Business News

Cum se completează Declarația 112 în anul 2023. Ce s-a schimbat față de anul precedent

27 februarie 2023, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Instituțiile statului român au stabilit, încă din partea a doua a anului trecut, un set de noi reguli care trebuie aplicate în perioada ianuarie-decembrie 2023 pentru completarea Declarației 112, cunoscută și cu denumirea scurtă D112 sau chiar Formularul 112.

 

În data de 19 septembrie 2022 a fost publicat un ordin comun emis de patru instituții publice (ANAF – Agenția Națională de Administrare Fiscală, Casa Națională de Pensii Publice, Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Agenția Naționala pentru Ocuparea Forței de Muncă). Inițiativă publicată în Monitorul Oficial pe 19 septembrie poate fi consultată aici.

Ordinul comun a avut ca scop aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a D112.  Este vorba despre un ordin care stabilește reguli noi privind obligațiile de plata a contribuțiilor sociale si a impozitului pe venit. 

Aceste reguli se aplica începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023 și, cum era de așteptat, ele creează probleme noi. Din punct de vedere legal, Formularul 112 este recunoscut drept  „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidenta nominală a persoanelor asigurate”. Declarația vizează toate persoanele juridice, dar și fizice și care prezintă calitatea de angajator. 

Platforma termene.ro a vorbit cu mai mulți experți în domeniu financiar-contabil și cu reprezentanți ai unor firme de specialitate pentru a ne explica ce s-a schimbat.

Care sunt modificările

În proiectul de act normativ au fost efectuate unele modificări potrivit dispozițiilor articolul I punctul 68 si 80 din Ordonanța Guvernului nr.16/2022, după cum urmează:

Și reprezentanții ANAF au oferit indicații și informații despre noutățile și modul în care se completează D112 în acest an.

Cum se completează

Astfel, începând cu declararea veniturilor asimilate salariilor și a avantajelor impozabile/ neimpozabile, după caz, aferente lunii ianuarie 2023 în D112 se vor completa și:

Se completează cu totalul veniturilor din salarii și asimilate salariilor neimpozabile, astfel cum sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul Fiscal.

Se completează cu sumele reprezentând indemnizații de delegare care sunt acordate în limita plafonului neimpozabil prevazut la art. 76 alin. (2) din Codul Fiscal.

Se completează cu sumele reprezentând indemnizații de detașare care sunt acordate in limita plafonului neimpozabil prevazut la art. 76 alin. (2) din Codul Fiscal.

Se completează cu sumele reprezentând indemnizații specifice detașării transnaționale care sunt acordate în limita plafonului neimpozabil prevazut la art. 76 alin. (2) din Codul Fiscal.

Se completează cu suma reprezentând prestații suplimentare primite de salariații cu contract individual de muncă, în baza clauzei de mobilitate, care se încadrează în limita plafonului neimpozabil prevazut la art. 76 alin. (2) din Codul Fiscal.

Se completează cu valoarea titlurilor de participare acordate de persoanele juridice angajaților, administratorilor și/sau directorilor acesteia sau ai persoanelor juridice afiliate acestora, cu titlu gratuit sau la un preț preferențial. Valoarea avantajelor se determina la momentul acordării sau la momentul exercitării acestora.

Se completează cu suma reprezentând valoarea contribuției la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările si completările ulterioare, în limita a 400 euro anual, in luna pentru care se plătesc drepturile salariale.

Se înțelege din denumire datele care trebuie completate.

Se completează cu sumele acordate de angajator salariatului in luna de raportare pentru decontarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariații proprii si membrii de familie ai acestora.

Completarea rândurilor 8.1 – 8.4 este obligatorie începând cu declararea veniturilor asimilate salariilor și a avantajelor impozabile/neimpozabile, după caz, aferente lunii ianuarie 2023, al căror termen de declarare este 25 februarie 2023, respectiv 25 aprilie 2023, pentru contribuabilii care au obligația depunerii trimestriale a Declarației privind obligațiile de plata a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.

Cine trebuie sa completeze și să depună Declarația 112

Lista completa a entităților care vor fi nevoite sa completeze si sa depună Declarația 112 include:

Depunerea

Formularul va fi depus prin mijloace electronice pe portalul e-Romania. Desigur, asta presupune și că plătitorul să aibă un certificat calificat, certificat eliberat în conformitate cu toate condițiile Legii nr.455/2001 legată de semnătura  electronica. 

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro