Business News

Tradiție și antreprenoriat în fotbal: interviu cu Daniel Hagianu, fondator HM JUNIOR

19 iunie 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Rivali și competitori în antreprenoriatul românesc (XI)

Antreprenoriatul în cluburile private de fotbal din România a devenit un fenomen în creștere, pe măsură ce investitorii și iubitorii sportului rege caută să dezvolte talente locale și să contribuie la infrastructura sportivă a țării.

Deși evaluările specifice pentru piața cluburilor private de fotbal din România nu sunt publicate extensiv, există indicii care sugerează o creștere semnificativă a investițiilor în acest domeniu. Platforma Nordensa, de exemplu, a atras o investiție de 1,65 milioane de euro pentru susținerea tinerilor fotbaliști și dezvoltarea academiilor de fotbal​.

Conform unui raport UEFA, 38% dintre cluburile de fotbal din România sunt private, un procent semnificativ comparativ cu alte țări europene​ . Acest lucru indică un interes considerabil din partea investitorilor în dezvoltarea cluburilor private. Dacă cluburile din primele eșaloane beneficiază de sponsori solizi și de contracte publicitare uriașe, școlile de fotbal mai mici duc o luptă constantă pentru supraviețuire.

 În episodul cu nr. XI din serialul intitulat, generic, “Rivali și competitori în antreprenoriatul românesc”, vom încerca să aflăm povestea antreprenorială a unui creator de școală nouă (fotbalistică) din Prahova. Descins dintr-o familie de fotbaliști aflată la a treia generație, licențiat în Spania și cu un tată care a antrenat naționala feminină de fotbal, Daniel Hagianu, a fondat în Câmpina anului 2007 clubul ACS HM JUNIOR, obținând cu acesta mai multe rezultate semnificative.

Dragă Daniel, ce te-a determinat să investești în crearea unui club de fotbal privat și care au fost principalele provocări întâmpinate la început?

Principalul motiv a fost pasiunea pentru fotbal , cum să-ți spun, este vorba despre o pasiune transmisă din generație în generație în familia Hagianu. Istoria vine pe filiera familiei, mai exact, de la la bunicul meu, Dumitru Hagianu, care a fost un jucător de fotbal și antrenor, descins în cel mai însorit oraș din țară printr-un transfer în anii 50 de la Dunărea Călărași. Bunicul a rămas aici, în Câmpina, a cunoscut-o pe bunica mea, iar de acolo, mai departe, povestea a început să se nască. 

Continuatorul acestei tradiții a fost tatăl meu, Mircea Hagianu, care a activat în Câmpina (și nu numai) cale de mai bine de patru decenii, ca jucător și manager, fiind, printre altele, inclusiv selecționerul naționalei feminine de fotbal în 2010. Prin urmare, pot spune că dragostea pentru fotbal și implicarea în sportul rege, a survenit într-un chip firesc, aproape genetic, motiv pentru care – la rândul meu – am găsit de cuviință să duc mai departe povestea familiei. Astfel, în anul 2007 am înființat clubul ACS HM JUNIOR Câmpina, laolaltă cu câțiva asociați alături de care ne-am propus să dezvoltăm o școală de fotbal care să aducă plus-valoare celui mai iubit sport din România.

Provocarea principală, imediat după crearea clubului, a fost lipsa bazelor de antrenament, noi – ca și multe alte școli mici de fotbal – neavând o bază logistică proprie unde să ne antrenăm, motiv pentru care a trebuit să găsim variante apelând la “mila” (și resursele) municipalității. Un lucru foarte ingrat cu care se confruntă toate cluburile mici. 

Cu ce anume se diferențiază clubul HM JUNIOR în raport cu alte cluburi similare din regiune (sau de aiurea) și ce strategii de marketing utilizați pentru a atrage și a vă menține membrii?

