Esența weekendului, 16-17 noiembrie. Euro ar putea ajunge la paritate cu dolarul. Bursa pierde din lichidități
În Articol
- Este din nou weekend, 16-17 noiembrie, iar „Esența weekendului” va rezuma știrile importante pentru mediul de afaceri și va oferi și explicații, puncte de vedere legate de evenimentele prezentate. Rubrica editorială va fi actualizată pe parcursul weekendului de mai multe ori.
Monitorizarea începe sâmbătă dimineața, de la 8.00, și va continua din 6 în 6 ore până ora 22.00.
Cotația Brent a petrolului a scăzut cu 4%
Preţul petrolului Brent a scăzut în această săptămână cu 4%, iar cel al petrolului WTI cu 5%, din cauza cererii slabe din China şi a unei posibile încetiniri a ritmului reducerii ratelor dobânzilor Rezervei Federale din SUA, transmite Reuters, preluat de News.ro.
Vineri, contractele futures pentru ţiţeiul Brent au scăzut cu 1,52 dolari, sau 2,09%, la 71,04 dolari pe baril. Contractele futures pentru ţiţeiul (WTI) West Texas Intermediate din SUA au coborât cu 1,68 USD, sau cu 2,45%, la 67,02 dolari pe baril. Rafinăriile de petrol din China au procesat în octombrie cu 4,6% mai puţin ţiţei decât cu un an mai devreme, din cauza închiderii fabricilor şi a ratelor de operare reduse la rafinării independente mai mici, au arătat vineri datele Biroului Naţional de Statistică.
- În cazul în care evoluția în scăderea a cotația Brent va continua, acest lucru va putea duce în viitorul apropiat și la o ușoară scădere a prețului combustibilului la pompe.
Producția de țiței a României a scăzut în primele 9 luni ale anului cu 3,8%
- Depozitele de țiței ale României sunt unele vechi cu o vârstă mare de exploatare, ceea ce face normal ca producția anuală să scadă ușor. Pe termen lung, trecerea la energia verde nu ar trebui să afecteze sectorul energetic. În schimb, ar putea afecta industria de petrochimică, pentru că materia primă a companiilor se va găsi tot mai puțină pe piața internă.
Indicele reprezentativ BET pierde o cincime de procent, pe fondul unei lichidități foarte modeste
Un impuls de vânzare s-a precipitat pe bursele americane. Indicele de tehnologie Nasdaq100 suferă un recul de peste 2% și indicele Dow Jones Industrial Average a coborât sub reperul de 43.400 de puncte, anulând mai mult de jumătate din elanul de creștere antrenat de optimismul legat de câștigarea alegerilor prezidențiale de către Donald Trump, anunță Profit.ro.
Ca și în alte etape de stres pe piețele financiare internaționale, reacția investitorilor de la BVB nu a fost aceea de a arunca în piață pachete de acțiuni, ci mai degrabă aceea de retragere de „la butoane”. Consecința a fost o retragere a lichidității. Rulajul pieței de acțiuni a fost unul foarte slab, de 22,02 milioane lei (4,42 milioane euro), cu cea mai tranzacționată acțiune, cea a Băncii Transilvania (TLV), adunând schimburi de numai 5,11 milioane lei, într-o sesiune în care cotația a stagnat la nivelul de 29,15 lei/acțiune.
- Chiar dacă BVB nu este un reper așa de important precum sunt bursele din Statele Unite, sau chiar și cele din Europa, lipsa de lichidități și de investiții bursiere pot oferi totuși indicii că sfârșitul de an va duce la o limitare a investițiilor în economia autohtonă.
Cât de plauzibil este scenariul ca euro-ul să ajungă la paritate cu dolarul american
Euro a scăzut la cel mai redus nivel din ultimul an în raport cu dolarul american, reaprinzând discuțiile că cele două monede ar putea ajunge la paritate, anunță Curs de Guvernare. Victoria electorală a lui Donald Trump a crescut semnificativ probabilitatea creșterii tarifelor comerciale, ceea ce ar lovi puternic economia zonei euro. În urma unei deprecieri de 5% față de maximele înregistrate în septembrie, euro a ajuns la aproximativ 1,06 dolari. Perechea euro/dolar este cea mai tranzacționată pereche valutară din lume.Iată o privire asupra factorilor care influențează evoluția euro și ce ar putea urma pentru moneda europeană, potrivit unei analize Reuters.
Ar putea euro să ajungă la 1 dolar? Este posibil. Pragul de paritate este la o distanță de doar 6%, iar euro s-a tranzacționat sub acest nivel înainte – o dată la începutul anilor 2000 și din nou pentru câteva luni în 2022, când ratele dobânzilor din Statele Unite creșteau mai rapid decât cele din zona euro, pe măsură ce Europa se confrunta cu creșterea prețurilor la energie după izbucnirea războiului din Ucraina.
- Leul nu este cotat direct față de dolar, ci indirect prin euro. Deci o depreciere a euro faţă de dolar duce şi la deprecierea leului faţă de dolar. Cursul de schimb stabil al leului românesc înseamnă că efectele negative ale declinului euro se resimt prin pierderea puterii de cumpărare. Puterea de cumpărare a populației locale scade din ce în ce mai repede. Acest lucru se poate observa chiar și în datele oficiale privind inflația. O altă urmare este cea a creșterii costului importurilor. Costul combustibilului va crește, cel mai probabil Bariliul are o cotație în dolar.
Platformă unică de rezervare a biletelor de tren pentru călătoriile europene urmează să fie lansat în 2025
Complexitatea călătoriei cu trenul peste granițele Europei ar putea fi în curând simplificată cu ajutorul unui bilet unic: noul sistem paneuropean de rezervare a trenurilor urmează să fie lansat în 2025, relatează Euronews, citat de Economedia.ro.
În prezent, planificarea unei călătorii care implică vizitarea a multiple destinații europene presupune navigarea pe diverse platforme de rezervare și o bună cunoaștere a modului de operare al furnizorilor de servicii feroviare. Aceasta implică și sincronizarea orarelor, ceea ce face procesul mai complex. Problemele țin nu doar de inconveniente legate de rezervări, ci și de costurile ridicate în comparație cu zborurile companiilor aeriene low-cost, atrag atenția specialiștii din domeniu. Vestea bună este că această situație ar putea lua sfârșit în următorii doi ani. Un sistem unic european de rezervare a biletelor de tren urmează să fie lansat până în 2025, oferind posibilitatea de a călători prin mai multe țări europene cu un singur bilet și un program clar definit.
- Sistemul va ajuta în primul rând turiștii care vor să călătorească pa calea ferată, cu trenul, în statele europene.