Business News

România se află pe ultimul loc în UE în ceea ce privește utilizarea software-urilor de e-business de către companii

20 mai 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Aplicațiile de e-business sunt folosite:

În 2023, adoptarea aplicațiilor de e-business a variat în funcție de mărimea întreprinderilor din UE.

A existat un decalaj semnificativ între întreprinderile mici și cele mari, care a fost mai mare pentru cei care foloseau software ERP sau BI decât pentru cei care folosesc aplicații CRM.

Procentul de întreprinderi care folosesc ERP a variat de la 38% pentru întreprinderile mici la 86% pentru întreprinderile mari (diferență de 48 de puncte procentuale (pp)) și, respectiv, de la 11% la 63% (diferență de 52%) pentru cele care utilizează software BI și de la 22% la 61% (diferență de 38%) pentru întreprinderile care utilizează software CRM.

Procentul de întreprinderi care utilizează aplicații de e-business, în funcție de mărimea întreprinderii, în UE, 2023

Repartiție geografică

Utilizarea software-ului de e-business este cea mai mare în țările nordice și în Belgia.

În 2023, jumătate dintre întreprinderile din UE au folosit software de e-business (ERP, CRM și/sau BI).

Dintre țările UE, ponderea întreprinderilor care utilizează astfel de aplicații a variat considerabil, cu maxime de 74% în Danemarca, 71% în Finlanda și 67% în Belgia, până la minime de 24% în România, 26% în Bulgaria și 32% în Slovacia.

Planificarea resurselor întreprinderii (ERP)

Mai mult de două din cinci întreprinderi europene utilizează aplicații software de planificare a resurselor întreprinderii.

Integrarea internă e-business se referă la schimbul electronic și automat de informații între diferitele funcții de afaceri din cadrul unei întreprinderi, spre deosebire de integrarea externă, în care sunt implicați alți parteneri de afaceri. Integrarea internă eficientizează și sporește performanța unei întreprinderi.

Integrarea este implementată în diferite forme. Una dintre ele este conectarea datelor între diverse aplicații software, folosind o bază de date comună. Utilizarea unei singure aplicații software modulare ERP este o altă alternativă frecvent utilizată. Aplicațiile software ERP urmăresc să faciliteze fluxul de informații și să ofere potențialul de a integra managementul intern și extern al informațiilor în mai multe funcții ale unei întreprinderi. O caracteristică a ERP este că este livrat în „module” care integrează de obicei procese relevante pentru planificare, achiziții, marketing, vânzări, relații cu clienții, finanțe și resurse umane. Procentul întreprinderilor din UE care au folosit aplicații software ERP a atins 43,3% în 2023, o creștere cu 5,4 puncte procentuale față de 2021.

O comparație între diferitele sectoare economice arată că, în 2023, mai mult de jumătate dintre întreprinderile din sectorul informației și comunicațiilor (60,5%), din producție (53,6%) și din energie electrică, gaze, abur și aer condiționat (50,3%) au folosit ERP. Ponderi ale întreprinderilor care utilizează ERP mai mari de 40% au fost înregistrate și în activități profesionale, științifice și tehnice (45,4%), în comerțul cu ridicata și cu amănuntul (49,7%) și în activități imobiliare (49,7%). Cele mai scăzute rate de adoptare a software-ului ERP au fost înregistrate în construcții (33%)

Întreprinderi care utilizează software de planificare a resurselor întreprinderii (ERP), după activitate economică, UE, 2023

În 2023, mai mult de jumătate dintre întreprinderile din Danemarca (67,3%), Belgia (59,5%), Suedia (58,6%), Finlanda (56,9%) și Spania (54,6%) au folosit software ERP pentru a partaja informații între diferite zone funcționale. Pe de altă parte, software-ul ERP a fost folosit de 22,6% dintre întreprinderile din România și 21,7% din Bulgaria.

Întreprinderi care utilizează software-ul Enterprise Resource Planning (ERP), 2023. O diagramă cu bare verticale care arată întreprinderile care utilizează software-ul de planificare a resurselor întreprinderii (ERP) în anul 2023, în UE, statele membre UE, unele țări AELS și unele țări candidate.