Clubul HM Junior Câmpina se diferențiază de celelalte cluburi din zonă (și nu numai) prin metodologia aplicată la nivelul copiilor și juniorilor. Am aici în vedere o metodologie ce a fost transformată și actualizată în strâns racord cu cele mai recente trenduri care guvernează fotbalul contemporan. Lumea sportului rege s-a transformat, de la fotbalul romantic, de pe vremea bunicului meu, trecând prin anii 90-2000, vremea la care s-a conectat tatăl meu, la anii actuali, extrem de pragmatici, când antrenorul este un veritabil maestru de ceremonii care trebuie să investească, nu numai în echipa din teren, ci – în aceeași măsură – și în colaboratori colaterali: psihologi, doctori, recuperatori fizici, etc.

La capătul celor 6 ani petrecuți în Spania, inițiat și licențiat după toate normele actuale în antrenorat, între noi fie vorba și fără falsă modestie, pot antrena (legal) inclusiv în prima ligă spaniolă, pot să spun că în fotbalul contemporan, actual, trebuie să fii plurivalent. Nu e îndeajuns să ai, personal, valențe de a identifica valorile și capacitățile jucătorilor, trebuie, în aceeași măsură, să știi să delegi și alți profesioniști colaterali, care sunt buni – mult mai buni decât tine – pe felia lor. Cât privește strategia de marketing și publicitatea online, rețelele de socializare au un rol extrem de important în promovarea clubului. Au devenit indispensabile, precum AI-ul în actualitate. Aici, în lumea digitală unde informația se livrează cu viteza luminii, afli și comunici, cât mai actual, rezultatele, tendințele din branșă, scalarea industriei, lucruri care îți permit să te adaptezi la un model de antreprenoriat ancorat în realitatea nemijlocită. 

Care sunt principalele surse de venit pentru club? Cum reușiți să mențineți un echilibru financiar stabil?

Principalele surse de venit ale clubului sunt cele clasice pentru o școală de fotbal membrii cotizanți și sponsorii ce investesc în primul rând în sănătatea și disciplina copiilor, iar mai apoi, în performanțele atinse de club. Ca posibile venituri, sperăm ca unul din jucătorii transferați la marile echipe să fie de talie internațională și clubul să își îndeplinească visul de a construi o bază sportivă unde ne putem transforma într-o adevărată academie de fotbal.

Echilibrul financiar este extrem de important neavând o stabilitate la nivelul sponsorilor sau cea a cotizanților, de multe ori fiind extrem de dificil să menținem nivelul de pregătire în condițiile în care chiriile sunt foarte scumpe, iar costurile de antrenament sau a unui meci oficial sunt din ce în ce mai scumpe. Ca exemplu, numai costurile de închiriere se ridică undeva la peste 10.000 lei lunar fără a adăuga costurile de organizare a meciurilor oficiale, mai ales cele în competițiile naționale.

 Cum gestionați recrutarea și dezvoltarea tinerelor talente în cadrul clubului și ce facilități și programe oferiți pentru a le sprijini dezvoltarea?

Acolo unde talentul merită valorificat, recrutarea tinerilor fotbaliști are un rol extrem de important în cadrul școlii de fotbal. În primul rând suntem ghidați în selecție de pasiunea și dăruirea ce o vedem la un jucător, iar mai apoi de calitățile lui, atât fizice cât și tehnice, plus acea mentalitate de învingător unde abilitatea de a transforma eșecul într-o lecție ce te face mai muncitor,  mai hotărât , mai motivat, reprezintă cheia succesului.

În acest moment sunt mulți jucători din cadrul clubului talentați ce provin din familii cu o situație financiară dificilă sau chiar de la casa de copii ce li se oferă gratuitate , echipamente, mingii , o bună comunicare cu învățătorii sau profesorii de la școală și cel mai important la momentul potrivit în care consider ca sunt pregătiți să facă pasul către înalta performanță, merg împreună cu ei la probe în toată țara chiar și în străinătate (în trecut am fost invitați cu trei jucători extrem de talentați la echipa de Premier League la acel moment , Stoke City și mai recent alți trei jucători în Spania , respectiv Real Madrid – Fabio Mihalache în probe , Paul Cernat – ce activează la Leganes și Alex Baron – ce activează la Rayo Vallecano).

