CNP-ul fiscal va fi aplicat din 2025. Ministerul Finanțelor a convins mediul de afaceri cu metoda „Loteria bonurilor” de la casele de marcat
În Articol
- În cadrul întâlnirilor din luna august, reprezentanții Ministerul Finanțelor și ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și reprezentanții mediului de afaceri au convenit că introducerea Codului de Identificare Fiscală se poate face din 2025.
Codului de Identificare Digitală (sau CNP-ul fiscal, cum este denumit popular) va fi aplicat pe bonurile emise de magazinele fizice și pe facturile platformelor de comerț digital. Ministerul de Finanțe a pus în dezbatere o ordonanță de guvern prin care este introdus acest cod în comerțul B2C, dintre firme și persoane fizice. Proiectul vine și completează OUG 69/2024 care impunea trecerea datelor de identificare personale pe facturi sau bonuri, desigur cu excepția unor afaceri cum ar organizarea de concertele, spectacole etc.
După publicarea acestui proiect de ordin, prim-ministrul Marcel Ciolacu l-a trimis pe ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, să obțină acordul mediului de afaceri și al societății civile.
„O altă decizie majoră este că în Guvern nu mai poate intra de acum înainte vreo modificare de natură fiscală fără să existe în prealabil o consultare publică finalizată și un acord cu mediul privat și societatea civilă! Nici domnul Boloș, nici alți miniștri nu pot veni cu proiecte în acest sens, cum ar fi CNP-ul fiscal, de exemplu, până când nu parcurg acest traseu. Cred că așa e corect și aceasta este așteptarea românilor!”, a susținut premierul Ciolacu.
Strategia ANAF cu CNP-ul fiscal a fost copiată din cea cu eliberarea bonurilor la casele de marcat
Conform informațiilor obținute de la patronate și de la Ministerul de Finanțe cele două părți au convenit că este nevoie de introducerea noului cod în comerțul dintre firme și persoane fizice pentru a reduce evaziunea.
Însă, metodologia de aplicare nu va fi una obligatorie și va copia în mare parte strategia ANAF legată de casele de marcat prin care în 2015 s-a introdus o loterie a bonurilor cerute de persoanele fizice la casele de marcat. Numai că acum, în loc de loterie vor fi aplicate scutiri fiscale persoanelor fizice care au CNP-ul fiscal trecut pe bonuri și facturi.
Nici firmele nu vor fi obligate să aibă case de marcat pe care să treacă CNP-ul fiscal, nici persoanele fizice nu sunt obligate să aibă CNP-ul fiscal, însă acest cod trebuie trecut pe bon sau factură la cererea unui cumpărător. În plus, persoanele fizice sunt încurajate să-și treacă CNP-ul fiscal pe bonuri sau facturi pentru a beneficia de deduceri fiscale pe veniturile anuale.
„Comercianții sunt practic nevoiți să aibă case de marcat, să elibereze facturi cu noul CNP fiscal pentru că dacă ai un client care vrea să aibă datele de documentele fiscale, trebuie să te conformezi sau riști să fii reclamat la ANAF”, ne-a declarat un participant la discuțiile dintre Ministerul de Finanțe, ANAF și patronate.
La fel, ”și persoanele fizice pot beneficia de deduceri fiscale dacă își cer Cod de Identificare Digitală (CID) de la ANAF. Acest cod înseamnă bani pentru fiecare persoană fizică”, ne-a mai precizat sursa.
Boloș a convins
„Codul unic de identificare fiscală este opțional și nu ar trebui să deranjeze pe nimeni. Fiind opțional, poți opta dacă vrei sau nu să afli situația fiscală la un moment dat a companiei în spațiul virtual”, a explicat Ana Dîncă, membru în Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii și director al unei firme de audit și consultanță fiscală.