Managementul relațiilor cu clienții (CRM)

Una din patru întreprinderi utilizează software operațional de gestionare a relațiilor cu clienții.

Întreprinderile își eficientizează eforturile de marketing și își vizează clienții pentru a maximiza potențialul de afaceri. În acest scop specific, ele folosesc aplicații software pentru gestionarea informațiilor despre clienții lor, adică aplicații de management al relațiilor cu clienții (CRM). Se crede că adoptarea CRM crește performanța de marketing și vânzări prin îmbunătățirea serviciului pentru clienți și a relațiilor cu aceștia. Îmbunătățirile provin, de exemplu, din furnizarea de mecanisme ușor de utilizat pentru primirea reclamațiilor, identificarea potențialelor probleme înainte ca acestea să apară și, în general, prin facilitarea comunicării cu clientul și anticiparea preferințelor acestora. Aceste îmbunătățiri oferite de tehnologie duc la satisfacția clienților pe termen lung și pot asigura o loialitate sporită a clienților, scăderea costurilor de marketing și creșterea vânzărilor. Ponderea întreprinderilor din UE care utilizează CRM a fost de 25,8 % în 2023. Aceste rezultate nu sunt comparabile cu cifrele din 2021 din cauza unor modificări la întrebarea privind CRM și a introducerii unui nou indicator.

În ceea ce privește activitatea întreprinderilor, în 2023, nivelurile de adoptare a CRM au fost cele mai ridicate în informare și comunicare, cu 60,6 % dintre întreprinderi. Cele mai mici ponderi ale întreprinderilor care utilizează CRM s-au înregistrat în sectorul transport și depozitare (17,3 %) și în sectorul construcțiilor (13,1 %).

Cele mai mari cote de întreprinderi care utilizează CRM au fost înregistrate în Finlanda (49,9 %), Țările de Jos (48,4 %) și Danemarca (42,3 %). Mai puțin de 15 % dintre întreprinderi au folosit CRM în Bulgaria (10,5 %) și România (10,1 %).

Întreprinderi care utilizează software de management al relațiilor cu clienții (CRM), după activitate economică, UE, 2023

Software de business intelligence (BI)

Una din patru întreprinderi utilizează software de management al relațiilor cu clienții.

Software-ul de business intelligence (BI) accesează și analizează datele din sistemele IT interne și din surse externe și prezintă constatări analitice în rapoarte, rezumate, tablouri de bord, grafice, diagrame și hărți, pentru a oferi utilizatorilor informații detaliate pentru luarea deciziilor și planificarea strategică. În 2023, 15,3 % dintre întreprinderi au raportat că utilizează software BI, un procent mai mic în comparație cu ERP și CRM. Acest lucru nu a fost însă cazul întreprinderilor mari, unde ponderea întreprinderilor care utilizează software BI (62,6 %) a fost mai mare decât ponderea întreprinderilor care utilizează CRM (60,5 %).

Nivelurile de adoptare a software-ului BI au fost destul de diferite în funcție de activitatea economică a întreprinderilor. Similar cu CRM, în 2023, utilizarea soluțiilor BI a fost cea mai mare în informații și comunicare, cu 37,3 % dintre întreprinderi. Cele mai mici ponderi ale întreprinderilor care utilizează BI au fost înregistrate în sectorul transport și depozitare (11,1 %) și sectorul construcțiilor (5,4 %).

Întreprinderi care utilizează software de Business Intelligence (BI), după activitate economică, UE, 2023

În 2023, utilizarea software-ului BI a variat semnificativ între statele membre ale UE. Cote mai mari de 30 % au fost raportate în Danemarca (40,3 %), Finlanda (38,9 %) și Belgia (31,2 %). Pe de altă parte, soluțiile BI au fost utilizate de mai puțin de una din douăzeci de întreprinderi din Bulgaria (4,2 %) (Figura 10).

Întreprinderi care utilizează software de Business Intelligence (BI), 2023

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro