Oportunitățile de creștere în 2021 presupun o schimbare profundă de mentalități și cultură organizațională
2020 ne-a adus provocări semnificative. Pe moment, am rămas confuzi și nesiguri. Apoi, am reflectat și ne-am adaptat. 2021 este timpul ripostei noastre în care vom reveni schimbați, întăriți și cu lecțiile învățate.
Este greu, este dificil să supraviețuiești și să te dezvolți ca firmă într-o lume în care amprenta de carbon pe care o lasă pașii și deciziile tale în business a devenit la fel de importantă ca plusvaloarea pe care o aduci consumatorilor și profitul pe care îl obții pentru acționari.
O lume care se resetează de la capitalismul shareholderilor la cel al stakeholderilor, în care furnizorii, clienții, angajații și comunitatea în care lucrăm contează la fel de mult ca acționarii.
E greu, dar nu imposibil. Mai ales dacă ai drept aliat controlul asupra datelor și tendințelor din surse sigure și autorizate, ce te ajută să iei decizii eficiente. Pe Termene.ro găsești mereu, rapid și ușor informația de care ai nevoie.
Studiul „Mediul de afaceri în 2021: provocări și oportunități de creștere” realizat de Termene.ro a identificat „accesarea fondurilor europene” și „digitalizarea operațiunilor” ca fiind cele mai importante oportunități de afaceri în 2021 pentru companiile în care lucrează clienții platformei care au răspuns la acest sondaj.
Practic, peste 55% dintre respondenți văd o oportunitate în accesarea fondurilor europene pentru obținerea de capital și resurse financiare pentru supraviețuirea și dezvoltarea firmei, în timp ce peste 40% dintre participanții activi la sondajul Termene.ro identifică digitalizarea operațiunilor ca oportunitate importantă pentru inovație, lansarea de noi produse și obținerea de profit.
Într-adevăr, între cele două oportunități identificate de clienții Termene.ro există sinergii clare. Granturile din fonduri europene prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență își propun să crească competitivitatea mediului de afaceri prin digitalizarea serviciilor publice, educație digitală și transformarea digitală a întreprinderilor.
Transformarea digitală va permite nu doar o creștere a competitivității noastre pe plan european, ci și accesul rapid la robotizare, automatizări industriale și conectivitate îmbunătățită.
Însă, mai presus de toate, viitorul înseamnă o schimbare profundă de mentalitate și cultură organizațională care să privilegieze abordarea și viziunea pe termen lung în dezvoltarea sustenabilă.
Trebuie să construim o economie (și o societate) mai verde, mai inteligentă și mai echitabilă. Aceasta înseamnă că valorificarea oportunităților de acces la fonduri europene presupune o orientare spre investiții care răspund schimbărilor climatice și provocărilor de mediu și tranziție energetică verde spre surse de energie regenerabile și eficiente.
Tranziția verde și cea digitală trebuie să se bazeze pe investiții inteligente în eficiența energetică, sursele regenerabile de energie, cercetare și inovare.
Transformarea digitală a companiilor trebuie să fie, de asemenea, o transformare digi-culturală profundă a firmelor pentru a fi sustenabilă și a atinge diferite nivele organizaționale:
■ Digitalizarea produselor / serviciilor existente, cu creșterea valorii adăugate pentru clienți și a veniturilor firmei, prin repoziționare competitivă pe piață
■ Un model de afaceri digital legat de propunerea actuală de valoare și de resursele disponibile pentru dezvoltare
■ Inovarea tehnologică și achiziția de abilități digitale prin actualizarea competențelor digitale ale angajaților la noile trenduri și tehnologii, aceștia rămânând centrați pe consumator, dar cu integrarea de procese, colaborări în rețea și interacțiuni digitale.