„Eu voi decide dacă doresc să-mi obțin codul fiscal unic. Este opțiunea mea. Este un cod unic, prin care pot să fac achiziții ca persoană fizică. Da, pot să fac cumpărături pentru care să nu declar CNP-ul, ci codul unic, care de fapt este un număr fiscal”, a explicat Ana Dîncă, membru în Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii și director al unei firme de audit și consultanță fiscală
Achizițiile făcute de o persoană fizică, însoțite de bonuri sau facturi pe care este înscris CID-ul (sau CNP-ul fiscal), vor fi deduse în anul următor.
„Voi include cheltuielile pe care le fac în acest an în declarația unică din anul următor. Pot fi o persoană fizică ce are venituri din chirii, salarii sau depozite bancare, întrucât există perspective de a obține dobânzi”, a mai punctat Ana Dîncă.
Proiectul
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a afirmat anterior că o formă de identificare a cumpărătorului, CNP sau altă variantă (analizate de către Ministerul Finanțelor), se vor regăsi pe bonul fiscal doar la solicitarea cumpărătorului, dacă acesta dorește să participe într-un sistem de credit fiscal, în care statul îi returnează sau compensează cu datorii la taxe și impozite o parte din valoarea achizițiilor făcute cu bon în domeniu cu risc fiscal.
CNP este utilizat și în prezent de către ANAF ca sistem de identificare fiscală a persoanelor fizice, însă criticile la adresa sistemului analizat de către Finanțe au survenit ca urmare a propunerii de înscriere a CNP-ului cumpărătorului pe bonul fiscal eliberat de către vânzător.
La finalul lunii iunie, într-o conferință de presă la Guvern, Boloș a afirmat că înscrierea unui cod pe bonul fiscal va fi opțională, cu scopul de a determina populației, prin acordarea de recompense, să ceară bon pentru produse cumpărate din domenii cu risc fiscal.
- Explicațiile ministrului Finanțelor, Marcel Boloș:
„Eu pot să vă spun de creditul fiscal. Modelul este portughez și funcționează foarte bine în Portugalia și a adus beneficii însemnate pentru ceea ce înseamnă combaterea evaziunii fiscale. Conceptul are la bază determinarea cumpărătorului – subliniez, a cumpărătorului – să ceară bonul fiscal de la vânzător, astfel încât, prin declarația unică inteligentă acel bon fiscal din zonele de activitate cu risc de evaziune fiscală sunt contabilizate și se decide ca un procent din valoarea acelor cheltuieli să îmbrace forma creditului fiscal”.
„Ce se întâmplă în modelul portughez cu creditul fiscal? Fie se rambursează cumpărătorului, pentru că statul, repet, are de câștigat… pentru că până atunci nu erau emise, să zicem facturi și bonuri fiscale într-un anumit domeniu sau poate să utilizeze creditul fiscal ca o formă de compensare cu alte impozite și taxe. Deci, repet, este un model, l-am discutat și Banca Mondială ne-a prezentat această alternativă.
„Nu este luată o decizie. Să nu începem din nou în spațiul public să discutăm despre creditul fiscal, sunt mai multe astfel de instrumente care au fost discutate cu reprezentanții Băncii Mondiale, dar încă nu este luată o decizie, nu s-a discutat în guvern, nici în coaliție, dar îl analizăm ca și model de referință pentru ceea ce înseamnă măsuri eficiente de combatere a evaziunii fiscale”.
„Este modelul portughez … înseamnă procente de la 1, 2, 3% și merge pe domenii de activitate. Dar, încă o dată, omul și cumpărătorul nu trebuie să facă absolut nimic decât să solicite eliberarea bonului fiscal și înscrierea codului numeric este opțională, ca să fiu iarăși foarte explicit”.
„Deci nu este obligație a cumpărătorului, este o opțiune a cumpărătorului, care solicită bonul fiscal și, odată cu bonul fiscal, codul numeric personal, pentru a le putea culege informațiile prin sistemul de raportare al caselor de marcat fiscale și a le duce în această declarație unică inteligentă, care stă la baza mecanismului. Repet, este un model de studiu și este, dacă vreți, cu rezultate pentru ceea ce înseamnă combaterea evaziunii fiscale pentru acele zone unde nu se eliberează bonul fiscal”.