Time management: cum să fii pe același fus orar cu eficiența

Time management: cum să fii pe același fus orar cu eficiența

Creierul uman “lucrează” diferit de-a lungul zilei. Nu e o mașinărie pe care să o pornești, la orice oră din cele 24 ale zilei, cu o apăsare de buton și să o oprești, tot așa, când ai terminat ce ai de făcut.

Nivelul de concentrare, viteza de reacție și calitatea reacției, răspunsul la stimuli și efort – toate acestea sunt destul de fluctuante. Nu e nevoie să citim un tratat de medicină ca să știm și singuri că foamea, de pildă, ne poate duce în cele mai iritante blocaje. Că, în vreme ce amâni masa de prânz ca să termini treaba mai repede, treaba se lasă tot mai greu terminată pentru că mintea îți spune că ai deja o altă treabă. Creierul te trimite la masă!

Primul lucru cvasi-cert: diminețile au cel mai mare potențial de eficiență. Un studiu făcut în rândul muncitorilor japonezi arată că oamenii reacționează mult mai bine la situațiile stresante în prima parte a zilei. Muncitorii au fost supuși unor teste de stres la două și la 10 ore după ce s-au trezit. Li s-au dat sarcini stresante imediat cum au ajuns la birou și cu puțin timp înainte să plece. Studiul arată că nivelul de cortizol de la testul de dimineață era simțitor mai mare decât la cel de seară.

Iar cortizolul este hormonul responsabil de răspunsul la stres. E hormonul care spune “stai, luptă-te, poți învinge” sau “fugi că nu-i de glumă!” Este hormonul-protector. Cortizolul reglează tensiunea arterială, crește glicemia – adică exact acele lucruri care țin panica departe de noi atunci când apare o situație stresantă.

Dar… nu toți oamenii sunt mai eficienți dimineața. Sunt mai mulți factori care te fac sau nu o persoană matinală: vârsta, sexul, factori sociali și de mediu. În mare măsură, e perfect logic să fim mai eficienți dimineața: organismul uman e cel mai bine pregătit “pentru orice” dimineața, imediat după odihna de noapte, adică după “reîncărcarea” bateriilor. Drept urmare, dacă ești în mod firesc o persoană matinală, ar fi excelent să profiți din plin de “avantajul biologic”.

Pentru unele sarcini, avem nevoie de ceva timp ca să ducem treaba la bun sfârșit. Performanța în chestiuni simple cum ar fi un calcul aritmetic mental e corelată cu temperatura corpului: cu cât e mai mare, cu-atât socotim mai bine.

În general, corpul uman are cea mai mare temperatură dimineața devreme imediat după somn. (Desigur, nu vorbim despre febră) Așa că ai putea să îți pui mintea la treabă la cafeaua de dimineață. Dacă știi asta despre cum funcționezi și folosești informația ca pe un instrument, s-ar putea să rezolvi multe probleme în cap încă de dinainte de a ieși pe ușă.

Încă un lucru despre temperatura mai ridicată (cea cauzată de funcționarea normală a organismului): ea crește activitatea metabolică în cortexul cerebral. Asta înseamnă accelerarea proceselor cognitive. Sunt studii care arată că o temperatură a corpului mai mare e corelată cu transmiteri sinaptice mai rapide. Creșterea artificială ușoară a temperaturii corpului  – cu undeva în jur de 37 de centigrade în plus – poate, de asemenea, să crească performanța. Dar creșterea să fie cum ziceam, ușoară, de ordinul centigradelor. Un creier care dă să fiarbă nu e deloc eficient!

Oricum ar fi, ritmul zilnic – biologic, metabolic – al fiecăruia este controlat de “ceasul cicardian” . El cuprinde alternanța ciclurilor de veghe și somn și ce se petrece între ele. În consecință, nu contează atât de mult dacă te trezești foarte devreme sau ceva mai târziu. Importantă e eficiența naturală din primele ore de după odihnă. Și odihna în sine. Uneori, răspunsul la întrebarea “cum să fiu mai eficient”  e chiar atât de simplu: dormi cât îi trebuie organismului tău.