Tot ce trebuie să știi despre programul Femeia Antreprenor care se lansează astăzi, 30 iulie
În Articol
- Pe 30 iulie, la ora 10.00 Minsterul Economiei, Antreprenoriatului și Tursimului va lansa programul Femeia Antreprenor, dedicat femeilor manager cu experiență în afaceri. Criteriul de selecție al aplicațiilor ce vor fi finanțate va fi punctajul obținut în urma evaluării. Termene.ro îți prezintă toate detaliile acestui program.
Așadar, programul se lansează marți, la ora 10.00, iar platforma de înscriere rămâne deschisă timp de 45 de zile lucrătoare, până la ora 20:00 a ultimei zile. Astfel, perioada înscrierilor este între 30 iulie și 12 septembrie. Termenul limită poate fi prelungit în funcție de disponibilitatea fondurilor.
Unde se pot depune aplicații pentru finanțare
Aplicațiile vor fi transmise exclusiv online, prin intermediul platformei informatice dedicate, https://minimis.imm.gov.ro.
Procedura de implementare, care definește obiectivele și etapele schemei de ajutor de minimis, poate fi consultată aici: Procedura-Femeia Antreprenor-2024. Toate formularele necesare înscrierii în programul Femeia Antreprenori pot fi consultate și descărcate de aici, de pe siteul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.
Care este bugetul programului
Bugetul alocat programului „Femeia Antreprenor”, pentru anul în curs, este de 200.000.000 lei, fiind estimat un număr de 1.000 de beneficiare.
Cât este finanțarea
Finanțarea maximă pentru acest program este de 200.000 de lei, iar ajutorul de minimis reprezintă maximum 90% din această sumă.
Cum arată grila de punctaj
În acest an, programul Femeia Antreprenor este adresat femeilor manager cu experiență, cel mai mare punctaj urmând să îl primească aplicațiile depuse de femei ce au vechime în calitate de manager. De asemenea, prin punctaj sunt favorizate firmele care au obținut profit în ultimii ani precum și proiectele care prezintă un aport propriu de maximm 30% și minimum 10%.
Pentru a putea obține finanțare, o aplicație trebuie să primească, în urma evaluării, minimum 50 de puncte. Punctajul maxim care se poate obține este de 100 de puncte.
Iată grila de punctaj:
Criterii de eligibilitate
Pot beneficia de prevederile schemei de ajutor de minimis societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
-sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile;
-sunt IMM, conform prevederilor art. 2 și ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004;
-sunt considerate întreprinderi autonome, legate, partenere;
-au capital social integral privat;
-persoanele care au calitatea de asociați / acționari în mai multe societăți nu pot aplica în cadrul prezentului Program decât cu o singură societate;
-sunt înființate până la data de 31.12.2021, inclusiv și sunt înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
-codul CAEN Rev. 2 pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Programului;
-cel puțin 50% din părțile sociale/acțiuni ale societății aplicante sunt deținute de femei. Pentru societățile înființate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, condiția se consideră îndeplinită dacă majoritatea membrilor cooperatiști din Consiliul de Administrație este formată din femei.
-nu au datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate.
-nu au depășit plafonul de minimis de 300.000,00 Euro pe durata ultimilor 3 ani pentru o întreprindere unică.
-nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
-nu au fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană / AIMMT / alt furnizor de ajutor de stat/ Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu penalități aferente;
-creează cel puțin două locuri de muncă cu normă completă, pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și menține locurile de muncă ocupate cel puțin 12 luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMMT;
Ce se finanțează
Prin Program se finanțează cheltuielile cu spațiile de lucru și dotarea spațiilor de lucru, cheltuielile cu mijloacele de transport necesare derulării activității, cheltuilelile cu salariile, cele cu utilitățile și chiar și cheltuielile necesare pentru depunerea aplicației de finanțare în cadrul programului Femeia Antreprenor.
Iată, detaliate, toate cheltuielile eligibile:
– Echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, săli de fitness, drone, săli de x-body și săli, de forță, echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare, inclusiv echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă/copiator/multifuncțională, sisteme portabile, telefoane smart, tablete.
