UPWORK, FIVERR sau FREELANCER – Cum lucrezi legal? Cum riști să pierzi bani?
În Articol
Ești freelancer și vrei să lucrezi pe UPWORK, FIVERR sau FREELANCER.CO.RO și nu înțelegi cum stă treaba cu facturile și banii încasați din aceste platforme?
Sau poate lucrezi deja pe platforme dedicate freelancerilor, dar nu ți-e clar când, cui și cum emiți facturi?
Atunci articolul acesta este pentru tine.
x
PASUL 1: Înființarea unei forme juridice – PFA sau SRL ÎNAINTE de a începe să lucrezi
Indiferent de ce tip de servicii prestați pe platforme – pot fi IT, design, traducere, subtitrare, redactare documente, prezentări, virtual assitant sau orice altceva – nu există excepții – trebuie să vă înființați un PFA sau un SRL, ce doriți voi, și abia după asta să treceți la treabă.
Nu faceți activitate neautorizat și mai ales nefiscalizată – pentru că veți începe să încasați venituri în contul vostru personal, iar la un moment dat va trebui să dați explicații organelor fiscale pentru aceste sume de bani.
Deci nu riscați, înființați un PFA sau un SRL și abia apoi treceți la treabă.
x
PASUL 2: Obținerea unui CUI intracomunitar înainte să lucrezi pe platforme
Pentru că pe platforma UPWORK, FIVERR, FREELANCER.CO.RO sau altele veți face activitate pentru clienți din Uniunea Europeană, va trebui să vă obțineți codul de înregistrare intracomunitar (cod special de TVA folosit pentru operațiuni – în cazul vostru servicii prestate între România și Uniunea Europeană).
Veți obține acest cod dacă abia acum ați înființat PFA-ul sau SRL-ul și încă nu sunteți plătitori de TVA.
Ca să obțineți acest CUI intracomunitar, veți depune la ANAF:
- Declarația 091 completată
- un Memoriu, adică o cerere în care scrieți datele PFA-ului / SRL- ului, datele administratorului și scrieți DE CE aveți nevoie de acest CUI Intracomunitar – în cazul vostru, aveți nevoie de el pentru a putea presta activitate către un client din Uniunea Europeana și pentru a putea factura corect activitatea prestată
- copie de pe CUI-ul SRL-ului sau de pe CIF-ul PFA-ului vostru
- copie de pe cartea de identitate / pașaportul administratorului
Acest cod intracomunitar se poate obține chiar și pe loc, deci nu durează mult. Îl veți pune pe fiecare factură pe care o veți emite către clientul din platformele FIVERR, UPWORK, FREELANCER.CO.RO.
În cazul în care PFA-ul sau SRL-ul vostru este deja plătitor de TVA, nu mai trebuie să obțineți acest CUI intracomunitar.
Codul de TVA pe care îl aveți se poate folosi pentru emiterea facturilor către clienții din aceste platforme dedicate freelancerilor.
PASUL 3: Cum emit factură și cui – pe platforma FIVERR
În ce privește platforma FIVERR, aici NU veți emite factură către clientul final (adică cel pentru care faceți proiectul), ci către FIVERR.
Veți găsi în platformă datele de facturare pentru FIVERR (adică datele fiscale, sediu și tot ce aveți nevoie).
Veți emite aceste facturi pentru ca voi să aveți justificarea veniturilor pe care le primiți în conturile voastre din partea platformei FIVERR.
Iar justificarea va fi această factură pe care voi o emiteți pentru serviciile prestate, către FIVERR.
PASUL 4: Cum emit factură și cui – pe platforma UPWORK
În acest caz, UPWORK emite o factură în numele freelancerului pentru clientul final.
Cu toate acestea, recomandarea noastră este ca și voi, ca freelanceri (SRL sau PFA) să emiteți factura voastră către clientul final.
Chiar dacă pare că dublăm facturile, este mult mai corect să emiteți voi factura către clientul final, pentru a respecta continuitatea numerelor și seriei de facturi.
