Reacția Guvernului pentru termene.ro la greva finanțiștilor. Când ar trebui să vină Ministerul Finanțelor cu o soluție pentru ca activitatea ANAF să revină la normal
În Articol
Ministerul Finanțelor lucrează la un plan de măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de la ANAF, susține purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru. Noile decizii vor fi prezentate săptămâna viitoare și printre ele s-ar putea afla și soluțiile la solicitările greviștilor din ANAF.
Zeci de persoane au înfruntat o vreme ploioasă și au pichetat Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili în prima zi de protest anunțată de Sindicatul Național Finanțe Publice – SindFISC. Liderii de sindicat au promis că activitatea ANAF în relația cu firmele și persoanele fizice nu va fi afectată de acțiunile de protest.
„Vom organiza pichetările în așa fel, încât să nu afectăm activitatea. Acesta este încă un pas în demersul de protest pe care l-am anunțat din martie și așteptăm ca guvernanții să ne asculte”, ne-a declarat Liviu Toader, președinte SindFISC. De altfel, protestele zilnice sunt organizare doar în anumite orașe, nu au loc în toată țară în același moment. Spre exemplu, pentru vineri – 5 mai, acțiuni sindicale sunt anunțate doar în Teleorman, la Direcția Regională Antifraudă Fiscală Alexandria.
Dacă dinspre protestatari lucrurile par clare, nu la fel stau și dinspre Guvern. Se știe doar că Ministerul Finanțelor lucrează la un plan ce ar trebui prezentat în scurt timp.
„Digitalizarea poate fi o soluție importantă”
Am cerut un punct de vedere purtătorului de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, referitor la soluțiile pe care le are în vedere Executivul pentru a rezolva noua criză din Finanțe.
Termene.ro: În momentul de față aveți în plină desfășurare un protest al salariaților de la ANAF care reclamă, printre altele, faptul că sunt mult prea puțini angajați pentru a putea colecta mai bine, faptul că au dotări foarte proaste în ceea ce privește departamentul IT și o întreagă serie de alte probleme care nu sunt de natură strict salarială. Care ar fi soluția pe care o vedeți pentru a detensiona această problemă?
Dan Cărbunaru: Măsurile pe care guvernul le are în vedere pentru a ține sub control cheltuielile bugetare, pentru a le reduce, așa cum s-a întâmplat, vă reamintesc și anul trecut se vor regăsi într-un plan de măsuri la care Ministerul de Finanțe lucrează, care va fi prezentat coaliției și ulterior urmează să ajungă, cel mai probabil săptămâna viitoare la guvern pentru a fi luată o decizie în acest sens. Deci, n-aș vrea să comentez acum pe marginea unui document care nu este încă în forma sa finalizată.
În privința nevoii de a colecta la buget și legat de nevoia de a aduce cât mai aproape măcar de media europeană, acest nivel de colectare din România, aceasta este o chestiune care e cunoscută la nivel public. Guvernul, bineînțeles că este conștient de această nevoie ca ANAF să își îmbunătățească nivelul de performanță.
Acest lucru depinde și de eficiența echipei care lucrează acolo, dar depinde și de nivelul de digitalizare și aceasta poate fi o soluție importantă, ca prin digitalizare să poată fi urmărite mai eficient aceste venituri și ele să poată ulterior să genereze taxe și impozite cât mai aproape de măcar media europeană.
Deci, desigur, în paralel cu acest plan de măsuri care urmează, cel mai probabil săptămâna viitoare să fie prezentat public, să fie asumat la nivelul guvernului rămâne nevoia ca ANAF să își îmbunătățească nivelul de colectare, atât prin organizarea activităților propriilor angajați, cât și prin ridicarea nivelului de digitalizare.
De altminteri, reamintesc, digitalizarea, atât la nivelul statului, cât și la nivelul general al societății este un obiectiv important pentru România. Mai mult de un sfert din fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență sunt destinate digitalizării. Ca atare, în perioada următoare și prin aceste finanțări și prin aceste programe de reformă ne așteptăm ca și funcționarea statului român, în general, de ce nu și ANAF, în mod particular, în acest context, în care discutăm despre creșterea gradului de colectare, să poată face pași înainte din această perspectivă.
Termene.ro: Se ia în calcul creșterea numărului de angajați în cadrul ANAF, cum solicită ei, presupunând că ar fi mult prea puțini față de necesar?
