Business News

Sistemul RO e-Transport va fi modificat: Transportatorii riscă confiscarea mărfii după a treia sancțiune

25 octombrie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Pentru a îmbunătăți controlul asupra transportului de bunuri și a reduce riscurile de evaziune fiscală, Ministerul de Finanțe dorește să aplice noi măsuri legislative prin Sistemul RO e-Transport. În acest sens, ministerul de resort a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță care va completa actual legislație din domeniu.

Aceste schimbări, reglementate prin Ordonanța de Urgență nr. 41/2022, vizează monitorizarea strictă a vehiculelor de transport prin tehnologii moderne, cu scopul de a preveni și detecta posibilele puncte de deturnare din lanțul de aprovizionare.

Proiectul lansat de Ministerul de Finanțe vine și în urma consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri, așa cum se precizează în inițiativă. Consultări referitoare la „timpul necesar pentru a implementa și testa complet sistemele interne în conformitate cu cerințele sistemului RO e-Transport, precum și necesitatea adaptării sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerințele de conformare care privesc declararea transporturilor rutiere internaționale de bunuri”.

Numele inițiativei legislative este „Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative”.

Schimbări în regimul sancțiunilor

În urma numeroaselor solicitări din partea operatorilor economici, Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au stabilit o abordare mai echilibrată în aplicarea sancțiunilor. În cazul nerespectării obligațiilor impuse de Sistemul RO e-Transport, se propune un sistem gradual de sancțiuni care ține cont de frecvența abaterilor:

„Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate”, se precizează în proiect.

„Începând cu săvârșirea celei de-a doua contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care contravenientul a fost sancționat, sancțiunea complementară a confiscării se aplică în proporție de 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate”, scrie în inițiativa Ministerului Finanțelor.

„Începând cu săvârșirea celei de-a treia contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care contravenientul a fost sancționat, sancțiunea complementară a confiscării se aplică în proporție de 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate”, se mai precizează în proiect.

Pentru a asigura aplicarea corectă a acestor sancțiuni, ANAF, Autoritatea Vamală Română și Poliția Română vor putea accesa un registru electronic gestionat de Centrul Național pentru Informații Financiare.

Accesul la acest registru va fi reglementat printr-un ordin comun al autorităților implicate, astfel încât procedura să fie transparentă și accesibilă tuturor organelor de control.

Monitorizare prin tehnologie avansată

Pentru a garanta siguranța și trasabilitatea transporturilor, se introduc noi prevederi la articolul 4 din ordonanță. Acestea impun utilizarea de dispozitive GPS conectate la un software dezvoltat de Centrul Național pentru Informații Financiare, disponibil gratuit pentru operatorii de transport. Astfel, vehiculele de transport vor fi dotate cu terminale de telecomunicații care vor transmite în timp real date despre poziția lor. Sistemul funcționează pe baza unui cod unic de identificare (UIT) și oferă informații precise despre traseul bunurilor, oferind astfel organelor de control acces la datele de poziționare pentru fiecare transport.

De asemenea, înainte de a începe un transport pe teritoriul național, șoferii vor avea obligația să activeze dispozitivul de poziționare, iar acesta trebuie menținut în funcțiune până la livrarea bunurilor sau până la ieșirea vehiculului din țară. Această măsură permite autorităților să monitorizeze în mod constant traseul vehiculelor și să detecteze eventuale abateri.

Preluarea datelor și utilizarea tahografelor inteligente

În cazul vehiculelor dotate cu tahografe inteligente, datele de poziționare vor fi preluate automat de Sistemul RO e-Transport. Dacă vehiculul nu dispune de un tahograf, operatorii vor trebui să folosească un terminal de telecomunicații compatibil, care poate transmite date prin satelit. Aceste terminale sunt puse la dispoziția operatorilor gratuit de către Centrul Național pentru Informații Financiare.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro