Lăcomia de Crăciun. Ofertele alimentare care încearcă să profite de consumatori. Topul scumpirilor cu ocazia sărbătorilor de iarnă
În Articol
- Așa cum ne-am obișnuit deja, nici în acest an consumatorii nu sunt lipsiți de surprize în privința prețurilor care cresc pe ultima sută de metri înainte de Sărbători. Deocamdată, este vorba de specialitățile din carne de porc, care s-au scumpit cu până la 12%, însă nu este exclus ca și la carnea de porc, provenită în mare parte din import, prețurile să crească în ajun de Crăciun.
Nu este, însă, o situație singulară, pentru că ne-am obișnuit deja ca ori de câte ori este o sărbătoare sau intrăm în post alimentele de bază care se consumă în acea perioadă să se scumpească. Cel mai recent, a fost în postul Crăciunului, când macroul, de exemplu, a cunoscut o majorare a prețului de circa 10%.
În topul scumpirilor din ultima vreme se mai află ciocolata, laptele, uleiul, dar și conservele de legume, pe fondul secetei, potrivit informațiilor din piață.
Specialitățile, la mare căutare
Feliciu Parashiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România, care este și proprietarul lanțului de magazine Paco Supermarkets din Focșani, spune că deocamdată nu există semnale că vor exista majorări de prețuri la carnea de porc, însă orice este posibil, mai ales când ești la mâna importatorilor. Cum importurile reprezintă 80% din piață, producătorii noștri chiar să vrea n-au ce face și „se vor alinia la majoritate, adică tot ce vine de afară va stabili prețul de vânzare în țară”.
“Am observat niște creșteri de preț în ultimele zile la specialitățile pe care le consumă, tradițional, românii de sărbători, la lebăr, la şorici, la tobă, la capul de porc, dar nu neapărat la carne. Nu ştim ce se va întâmpla. E posibil ca în ultima săptămână, înainte de Crăciun, jucătorii puternici să scumpească. Ştiu că noi suntem mari consumatori de carne de porc şi s-ar putea să ridice preţul, oarecum artificial, în ultima săptămână, lucru pe care o să-l vedem şi la citrice. Am observat, în ultimii 10 ani, că în ultima săptămână sau în ultimele 10 zile ale anului, citricele, bananele, fructele exotice din import se scumpesc”, spune Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR).
Acesta vorbește de fenomenul de “greedflation”, adică de lăcomie, „pentru că importatorii ştiu foarte bine că românii, în preajma sărbătorilor, nu mai au degetul ăla care opreşte, de băgat mâna în buzunar – şi bagă mâna în buzunar până la fund şi cheltuie”.
Topul scumpirilor
Feliciu Paraschiv este de părere că dacă valoarea vânzărilor de Crăciun în acest an va fi mai mare, aceasta se va datora în principal majorărilor de prețuri.
„Niște vânzări mai mari pot veni din faptul că s-au mărit prețurile. Avem majorări destul de mari, la ciocolată din cauza creșterii prețurilor la la caco, avem anunțat un 7-9% de la 1 decembrie, lactatele s-au scumpit cu 4%, dar s-a întâmplat și la nivel mondial, zahărul este mai scump cu vreo 6%, uleiul crește vertiginos – era 6,3 lei/litru prin ianuarie, s-a făcut 6,99 lei, iar acum sare de 7 lei/litru. Chiar și pastele de tomate, mazărea, bulioanele, compoturile la borcan s-au scumpit și ele, pe fondul secetei, care a impactat mult”, a declarat pentru Termene.ro Feliciu Paraschiv.
În același timp, Paraschiv aduce în discuție și prețurile speculative la care recurg importatorii de multe ori.
„Mai sunt și lucruri speculative, macroul întreg, care este cel mai bine vândut în perioada postului s-a scumpit de la 15,99 lei/kg la 17,99 lei, destul de mult, aceasta clar este o mișcare speculativă, se știe că românul consumă pește în postul Crăciunului și marii importatori vor să profite”, aarată Paraschiv”.
Bugetul pentru masa de Sărbători
Pentru cei care nu au timp să gătească și apelează la serviciile Freshful, de exemplu, bugetul mediu pentru masa de Crăciun este de până la 1.000 de lei, iar produsele preferate includ carnea de porc, băuturile și dulciurile de sezon.
Carnea de porc rămâne ingredientul principal pentru preparatele tradiţionale, precum şorici, jumări, tobă, piftie şi sarmale. Pentru a face faţă cererii, Freshful s-a aprovizionat cu aproape 25 de tone de carne de porc și a dublat capacitatea de livrare. „Noi ne-am pregatit din timp, am mărit capacitatea depozitului şi am dublat capacitatea de livrare”, spune Tudor Mihăilescu, General Manager Freshful by eMAG.
În același timp, un meniu de Crăciun pentru aproximativ opt persoane comandat într-un restaurant costă între 400 şi 600 de lei.