De-a lungul anilor am livrat jucători inclusiv la Academia Hagi (Farul Constanța), pe Mihai Remus, la Petrolul Ploiești (pe Vlad Brezeanu, portar), Chindia Târgoviște (pe Stancu Vlăduț, care a și debutat în Liga I), la CFR Cluj (Ianis Pavel, portar), la U. Craiova (pe Fabio Mihalache și Albert Șchiopu), la U. Cluj, un jucător foarte talentat (Vlad Tudorache), etc. Avem cu ce ne mândri inclusiv cu exemple din fotbalul feminin, de pildă cu, Alexandra Hornea, jucătoare internațională, cu selecții la echipa de senioare a naționalei, cu Sandra Oprica și Ioana Ionescu, jucătoare formidabile care au devenit câștigătoarele Cupei României cu CSS. Târgoviște., plus multe alte exemple.

Ce rol joacă tehnologia în funcționarea clubului și ce inovații ați implementat pentru a îmbunătăți antrenamentele și managementul operațional?

Tehnologia a căpătat un sens extrem de important în procesul de pregătire din cadrul clubului nostru. Cu ajutorul ei putem monitoriza fiecare  jucător prin crearea de fișe individuale unde se regăsesc toate datele jucătorului încă de la început și parcursul lui, până la momentul transferului, această monitorizare cu ajutorul tehnologiei ne învață modul în care putem aborda cu mare atenție diferite tipuri de jucători și îmbunătății performanțele.

În acest moment am dotat clubul cu 30 de gps-uri ce sunt purtate la fiecare antrenament de către cei mai promițător fotbaliști , imediat după terminarea antrenamentului sunt descărcate datele fiecărui jucător, iar la finalul zilei, ei singuri pot să își vadă performanțele atinse în antrenament, dacă și-au depășit recordurile sau dacă au scăzut. La finalul lunii, primii jucători la fiecare capitol sunt premiați, de exemplu: cel mai bun jucător ce a obținut cea mai mare viteză în luna respectivă, cel mai bun jucător ce a alergat cea mai mare distanță cumulată din antrenamentele și jocurile oficiale din luna respectivă etc. Toate aceste date sunt stocate în calculator și împreună cu meciurile ce sunt filmate, se pregătesc CV-urile jucătorilor.

 Cum analizați competiția și ce măsuri luați pentru a vă asigura că HM JUNIOR rămâne competitiv în fața altor cluburi de fotbal private?

Competiția din județul Prahova este una destul de puternică în ce înseamnă fotbalul în România, fiind clasați pe locul doi după București ca număr de echipe și rezultate de-a lungul anilor. În noul sezon vom participa în campionatele organizate de AJF Prahova cu șapte echipe, cea mai mare fiind grupa de U19 , echipă care, în ultimii trei ani, a câștigat campionatul și a reprezentat județul Prahova în campionatul național. Aducerea de jucători inclusiv de la echipe colaboratoare și promovarea jucătorilor de la echipe mai mici ca ani de vârstă, dar extrem de talentați, ne motivează să ținem pasul cu celelalte echipe și să ne luptăm, an de an, la câștigarea campionatelor la fiecare vârstă. Prioritatea clubului rămâne promovarea și transferul celor mai pregătiți fotbaliști către înalta performanță.

Un pronostic pentru meciurile tricolorilor în confruntările cu Belgia și Slovacia? Iar la final de tot, dacă se poate, un banc scurt, o poantă, o vorbă de duh, ceva amuzant din lumea fotbalului?

Cu Belgia merg pe un scor egal, iar cu Slovacia cred că vom câștiga și vom merge mai departe în optimi în postura de lideri de grupă. Iată și un banc scurt din lumea fotbalului, un copil întreabă: “Tată, ce se întâmplă cu un fotbalist atunci când nu mai vede bine?” “Devine arbitru, fiule!” 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro