Cum deschizi o firmă. Pregătirea

Cum deschizi o firmă. Pregătirea

În 1971, o tânără studentă la design grafic a Universității Portland căuta surse suplimentare de venit, să-și plătească un curs de pictură în ulei. Ca s-o ajute, unul dintre profesorii ei a luat-o să lucreze ca freelancer pentru compania lui, Blue Ribbon Sports. Profesorul se numea Phil Knight și îi oferea tinerei pentru munca ei 2 dolari pe oră (adică aproximativ 14 dolari pe oră azi).

Compania lui Knight importa pantofi sport din Japonia, iar în anul acela hotărâse să creeze pentru prima oară o linie proprie, pentru fotbaliști. Modelul urma să fie produs de o fabrică din Mexic, iar Knight avea nevoie de un “stripe”, termenul folosit în industrie pentru logoul de pantofi, care să se potrivească noului produs. Voia ca designul să sugereze mișcarea și să nu semene cu cele trei dungi folosite de Adidas.

În săptămânile care au urmat, Carolyn Davidson a creat vreo șase variante pe care le-a adunat și i le-a prezentat lui Knight, Bob Woodell și Jeff Johnson, directorii lui executivi. S-au oprit la una dintre variante, deși nu le-a plăcut din prima. “Sper că o să-mi spună mai multe, cu timpul”, i-a zis el lui Davidson, care i-a cerut timp să mai lucreze pe varianta aleasă.

Presat de termenele de producție, Knight i-a plătit 35 de dolari pentru serviciile prestate în 17 ore și jumătate de lucru (adică exact 206 dolari, la valoarea din 2015), chiar dacă tânăra pretindea că a lucrat mai mult. Logoul este azi recunoscut global drept Swoosh și a fost evaluat la peste 13 miliarde de dolari.

Unul dintre lucrurile importante la care trebuie să te gândești atunci când alegi să intri în antreprenoriat este numele și logoul firmei tale. Poate părea lipsit de importanță, dar povestea lui Swoosh e dovada clară că niciun detaliu nu trebuie ignorat atunci când îți înființezi propria companie.

Iar ca să deschizi o firmă, ai de urma o serie de pași obligatorii. Dacă alegi să faci lucrurile pe cont propriu, iată cum te pregătești și ce ai de făcut ÎNAINTE de înregistrarea juridică:

o Numele firmei și logo-ul:
Cu cât e mai ușor de reținut, mai simplu de pronunțat și mai reprezentativ pentru obiectul tău de activitate, un nume bine ales poate să fie din start un avantaj în business. E indicat să ai pregătite 3 variante de denumiri atunci când vei completa Cererea de verificare a disponibilităţii numelui la Registrul Comerţului. Dacă nu le pregătești din timp, riști să te alegi cu o improvizație pentru care vei plăti bani și timp dacă alegi să le modifici.

• Numele şi logoul sunt stabilite de asociaţi şi trebuie să se deosebească de ale altor firme;
• Nu trebuie să conţină cuvinte sau sintagme specifice instituţiilor şi autorităţilor publice centrale sau locale, decât cu aprobări speciale;
• Se verifică la Registrul Comerţului corespunzător locaţiei sediului firmei, primind dovada înregistrării şi rezervării. Prin înscrierea la Registrul Comerţului se dobândeşte dreptul de folosinţă exclusivă a firmei şi a emblemei.

o Obiectul de activitate
Îl alegi din codurile CAEN, în funcție de activitățile pe care ai de gând să le ai în firmă.
Alege un obiect de activitate principal și mai multe secundare (nu există o limită pentru numărul lor, dar e indicat să fii realist și să te rezumi la lucruri pe care chiar ai de gând să le faci la un moment dat). În Actul Constitutiv este bine să treceți cât mai multe activități, ca să-ți fie ușor atunci când decizi să îți schimbi sau să îți diversifici profilul firmei. Când vei completa cererea de înregistrare, ți se vor cere şi domeniile pentru care vrei ca firma sa fie autorizată: completează toate domeniile în care crezi că ți-ai putea desfășura activitatea în următoarea perioadă.
Alegerea codurilor CAEN trebuie să fie logică (fie principale, fie secundare) și vor fi declarate și autorizate oficial.

o Sediul social şi punctele de lucru
Poți să îți stabilești sediul fie într-un spațiu pe care îl deții, fie într-un spaţiu luat în folosinţă cu un contract de închiriere, subînchiriere, comodat etc. Dovada se poate face prin:

• Contract de vânzare-cumpărare;
• Contract de închiriere sau subînchiriere;
• Contract de asociere în participaţiune;
• Contract de leasing imobiliar;
• Contract de comodat, de uz, uzufruct;
• Certificat de moştenitor;
• Extras din cartea funciară.

Dacă spațiul e al tău, ai nevoie doar de un extras de carte funciară. Durează cam 3-4 zile să îl obții de la Cadastru.

Dacă nu ai un spațiu propriu, ai nevoie de un contract de închiriere sau de comodat pe lângă extrasul de Carte Funciară, plus acordul proprietarului pentru deschiderea firmei. Între rude de gradul întâi, de exemplu, dacă vrei să deschizi firma în apartamentul părinţilor, se poate şi direct cu acordul lor, fără contract.

În cazul în care ai ipotecă pe imobil, ai nevoie şi de acordul băncii, care se obţine fără probleme în 2-3 zile, printr-o cerere la bancă.

o Asociaţii
Dacă deschizi o afacere mică, ideal este să fii singur, ca să eviți disputele care pot apărea și în caz de pierdere, dar și în caz de profit. Dacă totuși nu ai suficiente cunoştinţe, experienţă sau resurse financiare, e indicat să-ți găsești asociații potriviți.

Contractul între asociați e bine să fie făcut de un avocat și să cuprindă toate drepturile și responsabilitățile fiecăruia, precum și ce-aveți de făcut în situaţii limită.

o Administratorul
Firma poate avea unul sau mai mulţi administratori; nu este obligatoriu ca acesta să fie şi asociat în firmă, poate fi şi angajat.

El îşi va asuma răspunderea pentru actele semnate în numele firmei, deci este foarte important ce persoană desemnezi.

o Plătitor sau neplătitor de TVA
Când deschizi o firmă, poți să optezi să fii plătitor sau neplătitor de TVA (Taxa pe Valoare Adaugată). Știi ce înseamnă asta?

Taxa pe Valoarea Adăugată este taxa pe care o percepe Statul pentru orice operațiune impozabilă (livrare de bunuri sau prestări de servicii). În România, poate fi de 0%, 9% sau 24%.

Să fii neplătitor de TVA înseamnă că nu colectezi TVA aferentă veniturilor realizate și că nu ai dreptul să vă deduci TVA-ul pe care îl plătești, la rândul tău, atunci când cumperi ceva.

Dacă firma ta face tranzacții cu mărfuri, este recomandabil să optezi pentru “plătitor de TVA”.

Dacă prestezi servicii, este mai convenabil să nu fii plătitor de TVA.