mii de manifestanți au participat la protestul organizat luni

Luni, mii de reprezentanți ai mediului de afaceri au manifestat în București, Oradea, Deva, Bistrița, Constanța, Iași și alte orașe din țară împotriva e-TVA, e-Factura, dar și împotriva lipsei de predictibilitate a legislației fiscale, motto-ul mitingului fiind ”Fără haos în legislația fiscală”. Aceștia s-au întâlnit și cu reprezentanții Ministerului Finanțelor, pentru a discuta lista de revendicări. 

Lista revendicărilor

1.Eliminarea e-TVA – Evaziunea fiscală nu este în raportările contabile și nici în e-urile ANAF-ului! Evaziunea fiscală este acolo unde nu e nimic, iar organele abilitate ar trebui să știe deja!

2.Eliminarea obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura – Este un atac la viața privată a persoanelor fizice, o procesare a datelor cu caracter personal în mod nelegal și nejustificat.

3.Eliminarea schimbării caselor de marcat pentru QR Code – Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici, să le schimbăm din nou, fără deduceri fiscale!

4.Revenirea la Legea Prevenției – Varianta anterioară legii 296/2023. Nu putem face afaceri sub presiune constantă, fără îndrumare și avertisment.

5.Vrem predictibilitate – Conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi.

6. Respectarea dialogului social și a transparenței decizionale – Proiectele pentru OUG 69 și OUG 70 au stat doar două zile în transparență decizională și au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES.

7. Eliminarea declarațiilor redundante – De la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii sunt obligați la raportarea SAF-T, care conține toate tranzacțiile economice ale unei firme.

8. Modificarea termenelor pentru notificări în relația cu ANAF – Contribuabilul are termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile.

9.Compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale – Nu mai putem împrumuta statul ani de zile și să plătim sănătate pentru concediile medicale!

10. Norme clare pentru RO-e-Transport

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro