• De la 1 iulie 2024, ar urma să se aplice impozitarea cu 70% a veniturilor a căror sursă nu poate fi identificată în cadrul procedurilor de verificare a situațiilor fiscale personale. Consultanții fiscali susțin însă că această prevedere ar putea fi neconstituțională și că ar încuraja mai degrabă evaziunea.

„Cel mai probabil, este vorba despre o prevedere prin care sunt țintite marile averi, iar atunci când se descoperă că o parte din bunuri provin din surse neidentificabile, acestea vor fi impozitate cu 70%”, a declarat pentru Termene.ro consultantul fiscal Dan Schwartz.

Practic, în loc să-și propună să facă cercetări fiscale serioase, prin care să reducă evaziunea, autoritățile au transferat sarcina probării sursei fondurilor contribuabilului. Însă, în felul acesta, este încurajată evaziunea, susține consultantul fiscal.

Efect contrar, ar putea crește evaziunea

„Dacă există suspiciunea că anumite venituri provin din surse ilegale, atunci, odată ce sunt depistate, trebuie făcută o cercetare serioasă, declanșată urmărirea penală, iar instanța trebuie să hotărască ce anume se întâmplă cu banii respectivi. Însă, în acest caz, organele de inspecție fiscală și cele de cercetare penală ar trebui să probeze că veniturile provin din evaziune. În schimb, menținând procedura în zona civilă, prin aplicarea acestui impozit de 70%, sarcina probării legalității fondurilor revine contribuabilului”, a explicat specialistul.

„Conceptual, acest impozit de 70% pentru veniturile nedeclarate este o eroare, pentru că astfel se încurajează evaziunea. În mod normal, atunci când, în urma unei inspecții, se descoperă venituri nedeclarate, se face o cercetare serioasă și, dacă au o proveniență ilegală, trebuie confiscate integral, nu doar în proporție de 70%”, a mai spus el.

Care ar putea fi efectul noilor prevederi? În opinia lui Dan Schwartz, mulți dintre cei care nu pot proba sursa veniturilor vor alege să le „depoziteze” în străinătate.

Prevedere neconstituțională?

Modul în care această prevedere va fi aplicată de la 1 iulie ridică multe semne de întrebare, susțin, la rândul lor, consultanții Deloitte. Astfel, potrivit acestora, prevederea ar putea fi considerată neconstituțională.

„Din perspectiva aplicării în timp a legii, impozitarea cu noua cotă prin deciziile de impunere emise începând cu 1 iulie 2024 ar încălca principiul constituțional al neretroactivității, care prevede că legea (cu excepția celei penale, mai favorabile) nu poate să producă efecte pentru trecut. Mai exact, având în vedere faptul că inspectorii fiscali ar putea emite decizia de impunere după data de 1 iulie 2024 pentru contribuabilii aflați în procedura de verificare a situației fiscale personale înainte de această dată, noile prevederi ar putea atrage aplicarea cotei de 70% asupra veniturilor cu sursă neidentificată indiferent de momentul obținerii ori constatării acestora sau de cel al demarării verificării. În cazul acestor contribuabili, conformarea voluntară nu ar ajuta în mod real, iar scopul urmărit, de stimulare a conformării, nu ar putea fi îndeplinit”, au comentat aceștia.

În plus, dacă e vorba de o majorare de cotă de impozitare, aceasta ar trebui aplicată de la data de 1 ianuarie a anului viitor, și nu de la jumătatea anului. Prin aplicarea de la jumătatea anului, prevederea încalcă dispozițiile Codului Fiscal, au mai atras atenția specialiștii.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe