Topul supermarketurilor și hipermarketurilor din România. Bătălia pentru cifra de afaceri între companiile germane și franceze
- Cele mai importante zece afaceri din domeniul comerțului cu amănuntul sunt deținute de grupuri internaționale care își au originea, mare parte, în spațiul franco-german. Cifra de afaceri cumulată a celor mai importante zece societăți din domeniu a trecut de 80 de miliarde de lei în 2022.
Ultima luptă dintre magazinele de cartier și marii retaileri a fost câștigată de curând de ultimii și atunci când a apărut problema închiderii supermarketurilor și hipermarketurilor pe perioada weekendurilor. Chiar dacă micii comercianți au reușit să aducă pe agenda publică această problemă, în final premierul Marcel Ciolacu a declarat că nu se poate lua această decizie. Asta pentru că Românii își fac cumpărăturile în special de la supermarket, și în special în weekend.
Vineri, ziua preferată de cumpărături alimentare
Spre exemplu, vineri ar fi cea mai bună zi din săptămână ca vânzări pentru lanțurile de supermarketuri și hipermarketuri, urmată la mică distanță de sâmbătă, cel puțin așa au concluzionat analiștii RetailZoom.
La polul opus, românii au cel mai puțin apetit de shopping lunea, arată o analiză a companiei de cercetare de piață RetailZoom. „Vânzările din supermarketuri și magazine de tip hipermarket cresc progresiv în timpul săptămânii, până la un maxim de aproximativ 16% din total vânzări dintr-o săptămână în ziua de vineri. Apoi, încasările scad ușor în ziua de sâmbătă – până la 15,1%, iar duminica ating un nivel de 13,3% din totalul vânzărilor săptămânale, puțin mai mare decât ziua de luni (sub 13%)“, spun analiștii RetailZoom.
În plus, doar 3 din 10 români ar fi de acord cu închiderea supermarketurilor și hipermarketurilor în weekend, arată cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research, care și-a propus să identifice atitudinile și percepțiile românilor cu privire la propunerea micilor comercianți privind închiderea marilor magazine la sfârșit de săptămână, scria și Agerpres.
Top 10 lanțuri de supermarketuri și hipermarketuri
- 1. Lidl Discount SRL – magazinele Lidl
A înregistrat o cifră de afaceri de 18,5 miliarde de lei în 2022 și un profit de un miliard cu 10.086 de angajați.
Acționarul principal este societatea germană WE International Gmbh (99,999998%). Aceasta face parte la rândul său din grupul german Schwarz.
Compania prezentă în România din 2011 are peste 300 de magazine Lidl, așa cum anunță reprezentanții grupului german.
- 2. Kaufland Romania Scs – magazinele Kaufland
A înregistrat o cifră de afaceri de 16 miliarde de lei și un profit de 884 de milioane de lei cu 13.827 de angajați.
Acționarul principal este societatatea germană Kaufland International Erste Gmbh, cu 99% din acțiuni. Aceasta face parte la rândul său din grupul german Schwarz.
- 3. Profi Rom Food SRL – magazinele Profi
A înregistrat o cifră de afaceri de 11,6 miliarde de lei și pierderi de 228 de milioane de lei cu 13.714 de angajați.
Acționarul unic este Mep Retail Luxco Sarl (100), parte a grupului de investiții MidEuropa.
MidEuropa a ajuns de anul trecut la o înțelegere cu Delhaize „The Lion” Nederland BV, parte a grupului belgian Ahold Delhaize, prezent pe piața românească prin intermediul Mega Image.
- 4. Carrefour România SA – Hipermarketurile Carrefour
A înregistrat o cifră de afaceri de 10,3 miliarde de lei și un profit de 314 milioane de lei cu 10.086 de angajați.
Acționarul este grupul francez Carrefour. 37 de hipermarketuri deține grupul francez în România.
- 5. Mega Image SRL – magazinele Mega Image
A înregistrat o cifră de afaceri de 8,7 miliarde de lei și un profit de 139 de milioane de lei un miliard cu 10.618 de angajați.
Acționarul unic este Delhaize The Lion Nederland B.V. (100).
Mega Image are o rețea care cuprinde în prezent peste 800 de magazine în România.
- 6. Rewe (Romania) SRL – magazinele Penny
Rewe-Beteilingungs-Holding International Gmbh (100)
A înregistrat o cifră de afaceri de 7,1 miliarde de lei și un profit de 152 de milioane de lei cu 6.446 de angajați.
Acționarul unic este Rewe-Beteilingungs-Holding International Gmbh. Penny operează cu 376 magazine în România, conform reprezentanților companiei.
- 7. Auchan Romania SA – magazinele Auchen și MyAuchan
A înregistrat o cifră de afaceri de 6,9 miliarde de lei și un profit de 100 de milioane de lei cu 7.334 de angajați.
Acționarul principal este grupul francez Auchan.
„În România din 2006, Auchan Retail România are în portofoliu 33 de hipermarketuri, 5 supermarketuri și o rețea de 148 de magazine de proximitate MyAuchan, dintre care 140* în stațiile Petrom”, susțin reprezentanții companiei.
- 8. Artima SA – magazinele Carrefour Express
A înregistrat o cifră de afaceri de 2,4 miliarde de lei și un profit de 3,5 milioane de lei cu 3.309 de angajați.
Acționarul principal este Carrefour România SA cu peste 99% din acțiuni. Firma administrează rețeaua de magazine de cartier Carrefour Express. Artima a fost achiziționată de Carrefour în 2007 cu 55 de milioane de euro. În acel moment, societatea deținea o rețea de peste de magazine.
- 9. Romania Hypermarche SA – magazinele Cora
A înregistrat o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei și pierderi de 33 de milioane de lei cu 2.478 de angajați.
Acționarul principal este Carrefour Nederland BV.
Carrefour a cumpărat în 2023 de la grupul Louis Delhaize, pentru o sumă care nu a fost anunțată, firma are administrează magazinele Cora.
Rețeaua Cora cuprinde 10 hipermarketuri și 9 magazine de proximitate.
- 10. Columbus Operational SRL – fostele magazine Billa
A înregistrat o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei și un profit de 17,4 milioane de lei cu 1.605 de angajați.
Acționarul principal este Carrefour Nederland Bv (99.99%). Prin această firmă Carrefour administrează fosta rețea de 86 de magazine Billa pe care compania a achiziționat-o în 2017 pentru aproape 100 de milioane de euro.