Așa că, chiar dacă UPWORK emite o factură pentru voi, către clientul final, emiteți și voi o factură către clientul final, iar în spatele acestei facturi veți pune factura emisă de UPWORK – ca și justificare cu privire la emiterea facturii.
Adică dacă vreodată aveți control, să puteți arăta cum și de ce ați facturat.
Facturile pe care le emite Upwork în numele vostru ca și freelancer, NU se pot înregistra în contabilitatea voastră, deci, de aceea se recomandă emiterea de facturi și de către acesta.
xx
PASUL 5: Cum emit factură și cui – pe platforma FREELANCER.CO.RO
Referitor la platforma FREELANCER.CO.RO, acestă platformă nu oferă suficiente informații despre cum veți face cu partea contabilă, în raport cu proiectele încasate de acolo.
Așa că, recomandarea noastră este să le dați un e-mail și să îi întrebați cum exact se desfășoară tot acest flux cu încasarea proiectelor și facturarea lor.
Cel mai probabil seamană cu UPWORK și FIVERR, dar cel mai bine este să le cereți informații concrete celor de la FREELANCER.CO.RO
ATENȚIE: Indiferent pe ce platformă lucrați, când veți emite factura, veți trece pe ea codul intracomunitar obținut de la ANAF .
Dacă aveți PFA sau SRL neplătitor de TVA – veți emite factura fără TVA pe ea.
Dacă aveți PFA sau SRL plătitor de TVA, veți trece CUI-ul vostru pe factură (pe care îl puteți folosi pentru operațiuni intracomunitare) și dacă și cealaltă parte către care emiteți factura are un cod intracomunitar valabil – veți emite factura FĂRĂ TVA.
Dacă partea către care emiteți factura (adică platforma sau clientul final) NU are cod intracomunitar – atunci veți trece TVA pe factură.
xx
PASUL 6: Cum verificați dacă cel căruia îi emiteți factura are cod intracomunitar valabil?
A) intrați pe site-ul: https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
B) completați țara și codul furnizat de cel căruia îi emiteți factura
C) completați țara voastră (România) și codul vostru intracomunitar sau codul de TVA (dacă sunteți plătitori de TVA)
D) și apoi apăsați pe butonul “Verificare”
VARIANTA 1 DE RĂSPUNS DIN PARTEA SISTEMULUI DE VERIFICARE:
Dacă mesajul care vi se afișează spune COD VIES VALABIL, atunci este perfect.
Asta înseamnă că dacă voi sunteți plătitori de TVA, partea către care emiteți factura are cod intracomunitar valabil și puteți emite factura FĂRĂ TVA.
VARIANTA 2 DE RĂSPUNS DIN PARTEA SISTEMULUI DE VERIFICARE:
Dacă mesajul afișat spune că acest cod VIES nu e valabil – atunci voi în calitate de PFA sau SRL plătitori de TVA va trebui să emiteți factura + TVA.
Să nu uitați să puneți în spatele facturilor dovada verificării codului de pe acest site.
Adică veți printa acest rezultat cu cod VIES valabil sau nu și o capsați de factură.
xx
PASUL 7: Când emit factura?
Facturile le emiteți când ați încasat banii în platformă.
Atenție, nu emiteți factura abia când vă transferați voi banii din contul de FIVERR, UPWORK sau FREELANCER.CO.RO în contul bancar românesc.
Veți emite facturile când încasați banii în platforma pe care lucrați, nu când ajung banii în România.
x
x
PASUL 8: Pot emite o singură factură și atât?
Răspunsul este DEPINDE.
Dacă în cursul aceleiași luni calendaristice aveți mai multe proiecte către același client, puteți emite o singură factură pentru aceste proiecte, către același client.
Însă atenție: NU emiteți pe o singură factură serviciile prestate pentru mai multi clienți.
Puteți emite o singură factură numai dacă proiectele făcute sunt pentru aceleași client și în cursul aceleiași luni.
PASUL 9: Ce acte trebuie să ajungă la CONTABIL dacă lucrez în UPWORK, FIVERR sau FREELANCER.CO.RO?