– Achiziționarea de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț. Valoarea activului ce urmează a fi achiziționat în cadrul Programului se va face pe baza unei evaluări a unui expert evaluator ANEVAR, cu excepția spațiilor mobile de lucru/ producție / prestări servicii / comerț. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinație locativă atât la momentul achiziției, cât și pe toată durata de implementare a Programului. În categoria spații mobile de lucru / producție / prestări servicii / comerț sunt incluse și corturile pentru organizare evenimente și baloanele presostatice. Pentru spații mobile de lucru / producție / prestări servicii / comerț nu este necesar raport ANEVAR.
–Mijloace de transport, autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru călători, ambarcațiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială, cu excepția tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările și completările ulterioare. Pentru activitățile de rent-a-car, școli de șoferi și pilotaj și transporturi cu taxi-uri nu sunt limitate valoarea maximă/autoturism și numărul de autoturisme achiziționate. Autoturismele sunt eligibile pentru toate activitățile din cadrul Programului în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei și maximum 1 autoturism / beneficiar.
– Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
-Salariile, utilitățile (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de lucru, spații de producție sau spații pentru prestări servicii și comerț, reprezentând sumă forfetară de maximum 60.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării cererii de finanțare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoțită de documentele care să ateste crearea a minimum 2 locuri de muncă;
– Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității, semnătură electronică, licențe necesare desfășurării activității. Cheltuiala cu semnătura electronică este eligibilă și înainte de semnarea acordului de finanțare.
-Cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale desfășurate în România sau în altă țară membră a Uniunii Europene – pentru asociatul/ acționarul/ administratorul societății, în valoare eligibilă de maximum 5.000 lei/persoană;
-Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului Program și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanțare.
-Două plăcuțe informative obligatorii, sub sancțiunea neacordării AFN, în valoare de maximum 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:
- una în interiorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (indoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepție, secretariat, loc de așteptare etc);
- una în exteriorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (outdoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienți, pe lângă spațiul unde se desfășoară activitatea (fațada stradală, intrare în clădire etc).
-Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului.
Bugetul schemei de minimis și valabilitatea schemei de ajutor de minimis
Schema este valabilă până la 31 decembrie 2027, plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2028. Bugetul estimat pentru perioada 2024 – 2027 este de 800.000.000 lei. Prin implementarea Programului în perioada 2024-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 4.000 de beneficiari, din care 1.000 în anul 2024.
Cum este primit programul de mediul de afaceri
Programul din acest an a stârnit reacții divergente în rândul repreznetanților mediului de afaceri. În timp ce unele antreprenoare apreciază faptul că programul se adreasează managerilor cu experiență, ajutând astfel la consolidarea afacerii acestora, altele se plâng de valoarea finanțării acordate.
Astfel, Elena Coandă, președinta Patronatului Național al Femeilor de Afaceri din IMM-uri, salută faptul că varinata din acest an a programului Femeia Antreprenor se adresează în special afacerilor conduse de femei care au deja vechime în calitate de asociat/acționar în cadrul firmei și este absolut normal să existe și programe de acest tip, care ajută la scalarea afacerilor, după cum a explicat aceasta pentru termene.ro.
Alte reprezentante ale mediului de afaceri au criticat însă programul, spunând că finanțarea oferită este prea mică.
„Din punctul meu de vedere, este o sumă irelevantă, cu atât mai mult cu cât vine la pachet cu tot felul de obligații pe care beneficiari le au, obligații care sunt absolut normale. Trebuie totuși să existe un echilibru cu suma pe care o ai la dispoziție pentru a face un proiect care să fie viabil. Ideea este să finanțăm proiecte ale unor companii care să continue să existe și să se dezvolte și să crească și după momentul în care nu mai primesc această finanțare. Este clar că realitățile economice arată că o astfel de sumă este complet irelevantă”, a spus pentru termene.ro Ana-Maria Icătoiu, vicepreședinte Organizației femeilor Antreprenor din România (OFA UGIR).