Business News

De ce guvernul a redus de la 9 la doar 3 numărul agențiilor teritoriale care trebuie să acorde consultanță gratuită antreprenorilor

Loading the Amira Audio Citește articolul...

Comasarea administrativă, reducerea cheltuielilor publice, dar și lipsa de activitate a celor 9 agenții pentru întreprinderi mici și mijlocii înființate în 2017 a făcut ca numărul acestora să fie redus în acest an la doar trei unități. Reprezentanții structurilor teritoriale spun că interacțiunea cu antreprenorii va se va schimba.

Guvernul României a adoptat la sfârșitul lunii februarie o ordonanță de urgență privind înființarea, organizarea și funcționarea agențiilor teritoriale pentru IMM-uri. Este vorba de trei agenții, conform ordonanței aprobate de Executiv pe 28 februarie 2024.

Inițiativa este orientată către sprijinirea mediului de afaceri și a turismului”, se preciza în documentul aprobat. Cele trei agenții au ca rol promovarea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, precum și acordarea autorizațiilor în domeniul turismului, în scopul de a răspunde nevoilor antreprenorilor și structurilor turistice.

Prin această ordonanță, se stabilesc înființarea și organizarea agențiilor teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism (ATIMMT) în trei locații cheie: Ploiești, Constanța și Brașov.

Reorganizare, nu înființare

Decizia este practic una de reorganizare. Asta pentru că în 2017, Guvernul România a înființat nouă agenții pentru întreprinderi mici și mijlocii (IMM), atragere de investiții și promovare a exportului. De fapt, și decizia de acum șapte ani era tot una de reorganizare la acel moment a celor opt oficii teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație.

Cele trei agenții sunt în subordinea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

Inițiativa legislativă stabilește un set de măsuri menite să faciliteze restructurarea rapidă a activităților care vizează încurajarea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, precum și autorizarea în domeniul turismului, într-un nou cadru organizatoric. „Obiectivul principal al acestei ordonanțe este acela de a răspunde prompt și eficient nevoilor antreprenorilor și structurilor turistice, oferindu-le suportul necesar pentru a-și desfășura activitățile în condiții optime și în conformitate cu cerințele legale”, se mai precizează în documentele guvernului.

„Multe dintre cele nouă structuri teritoriale reorganizate încă din 2017 nu și-au atins scopul. Atunci se aprecia că odată cu sporirea fondurilor europene la care avea dreptul România va crește și activitatea acestor agenții. O agenția consilia anual în jur de 900, 1.000 de antreprenori. Atunci, s-a apreciat că impactul lor va crește până la 10.000 de firme care vor interacționa cu agențiile teritoriale pentru IMM-uri. Acest lucru nu s-a întâmplat. Acum, se revine la o structura mai simplă, numărul angajaților este aproape același. De la 25-35 de oameni pe agenție, prin reorganizare s-a ajuns la 80 de oameni în fiecare din cele trei structuri noi”, ne-a declarat un oficial din actualul guvern.

Acesta ne-a asigurat că interacțiunea cu antreprenorii nu va avea de suferit.

Care ar fi atribuțiile ATIMMT

Așa cum este specificat în o ordonanță de urgență, Art. 8, punctul b., Guvernul a atribuit un set de responsabilități agențiilor teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism (ATIMMT) pentru a promova și dezvolta sectorul turismului la nivelul destinațiilor respective.

Aceste agenții sunt responsabile cu identificarea și implementarea strategiilor pentru atragerea turiștilor și creșterea atractivității destinațiilor turistice din zona lor de acoperire.

Prin intermediul diverselor campanii de marketing și evenimente promovate, acestea își propun să sporească vizibilitatea și interesul pentru atracțiile locale, facilitând astfel creșterea economică și dezvoltarea durabilă a comunităților.

Prin intermediul participării în comisii de verificare la fața locului, reprezentanții agențiilor se asigură că toate aceste entități respectă criteriile și standardele stabilite de legislația în vigoare pentru a desfășura activitățile turistice în mod legal și sigur pentru turiști. Acest proces de monitorizare și autorizare este esențial pentru menținerea calității și standardelor înalte în industria turismului.

Această consiliere vizează aspecte legale legate de funcționarea afacerilor turistice și modul în care acestea pot respecta normele și criteriile impuse de legislația în vigoare. Prin intermediul acestor servicii de consultanță, agențiile sprijină întreprinderile locale în crearea și menținerea unui mediu de afaceri conform reglementărilor și contribuie la dezvoltarea sustenabilă a industriei turistice în regiune.

Cele trei agenții

Agenția teritorială pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism Ploiești va avea în subordine 83 de posturi.

Aceasta se va contura prin fuziunea Agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii Ploiești, Agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii București și Agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii Craiova. De asemenea, va prelua și reprezentanțele teritoriale din turism din Bușteni, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu și Mehedinți. Conducerea acestei agenții va fi asigurată de un director numit prin ordin al ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului.

Agenția teritorială pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism Constanța va opera cu un personal format din 88 de angajați. Ea va fi rezultatul fuziunii Agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii Constanța, Agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii Iași și Agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii Târgu Mureș. În plus, va prelua reprezentanțele teritoriale din turism din Constanța, Iași, Tulcea, Bacău, Neamț, Suceava, Alba și Harghita. Conducerea acestei agenții va fi încredințată unui director numit conform regulilor Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

Agenția teritorială pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism Brașov va fi compusă din 86 de posturi și se va forma prin unirea Agențiilor pentru întreprinderi mici și mijlocii Brașov, Timișoara și Cluj-Napoca. Aceasta va integra, de asemenea, reprezentanțele teritoriale din turism din Arad, Baia Mare, Brașov, Cluj, Sibiu, Bistrița și Oradea. Conducerea acestei agenții va fi asigurată de un director numit în conformitate cu politicile ministerului responsabil.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro