Majoritatea companiilor românești nu au încredere în tinerii angajați din Generația Z
În Articol
- Mai puțin de un sfert dintre angajatori sunt cu adevărat mulțumiți de felul în care lucrează angajații din Gen Z, potrivit unui sondaj realizat de eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România. Cu toate acestea, tinerii primesc aprecieri pentru abilitățile lor digitale, de social media și pentru ușurința în utilizarea limbilor străine, dar sunt depunctați pentru lipsa de comunicare, gândire critică și adaptabilitate.
Din cele aproape 9,7 milioane de aplicări înregistrate pe platforma eJobs în 2024, 2,8 milioane au venit din partea candidaților cu vârste între 18 și 24 de ani. Deși sunt una dintre cele mai active categorii de vârstă, companiile se feresc să angajeze tineri născuți în perioada din a doua parte de decadei anilor 90 până în 2011, tineri are fac parte din Generația Z.
eJobs a realizat un sondaj în luna noiembrie pe un eșantion de 190 de respondenți, din partea companiilor, din care a reieșit că mai puțin de un sfert dintre angajatori sunt cu adevărat mulțumiți de felul în care lucrează angajații din Gen Z.
Această categorie este a doua cea mai activă, iar piața muncii răspunde printr-o ofertă generoasă de locuri de muncă entry-level. Mai mult de jumătate dintre joburile postate anul acesta au fost destinate candidaților fără experiență sau cu cel mult doi ani de activitate profesională.
Puncte forte, puncte slabe ale Generației Z
În ciuda acestei dinamici, doar 22,1% dintre angajatori se declară complet mulțumiți de colaborarea cu angajații din Generația Z. Alți 32% au o opinie moderată, fiind „mai degrabă mulțumiți”. În schimb, 18% sunt nemulțumiți, iar 21,3% își exprimă o atitudine mai degrabă critică față de performanțele lor.
Angajatorii recunosc că tinerii din Generația Z au anumite atuuri evidente. Aproximativ 70% dintre respondenți au subliniat abilitățile digitale avansate ale acestei generații. Peste jumătate apreciază lejeritatea cu care manevrează instrumentele de social media, iar 35,7% au menționat competențele lingvistice superioare.
„La nivel de soft skills, Generația Z impresionează prin încrederea de sine, o trăsătură evidențiată de 45,9% dintre angajatori. Curajul, viteza cu care acumulează informații noi și spiritul antreprenorial sunt alte aspecte pozitive asociate lor”, explică Ana Călugăru, Head of Communications la eJobs.ro.
Cu toate acestea, în ceea ce privește abilitățile de comunicare, gândirea critică și adaptarea la situații noi, tinerii primesc critici constante. Lipsa multitasking-ului și dificultățile în acceptarea feedback-ului sunt alte provocări evidențiate de angajatori.
Așteptările salariale
Unul dintre cele mai mari obstacole în colaborarea cu tinerii este percepția angajatorilor asupra așteptărilor salariale ale Generației Z. Peste 78% consideră că acestea sunt adesea nerealiste, în ciuda faptului că piața muncii începe să se regleze, iar tinerii devin mai informați.
De asemenea, alte aspecte precum lipsa răbdării, rezistența scăzută la stres și nivelul redus de concentrare sunt menționate de angajatori drept domenii în care tinerii ar trebui să se dezvolte. Cu toate acestea, flexibilitatea programului, munca remote și oportunitățile de dezvoltare profesională reprezintă factorii care reușesc să îi motiveze cel mai mult.
În timp ce alte generații pun un accent mare pe cultura organizațională sau pe impactul muncii lor, Generația Z pare mai puțin preocupată de aceste aspecte. Beneficiile preferate de tineri includ programul flexibil, zilele libere suplimentare și posibilitatea de a lucra de la distanță. Pe de altă parte, beneficiile tradiționale precum tichetele de masă sau abonamentele la sălile de sport nu mai reprezintă o prioritate pentru această generație.
Angajatorii nu au încredere în Generația Z
Mai mult de 60% dintre angajatori consideră că performanța generală a Generației Z este sub medie sau chiar mult sub medie în comparație cu alte generații. Doar 15,6% îi plasează peste medie. Totuși, angajatorii sunt conștienți de faptul că tinerii au un potențial semnificativ, dar acesta trebuie cultivat prin programe adecvate de training și mentoring.
Rezultatele sondajului indică o relație complexă între angajatori și angajații din Generația Z. Deși această generație aduce competențe esențiale în era digitală, provocările legate de adaptabilitate, comunicare și gestionarea așteptărilor salariale necesită o abordare mai strategică.
Într-un context în care piața muncii devine din ce în ce mai competitivă, angajatorii vor trebui să-și ajusteze strategiile de recrutare și retenție, iar tinerii din Generația Z să-și adapteze așteptările și să lucreze la dezvoltarea unor abilități esențiale pentru cariera lor.