Pierzi încredere, pierzi bani

Pierzi încredere, pierzi bani

Încrederea e lubrifiant universal. E oxigenul relațiilor. E  aerul fără de care prieteniile, iubirile, parteneriatele și afacerile pot rămâne fără suflare. Când încrederea e acolo, la locul ei, trecem rapid peste orice alte dificultăți, probleme și crize. Facem progrese, explorăm, inovăm, dezvoltăm.

Și mai e ceva foarte special în legătură cu încrederea: este neîncetat la microscop. Oamenii o evaluează în permanență, iar această scrutătoare atenție o face foarte fragilă.

Cel mai mic neadevăr îl poate face pe client să plece cu uși trântite. De exemplu, 8 din 10 clienți sunt în stare să nu se mai uite înapoi dacă nu ești atent la informațiile elementare pe care le pui online, cum ar fi adresa sau numărul de telefon. Jumătate dintre clienți își pierd încrederea în tine dacă ai, în mediul online, fotografii de proastă calitate sau izbitor de vechi.

Încrederea nu este doar fragilă, mai este și non-negociabilă, deci crucială inclusiv pentru orice parteneriat de succes. Pe deasupra, mai și suntem echipați cu un fel de sistem de alertă care atrage atenția, deseori subtil, asupra unui “pericol de încredere.”

“E ușor să treci cu vederea ceva aparent nesemnificativ asupra căruia instinctele te avertizează. Dar, dacă te uiți în urmă la multe dintre afacerile și înțelegerile pe care le-ai încheiat și care n-au ieșit cum ai sperat, ai să descoperi că, aproape de fiecare dată, ai simțit că ceva nu e în regulă. Era ceva mic, dar puternic care îți spunea de undeva din capul pieptului că lucrurile nu vor merge în direcția bună. Probabil că instinctul ăsta nu este chiar un instrument universal, dar suntem înzestrați cu el și, dacă învățăm să îl înțelegem și să-l folosim, poate fi o unealtă extrem de puternică în luarea deciziilor.”  Darrah Brustein, Network Under 40 / Finance Whiz Kids 

Încercați un experiment, ne sfătuiau la un moment dat autorii unei analize publicate în Harvard Business Review. Întrebați mai mulți manageri din compania dumneavoastră dacă ei și cei mai apropiați colegi ai lor sunt de încredere. Și, dacă da, cum știu asta.

Cei mai mulți vor susține că ei înșiși vor fi de încredere și că majoritatea colegilor lor sunt la fel. Dar abia răspunsurile la cea de-a doua parte a întrebării (“cum de știți?”) au cele mai mari șanse să reflecte cu adevărat convingerile lor despre integritatea personală.

Cel mai des întâlnite răspunsuri sunt în zona “Sunt direct cu oamenii mei” sau “Ea/el își ține promisiunile”. Ceva mai târziu, întrebați-i dacă ei cred că ei și colegii lo sunt capabili să creeze încredere în organizație. Autorii oferă o scurtătură către rezultatul experimentului. Fiindcă au pus întrebările de foarte multe ori, au putut ajunge la o imagine de ansamblu: un procent considerabil crede puțin spre deloc în capacitatea grupului de a construi și de a menține încrederea.

Înmulțiți cu… cât vreți și veți avea dimenesiunea impactului pe care îl poate avea pierderea încrederii din motive foarte concrete. Clare. Din acțiuni de business care au efect direct asupra celorlalți.

Neplata sau întârzierea plății facturilor este unul dintre aceste motive. Nu e vorba doar de reacțiile în lanț pe care le provoacă: când apar problemele legate de fluxul de numerar, cel mai probabil intri într-o zonă de zbatere pentru supraviețuire. Ai angajați de plătit, ai parteneri de plătit, ai facturi, consumabile, echipamente, materii prime – o listă în care uneori nici nu vrei să te gândești ce mai poate încăpea.

Și ai, categoric, o problemă de încredere în oamenii cu care ai bătut palma și care nu și-au respectat cuvântul, contractul și termenul de plată.

Am vorbit despre asta de la bun început: încrederea e esențială pentru relațiile dintre oameni. Inclusiv pentru sănătatea mediului de afaceri și a economiei. O singură factură neplătită pune în pericol un întreg microunivers de afaceri, iar reacția în lanț se poate extinde cu mare repeziciune. Dar se poate trata. Cu RedBill.