La contabil trebuie să ajungă următoarele documente:
- istoricul tranzacțiilor din platforma UPWORK, FIVERR, FREELANCER.CO.RO (pe acesta îl listați din platformă, din contul vostru)
- extrasele contului bancar din România
- facturile emise de UPWORK / FIVERR / FREELANCER.CO.RO pentru comisioanele încasate de la voi (le veți lista din platformă)
- facturile emise către CLIENT
x
PASUL 10: Ce alte sume de bani mai plătești, pe lângă comisionul platformei pe care lucrezi?
După cum știți deja, orice platformă fie că este UPWORK, FIVERR sau FREELANCER.CO.RO vă va percepe un comision pentru fiecare proiect pe care îl faceți prin platforma lor.
Cu toate astea, ce nu vă spune nimeni sau aflați prea târziu este că, pe lângă comisionul ăsta veți plăti și alte sume de bani, adică: TVA de 19% și IMPOZIT pe venitul nerezidenților de 16%.
Cum vine asta?
Prima data haideți să vorbim despre TVA.
Freelancerul, adică tu, vei analiza lunar facturile de comision emise de platformă către voi și veți calcula 19% la fiecare factură de comision.
Sumele care rezultă prin aplicarea procentului de 19% pe fiecare factură de comision primită de voi, se va achita către Statul Român.
Se va pregăti lunar și o declarație – declarația 301 (de asta se poate ocupa contabilul vostru).
Spre exemplu: să spunem că în luna octombrie ați avut proiecte încasate și vi s-a emis de platformă facturi de comision.
Asta înseamnă că aveți termen până pe 25 noiembrie (luna următoare) să calculați, să achitați TVA-ul de 19 % la facturile de comision din octombrie și sa depuneți declarația de care spuneam.
ATENȚIE: Dacă SRL-ul sau PFA-ul tău este DEJA plătitor de TVA, NU vei mai plăti acest TVA în plus, calculat la factura de comision (pentru că se vor aplica regulile taxării inverse)
IMPOZITUL pe venitul nerezidenților
In plus, pe lângă plata TVA-ului s-ar putea să trebuiască să plătiți și un impozit de 16% aplicat la aceleași facturi de comision.
De ce “s-ar putea”?
Pentru că veți plăti acest impozit numai dacă platforma care v-a emis factura de comision NU vă comunică un certificat de rezidență fiscală.
Dacă vă comunică acest certificat NU veți plăti acest impozit de 16% la factura de comision.
Asta înseamnă că, tu ca și freelancer trebuie să ceri platformelor să îți comunice o copie a certificatului lor de rezidență.
Adică UPWORK, FIVERR sau cine o mai fi, să vă trimită o copie de pe acest document.
Certificatul de rezidență fiscală face dovada faptului că ei sunt înregistrați fiscal în statul unde au sediul activității și că plătesc taxe și impozite la acel Stat.
În cazul în care primiți acest certificat de la platforma care vă emite factura de comision NU mai plătiți impozitul asta de 16%.
Însă dacă nu îl primiți va trebui să plătiți 16% din factura de comision la Statul Român.
Deci, în final, dacă nu aveți grijă la partea contabilă a acestor platforme de freelanceri, veți plăti:
- comisionul facturat de platformă
- 19% TVA la factura de comision
- 16% impozit pe venitul nerezidenților – aplicat la factura de comision – dacă platforma nu vă dă certificat de rezidență
Aveți mare grijă la aceste aspecte!
x
PASUL 11. Vreau să folosesc banii din platforma UPWORK, FIVERR sau FREELANCER – Cum fac?
Acum, ai lucrat o lună întreagă sau mai multe și vrei în sfârșit să te bucuri de banii tăi munciți.
Pentru asta, vei face transferul banilor din contul tău de UPWORK, FIVERR FREELANCER.CO.RO către contul bancar al PFA-ului sau SRL-ului tău.
La contabil va trebui să ajungă extrasul bancar lunar al contului PFA-ului sau SRL-ului tău.
Un articol redactat de către Alexa & Partners pentru Termene.ro.
[shortcode_newsletter]