Startup-uri în Valea Umbrelor. Cum ieși din criză

Startup-uri în Valea Umbrelor. Cum ieși din criză

Fiecare are drumul său complicat de parcurs. Are o bătălie de dus, un dezastru de evitat. Toată lumea trece prin asta, într-o intensitate mai mică sau mai mare, cu o miză mai mică sau mai mare. Toată lumea: antreprenori, lideri, angajați, startup-uri. Mai ales startup-uri.

La un moment dat – iar momentul, de regulă, nu numai că vine, dar se și repetă – startup-urile ajung în momente crâncene. În aceste “perioade negre” companiile se confruntă cu amenințări existențiale. Vor supraviețui sau se vor dezintegra în funcție de reacția la criză. În funcție de planul de urgență. “Nu e ușor: echipa e obosită, speriată, descurajată”, spune Reid Hoffman, fondatorul LinkedIn și investitor major în startup-uri.

Când apar inevitabilele “Perioade Negre” în startup-urile în care investește, Hoffman vine cu speech-ul care să-i ajute să iasă din negură.

“Dacă startup-ul ar fi ușor, toată lumea ar încerca. Dar e greu. Tocmai dificultatea asta îți oferă șansa să faci o schimbare semnificativă. Să schimbi lumea. Toate startup-urile trec prin Valea Umbrelor. Toate: PayPal, LinkedIn, companiile în care am investit: Facebook, Airbnb – toate au trecut prin locul acela în care sunteți voi acum și în care vă întrebați «Oare chiar am avut o idee bună să facem asta?» E atât de greu pentru că, atunci când pornești, nu-ți dai seama că vei ajunge pe un teren minat.”

Dincolo de discursul  de îmbărbătare și de potențialul eroic pe care Hoffman le zugrăvește  – și în care crede – din felul în care abordează el aceste crize reiese o strategie.

  • Orice criză e o provocare care îți testează forța de a face un lucru

În esență, asta face orice provocare: schimbă un modus operandi. Felul de a face lucrurile până să apară criza. Aduce temerile și îndoielile la suprafață. Sigur, pot să afecteze dramatic ceea ce faci și nivelul de performanță, dar doar dacă le permiți să facă asta. Hoffman propune să privești toată nebunia ca pe un accelerator de învățare. Ca pe un moment în care descoperi ce și cum poți face mai bine. Sigur, pare infinit mai ușor de zis decât de făcut, dar are sens: abia când ieși de pe drumuri știute poți face descoperiri remarcabile. Acceptă asta și “travaliul” devine cel puțin suportabil.

  • Abandonați singurătatea

Știți că nu sunteți singuri în situația cu care vă confruntați. Nu sunteți singurii care se lovesc de o monumentală îndoială – de sine și de proiect. Nu sunteți singurii care se îngrozesc la gândul unui eventual eșec. Simplul gând că prin Valea Umbrelor au rătăcit mii de alți antreprenori ar putea să ajute. Dacă mai și vorbiți cu unii care au ieșit la lumină, ajută și mai mult.

  • “E al naibii de greu” vs “Acum se transformă”

Orice ar fi greu, e greu cu un scop, de-asta nu poate fi oricine antreprenor. Și, tocmai pentru că e atât de greu, atunci când găsești soluția, e devine una care schimbă jocul. Sau chiar lumea. Toate lucrurile de importanță marginală au fost făcute deja. Sau toate cârpelile, dacă vrei. Acum, e vremea pentru inovație. Și nu, de regulă nu pică din pom ca mărul. Sau, dacă pică, întâi te lovește dureros.

  • “Schimbările eroice” nu se fac ușor

Și-n poveștile pe care le citim copiilor, eroii nu lovesc țânțarii cu prosopul, ci nimicesc bestii cu paloșul. Orice storyteller îți va spune că orice erou are de făcut o călătorie dificilă. Și-n filme e la fel: apare eroul, se cațără pe stânci, cade, se zdrelește, aproape că își frânge gâtul, dar tocmai pentru că e erou, își face garou din liane, cum-necum se pune la loc pe picioare și ne bucurăm toți de secvența finală cu victoria lui. Poate părea o comparație forțată, dar antreprenoriatul chiar are ceva fundamental eroic în ADN-ul său.