Dan Cărbunaru: Nu am acest nivel de detaliu în acest moment, dar pot să vă asigur că guvernul privește cu mare seriozitate și cu mare atenție nevoia ca ANAF să poată performa. Cel puțin să își apropie nivelul de colectare de media europeană.
Termene.ro: E un termen asumat de ministrul finanțelor săptămâna viitoare sau e, așa, un termen vag?
Dan Cărbunaru: Pe de o parte, există această procedură anunțată public chiar și de către premier, în privința pașilor necesari. Practic, Ministerul de Finanțe colectează propuneri sau întocmește un plan de măsuri care să fie circumscris acestei nevoi de a coborî nivelul de cheltuieli bugetare. Acest plan de măsuri să fie discutat, așa cum este și firesc, în interiorul coaliției de guvernare, urmând ca forma finală asumată la nivelul coaliției să ajungă în guvern pentru a putea formaliza acest plan de măsură.
Termene.ro: Dar nu e un termen asumat.
Dan Cărbunaru: Din datele pe care le am, la începutul săptămânii viitoare ar trebui ca Ministerul de Finanțe să prezinte deja acest plan, iar după ce e analizat în Coaliție să intre pe agenda Executivului.
Ce solicită greviștii
Printr-un comunicat de presă transmis de Sindicatul Național Finanțe Publice SindFISC, protestatarii atrag atenția la următoarele deficiențe:
– Finanțarea defectuasă a activității profesionale, sănătății și securității la locul de muncă;
– Discrepanțele salariale existente în instituții (prag de până la 25% doar la salariul de bază, la care se adaugă și sporuri specifice, în condiții similare de muncă și pregătire/specializare);
– Condițiile de lucru inadecvate, pe alocuri sub standardele de decență;
– Impunerea de obiective instituționale unui personal subdimensionat (locații deservite de doar 4-5 persoane);
– Îngrijorări cu privire la neimplicarea angajatorilor/ordonatorului principal de credite în susținerea finanțiștilor pentru o poziționare corectă în noua lege a salarizării, lipsa dialogului social cu privire la acest subiect;
– Lipsa deciziei politice de a se demara elaborarea unui Statut al finanțistului, similar cu al altor categorii de funcționari care desfășoară activități specifice, precum activitatea desfășurată de angajații sistemului instituțional al Ministerului Finanțelor;
– Pregătirea profesională continuă este deficitară;
– Necorelarea fișelor de post cu realitățile activității desfășurate;
– Sisteme informatice și structuri IT, greoaie, uzate moral;
– Necorelări salariale în concordanță cu actualele restricții/incompatibilități și răspunderi suplimentare pentru diferite categorii de finanțiști (cu referire la proiectul de act normativ ce privește responsabilizarea suplimentară a inspectorilor fiscali și imputarea cheltuielilor de judecată acestora în solidar cu instituția);
„O finanțare corectă a activității finanțiștilor care să ducă la o colectare spre 37% din PIB, înseamnă digitalizare, sisteme de management moderne, respect, susținerea și formarea profesională continuă a finanțiștilor, îmbunătățirea comunicării instituționale cu contribuabilii, salarizare adecvată în concordanță cu complexitatea muncii, a riscurilor suplimentare asumate. Efectul de multiplicare produs de aceste măsuri este, în opinia Sindicatului Național Finanțe Publice SindFISC, pentru guvernanți, soluția de a avea la dispoziție resurse bugetare sustenabile pentru finanțarea corectă, atât a mediului privat cât și bugetar”, susține Nicolae – Liviu Toader, președintele SindFISC.
Calendarul protestelor
Ca prim pas în acțiunile sindicale, finanțiștii au anunțat că în perioada următoare vor picheta sediile sistemului instituțional al Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din București și din țară, după următorul program:
1.Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili – joi 04.05.2023, orele 13,00
2.Direcția Regională Antifraudă Fiscală Alexandria – vineri 05.05.2023, orele 14,00
3.Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești – luni 08.05.2023, orele 14,00
4.Direcția Regională Antifraudă Fiscală Sibiu – marți 09.05.2023, orele 17,00
5.Direcția Regională Antifraudă Fiscală Deva – miercuri 10.05.2023, orele 17,00
6.Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timisoara – joi 11.05.2023 orele 13,00
7.Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Craiova -luni 15.05.2023 orele 13,00
8.Direcția Regională Antifraudă Fiscală Constanța, marți 16.05.2023, orele 17,00
9.Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Brașov, miercuri 17.05.2023, orele 13,00
10.Ministerul Finanțelor/Agenția Națională de Administrare Fiscală, joi 18.05.2023, orele 13,00.