Business News

Topul afacerilor de bricolaj, domeniul în care antreprenorii români din zona Moldovei au făcut față competiției multinaționalelor

Loading the Amira Audio Citește articolul...

Afacerile de bricolaj din România au înregistrat în 2022 cele mai bune vânzări, asta și pentru că românii fiind și cei mai mari proprietari de locuințe din Uniunea Europeană, conform statisticilor Eurostat.

Analiza domeniului, pe scurt

În ultimele două decenii, bătălia pentru primele două poziții ale topului afacerilor de bricolaj a fost o luptă în interiorul regiunii Moldovei, între Dedeman și Arabesque. Începută ca o luptă strânsă, în ultimul deceniu Dedeman s-a distanțat și a acaparat aproape jumătate din piața de bricolaj din România.

Multinaționalele nu au abandonat luptă cu rețelele românești, ba chiar în ultimul an de raportări, Leroy Merlin a reușit să urce pe poziția a doua a clasamentului, după Dedeman, devansând Arabesque.

Liderul pieței este de câțiva ani buni Dedeman, considerată cea mai mare afacere antreprenorială românească. Cota de piață a acestuia este de peste 50% atât ca valoare a vânzărilor cât și ca număr de magazine, iar creșterile de peste două cifre ale cifrei de afaceri au devenit o obișnuință în ultimi ani.

Datele după care Termene.ro a realizat clasamentul companiilor de bricolaj țin cont de informațiile raportate de firme pe anul 2022. Datele financiare ale firmelor pentru anul 2023 nu au fost făcute publice încă de Ministerul de Finanțe.

Topul magazinelor de bricolaj

A realizat o cifră de afaceri de 11 miliarde de lei în anul 2022 și un profit de 1,7 miliarde de lei cu 2.828 de angajați.

Acționarul societății este Paval Holding SRL din Bacău, societate deținută de frații Dragoș Pavăl și Adrian Pavăl.

Compania „Dedeman înseamnă, în prezent, o rețea de 61 de magazine și se află în continuare în plin proces de extindere la nivel național”, anunță reprezentanții rețelei.

A realizat o cifră de afaceri de 2,95 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 270 de milioane de lei cu 2.870 angajați.

Acționarul societății este multinaționala franceză Bricolage Investissement France SA. Rețeaua de bricolaj este prezentă în 15 orașe din România cu 21 de magazine. Cele mai multe, patru la număr, sunt în București.

A realizat o cifră de afaceri de 2,76 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 132 de milioane de lei cu 2.828 angajați.

Acționarul societății sunt Cezar Virgil Rapotan (78%), Oana Andreea Rapotan (20%) și Mircea Rapotan (2%).

„Compania Arabesque, se afla pe piața din 1994 si are o prezență regionala in Moldova, Ucraina, Bulgaria. Fondată în Galați, în 1994, de către omul de afaceri Cezar Rapotan, Arabesque deține 38 de centre comerciale, dintre care 23 in România. Echipa din România numără peste 3200 de oameni iar forța logistică este asigurată de cele peste 1.000 de camioane specializate”, susțin reprezentanții companiei.

Arabesque deține depozitele de materiale de construcții cu același nume și magazinele de bricolaj MatHaus. „Prin magazinul online și cele 8 magazine din țară suntem pregătiți să oferim soluții complete pentru orice tip de proiect”, mai spun reprezentanții societății.

A realizat o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 35 de milioane de lei cu 1.156 angajați.

Acționarii societății sunt firmele Hornbach Baumarkt (98,3146%) GMBH din Austria și Hornbach – Aktiengesellshaft din Germania (1,6854%). SRL românesc face parte din rețeaua de bricolaj Hornbach care operează în România cu 9 magazine.

A realizat o cifră de afaceri de 1,34 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat pierderi de 260 de milioane de lei cu 2.277 angajați.

Acționarul societății este firma britanică Kingfisher Group Ltd.

De fapt Kingfisher este una dintre cele mai importante multinaționale din domeniul bricolajului. În anul 2013, Brico Dépôt achiziționează lanțul de magazine Bricostore în România. Apoi, în 2017 România, Kingfisher achiziționează lanțul de magazine Praktiker, care devin peste doi ani Brico Depôt. Compania avea 33 de magazine la sfârșitul anului 2023.

A realizat o cifră de afaceri de 1,15 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 12,3 de milioane de lei cu 1.270 angajați.

Acționarii societății sunt firmele Ingka Holding Europe BV din Olanda (95,83%) și Ingka Pro Holding din Olanda (4,17%). Cele două firma fac la rândul lor parte din grupul suedez Ikea care deține trei magazine în România: două în București și unul în Timișoara.

A realizat o cifră de afaceri de 174 de milioane de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 5,6 de milioane de lei cu 257 angajați.

Acționarii societății sunt George Țapu (74,995%) și Oleg Tătaru (25,005%)

Firma deține magazine fizice în Ploiești și Bușteni, dar și magazinul online artisani.ro.

Dacă se iese din categoria marilor rețele de bricolaj care fac afaceri de peste un miliard de lei, Artisani reprezintă una dintre cele mai importante afaceri din domeniu care aspiră să ajungă lângă marii competitori.

A realizat o cifră de afaceri de 130 de milioane de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 9,4 de milioane de lei cu 132 angajați.

Acționarul societății este Liviu Marius Cusiac.

Firma deține un magazin fizic în Rădăuți și magazinul online olint.ro.

A realizat o cifră de afaceri de 126 de milioane de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 3,2 de milioane de lei cu 194 angajați.

Acționarii societății sunt Rozalia-Maria Sitar (50%), Tunde Pal (47,3077%) și Lehel Andras (2,6923%).

Firma deține o rețea de 10 magazine de retail și depozite de materiale de construcții, amenajări și finisaje, cu o cifră de afaceri de peste 300 milioane lei, pe un areal de 7 județe, respectiv suplimentar față de cele în care operăm în prezent, vom activa și în județele Alba, Cluj, Hunedoara și Vâlcea. Magazinul online ambient.ro este operator de APC Universal Partner.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro