Business News

Majorarea impozitelor pe clădiri şi terenuri nu poate fi aplicată până în 2026. Sistemul digital nu e pregătit

24 octombrie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Amânarea este motivată de faptul că instituțiile publice nu au reușit până în prezent să realizeze un sistem informatic care să ofere autorităților locale și centrale date legate de impozitarea de piață a proprietăților imobiliare, așa cum se prevedea în OUG nr. 16/2022. Nu este prima amânare, o astfel de decizie a fost luată și anul trecut.

În acest moment, impozitarea clădirilor și terenurilor se face de către primării pe baza unor grile arbitrare care nu țin cont de valoarea de piață a unei proprietăți de lux față de una dintr-o localitate săracă, cu o valoare mică de vânzare.

Ministerul Finanțelor va avea o structură de specialitate

Pe lângă amânarea impozitării clădirilor la valoarea lor reală, Guvernul României a decis și înființarea unei structuri speciale în cadrul Ministerului Finanțelor, care să se ocupe de taxarea proprietăților imobiliare.

„Pentru implementarea reformei impozitului pe proprietatea imobiliară va fi înființată în cadrul Ministerului Finanțelor o structură de specialitate, conform recomandărilor instituțiilor internaționale ce au acordat asistență tehnică – Banca Mondială și FMI. Implementarea reformei impozitului pe proprietatea imobiliară reprezintă un angajament asumat prin PNRR”, se arată în comunicat.

„De asemenea, având în vedere necesitatea implementării coordonate a măsurilor de reformă din PNRR referitoare la impozitarea proprietății imobiliare, reprezentând un element de noutate, se propune înființarea unei structuri distincte în cadrul Ministerului Finanțelor, care să fie responsabilă de implementarea reformei impozitului pe proprietate, așa cum au recomandat instituțiile internaționale care au acordat asistență tehnică de specialitate. Obiectivul principal al structurii de evaluare a proprietăților este să sprijine implementarea într-o manieră coordonată și strategică și să asigure administrarea procesului de evaluare în condiții de sustenabilitate și eficiență”, se precizează în nota de fundamentare a ordonanței de urgență.

Atribuțiile acesteia sunt complexe (în principal, elaborarea și menținerea modelului de evaluare în masă, gestionarea datelor subiacente și a sistemelor, oferirea de asistență unităților administrativ-teritoriale) și implică mai multe domenii diferite (evaluare, coordonate geografice, statistică, juridic, asistență pentru unitățile administrativ-teritoriale, tehnologia informației)”.

Problemele

„În principal, bazele de date considerate relevante sunt deținute la nivelul unităților administrației fiscale (U.A.T.), Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I.), Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România (U.N.N.P.R.) etc., însă nu sunt interconectate, iar datele/informațiile pe care le conțin acestea sunt diferite, structurate în funcție de necesitățile specifice acestora”, mai scrie în nota de fundamentare.

Absența interconectivității reprezintă o problemă, însă, în plus, există și date privind proprietățile care există doar în format pe hârtie.

„Drept urmare, se impune ca datele/informațiile respective să fie centralizate și corelate la nivelul structurii de evaluare a proprietăților care ar urma să le gestioneze, să le evalueze și să asigure o bună acuratețe a acestora prin eliminarea/corectarea erorilor ce pot să apară. De menționat că, pe întreaga perioadă de derulare a activităților de mai sus s-a colaborat cu toate aceste structuri”, este notat în documentul amintit.

Întrucât s-a constatat lipsa unei „chei de control” care să permită conectarea tuturor bazelor de date luate în calcul spre a fi utilizate în procesul de stabilire a impozitului pe proprietate, potrivit noii abordări, s-a sugerat utilizarea în acest scop a ”numărului cadastral”.

„Ca urmare, au fost luate măsuri privind completarea prevederilor Codului fiscal și, respectiv, revizuirea modelului și conținutului declarației informative D208, precum și modificarea periodicității de raportare a acesteia”, se mai precizează în documentele guvernamentale.

Calculul impozitului/taxei pe clădiri

În cazul clădirilor care cuprind spații cu destinație rezidențială și spații cu destinație nerezidențială, impozitul/taxa se determină în funcție de destinația suprafețelor cu o pondere mai mare (peste 50%) și se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare destinației majoritare asupra valorii întregii clădiri.

Se va aplica o cotă de minimum 0,1% (pentru clădiri rezidențiale) și minimum 0,5% (pentru clădiri nerezidențiale) asupra valorii clădirii (reglementarea anterioară prevedea cote de 0,08% – 0,2% pentru clădiri rezidențiale și 0,2% – 1,3% pentru clădiri nerezidențiale, aplicate asupra valorii impozabile a clădirii).

Pentru clădirile utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii clădirii.

Valoarea clădirii se determină prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor anexe, după caz, și a valorii suprafețelor de teren acoperite de acestea, cuprinse în Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România.

În situația în care valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, din Studiile de piață administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, sunt mai mici decât valorile impozabile determinate conform prevederilor în vigoare la data de 31 decembrie 2025, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de minimum 0,1%/0,5% asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor în vigoare la data de 31 decembrie 2025.

Cum se va face impozitarea în 2026

În primul rând, la clădiri se modifică intervalele de impunere, prin eliminarea plafonului maxim, care va fi de minimum 0,1% pentru clădirile rezidențiale (astăzi se situează între 0,08% și 0,2%) și minimum 0,5% pentru clădirile nerezidențiale (astăzi este între 0,2% și 1,3%).

„Autoritățile locale vor putea ajusta taxa flexibil, în funcție de propriile nevoi și, desigur, în funcție de ‘cerere’ și ‘ofertă’, adică atractivitatea localității pentru rezidenți și investitori”, arată un material semnat de Alex Milcev, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România.

În al doilea rând, taxele pe proprietate pentru persoanele fizice se calculează acum pe baza unor cifre neadaptate la valoarea de piață a momentului. Prin noile reglementări, baza de impozitare se va stabili în funcție de valoarea clădirilor și a terenurilor pe care sunt amplasate, valoare ce va fi cuprins

ă în studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR), explică specialistul.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro