Povestea de astăzi e un semnal de alarmă, dar și o dovadă clară că o afacere mare și sănătoasă nu poate fi construită fără o strategie de finanțare bine gândită. Un business amplu, dezvoltat cu prea mult credit și prea puțină finanțare din partea acționarilor resimte o presiune prea mare asupra cash-flow-ului. Câteva erori de management sunt suficiente ca să zdruncine tot eșafodul până la colaps.

 

Prea mare ca să nu reușească

Am lucrat cândva pentru un director general competent și mândru. Avea și de ce să fie mândru: și-a dus firma de la zero la numărul 1 în domeniul său în aproximativ 15 ani. Ne-am reîntâlnit la câțiva ani după ce ne încheiaserăm colaborarea. Când l-am întrebat cum se descurcă a mimat entuziasmul. De obicei nu era nevoie, dar acum era ceva ce nu-mi spunea.

 

Mai târziu am aflat ce se întâmplase. Când ne-am întâlnit, el trecea prin falimentul Mic.ro

Falimentul Mic.ro

 

Mirajul Mic.ro

Mic.ro a fost o afacere senzațională. Cel mai bogat om din România, miliardarul Dinu Patriciu, aruncase mănușa multinaționalelor din comerțul cu amănuntul. Omul care cumpărase rafinăriile Vega și Petromidia și le salvase de la faliment, omul care vânduse a doua firmă din industria petrolieră românească kazahilor de la KazMunayGas investea masiv în comerțul cu amănuntul.

 

Mic.ro sfida multinaționalele ca Mega Image și Carrefour, care își anuțaseră proiectele de rețele de magazine de proximitate. Intrase în cursă cu ele, dar nu pe teritoriul lor, ci pe un teritoriu nou, unde acestea încă nu erau puternice.

 

Mic.ro angajase oameni foarte buni proveniți din multinaționale. Băncile se înghesuiseră să crediteze afacerea lui Patriciu. Furnizorii făceau coada la biroul miliardarului și acceptau condiții de plată umilitoare doar ca să ia parte la visul Mic.ro. Cei care reușeau se făleau cu statutul de furnizor Mic.ro pe website, în broșurile comerciale și în prezentările Powerpoint cu care mergeau la clienți.

 

Ca un om implicat atât în politică, cât și în afaceri, Dinu Patriciu avea susținători și adversari fervenți. În afaceri însă, era perceput ca un fel de supraom. Să spui că Mic.ro ar putea da faliment era în acele zile o metodă de a stârni râsul și de a deveni ținta ironiilor.

 

Dezvoltarea rețelei Mic.ro a fost fulminantă și părea să confirme cu vârf și îndesat pronosticurile: din primăvara lui 2010 și până în septembrie 2011, rețeaua crescuse la 720 de magazine. La această ultimă dată era cea mai mare rețea de magazine de proximitate din țară.

 

Micul gigant s-a prăbușit cu zgomot asurzitor

Falimentul a intervenit în februarie 2012, după ce veștile rele apăruseră în media încă din toamna lui 2011. Sunt multe teorii despre motivele pentru care a dat faliment afacerea pornită atât de grandios și desfășurată cu viteza unui blitzkrieg. Nu împărtășesc convigerea celor care cred că a fost o eroare de design, că a atacat un segment de piață pe care nu-l putea câștiga, pentru că atunci când a survenit falimentul, firma câștiga bătălia cu competitorii Carrefour și Mega Image. După dispariția Mic.ro, Carrefour, Mega Image și Penny i-au luat locul, dovadă că piața exista, cererea era acolo.

 

Am discutat cu specialiști care au lucrat pentru Mic.ro și cu furnizori ai lanțului. Opinia majorității este că afacerea s-a dezvoltat cu prea mult credit și prea puțină finanțare a acționarilor, ceea ce a pus o presiune prea mare pe cash flow-ul companiei. De asemenea, ei acuzau greșeli de management care au condus la agravarea problemelor de cash flow. Este posibil ca expansiunea să fi fost prea rapidă, peste capacitățile organizatorice ale companiei.

 

Dinu Patriciu nu a vrut să-și salveze investiția cu ajutorul vastei sale averi.

 

Mii de angajați au plecat acasă.

 

Zeci, sau poate sute de companii au dat faliment, pentru că nu și-au putut recupera banii pentru mărfurile și serviciile livrate. Multe dintre aceste firme supraviețuiseră crizei din 2008, dar nu își reveniseră suficient ca să facă față falimentului unuia dintre cei mai mari clienți ai lor.

 

Citește și: De ce să nu vinzi oricui, cu orice preț

 

Poți să observi foarte multe privind

… spunea celebrul și hâtrul antrenor de baseball Yogi Berra.

Falimentul Mic.ro

Falimentul Mic.ro nu a venit pe neașteptate. Toți cei care au avut de suferit își pot reproșa faptul că au fost neglijenți, că nu și-au făcut datoria de manageri.

 

Problemele Mic.ro cu furnizorii începuseră cu luni înainte de primele semnale publice din toamna lui 2011. Erau procese cu furnizori, se vorbea despre facturi neplătite. Metro, partenerul strategic al Mic.ro, acumula restanțe la plată și a sfârșit prin a rupe parteneriatul cu firma lui Dinu Patriciu.

 

Cum te ajută termene.ro să iei decizii informate

Dacă povestea de mai sus s-ar întâmpla în 2020 și directorul despre care vă povesteam în debutul acestui articol ar avea un cont în platforma termene.ro, cel mai probabil și-ar putea salva afacerea. Ar fi avertizat dacă, așa cum spunea Yogi Berra, s-ar uita la datele din platformă.

 

Dacă ar urmări secțiunea monitorizare presă, ar vedea puse laolaltă toate articolele în care jurnaliștii trăgeau semnale de alarmă.

 

Dacă ar urmări secțiunea Managementul dosarelor din instanță, ar vedea cum se acumulează acțiunile deschise de furnizori și angajați contra Mic.ro.

 

Dacă ar urmări secțiunea RedBill, ar vedea cum unii furnizori reclamă neplata facturilor.

 

Dacă și-ar seta o alertă de monitorizare pentru firma care este responsabilă de o mare parte din cifra lor de afaceri, ar vedea cum se adună norii negri și ar sista livrările. Dacă nu ar recupera ce are de recuperat, măcar nu ar mai arunca mai multă marfă în gaura neagră care este o firmă care se îndreaptă spre insolvență.

 

Dacă simți că afacerea ta ar putea fi dezechilibrată de dispariția unui client, furnizor sau partener strategic, ar trebui să incluzi aceste firme în portofoliul de companii pe care le monitorizezi continuu prin termene.ro. În acest fel, vei afla pe loc orice schimbare se petrece în statutul fiscal sau juridic al partenerilor tăi.

 

Folosește intrumentele de business intelligence pe care ți le punem la îndemână, ca să iei decizii bazate pe informații certe, nu pe mituri și zvonuri din piață!

 

Dacă ți pe par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe