Parteneriatul. De ce poate să-ți explodeze-n față

Parteneriatul. De ce poate să-ți explodeze-n față

Să conduci o afacere pe cont propriu, mai ales atunci când faci asta pentru prima dată, poate fi nu doar epuizant, ci și foarte des descurajant. Sunt atât de multe lucruri – inclusiv atât de multe greșeli – de făcut!

Există o listă cvasi-universală de provocări cu care are de-a face un antreprenor la prima aventură antreprenorială. Să trecem rapid prin ea:

1. Abandonarea unei cariere
E, practic, inevitabil: ca să poți începe și să poți construi o afacere de succes, cam trebuie să renunți la orice altceva. De regulă, e imposibil să gestionezi și afacere de succes, și o carieră de succes (angajat altundeva decât la afacerea ta). Poate că reușești să ții pasul cu amândouă, job și business, o vreme, dar mai devreme sau mai târziu trebuie să alegi. Și, din nou, nu e ușor: ieși de pe un drum bătătorit, cunoscut și intri pe unul complet nou și necunoscut. Poate fi înfricoșător- și chiar e. Dar, îți faci calcule, îți asculți instinctele și, până la urmă, decizi.

2. Finanțarea
Nici pentru antreprenorii cu experiență nu e întotdeauna ușor să găsească bani pentru o nouă afacere, dar eu au, totuși, ceva avantaje față de nou-veniții în lumea aceasta. Unul dintre ele: măcar au deja niște conexiuni și știu cum se face, de ce te poți lovi. Măcar au mai trecut prin asta.

3. Construirea unei echipe
Este o parte esențială a întregului proces și, chiar dacă ai mai construit sau ai mai condus echipe, chiar dacă știi mecanica relațiilor de lucru, tot poate fi ca naiba de greu. Pentru că miza e alta: trebuie să ai atâta încredere încât, la un moment dat, să delegi. E un moment care, de regulă, pune presiune pe antreprenor.

Acestea sunt doar câteva dintre provocările de început de drum. Așa că-i perfect lesne de înțeles să vrei să împarți cu cineva luarea deciziilor și riscurile.

Susan Guillory este contributor Forbes, președinta Egg Marketing & Communications și povestește ce a învățat ea din experiența parteneriatului de business.

Când și-a deschis o a doua afacere – după 13 ani de succes cu prima – a vrut să împartă cu cineva corvoada și succesul. Și s-a gândit la un prieten. Fără să intre în toate detaliile nebunești, Susan spune scurt: n-a mers deloc. Dar deloc!

“Dacă iei în calcul un partener pentru afacerea ta, gândește-te bine înainte: 70% intre parteneriate eșuează. Nu spun asta ca să sperii pe cineva (doar puțin), ci ca să subliniez un fapt. Și să îți sugerez să te gândești pe termen mediu, dacă nu chiar lung”, spune Susan.

Despre parteneriat – lecțiile pe care le-a învățat o antreprenoare

“Când mă uit în urmă, pot vorbi despre câteva lecții clare pe care le-am învățat din eșecul parteneriatului pe care am decis să îl fac atunci când am pornit o nouă afacere”

1. Nimic nu te pregătește pentru coliziuni emoționale
Când faci afaceri cu oameni apropiați – prieteni, membri ai familiei – devine deseori dificil, dacă nu cumva chiar imposibil să separi lucrurile. Când faci afaceri cu un prieten, emoțiile se pot bate cap în cap: pe de-o parte, sunt cele din relația cu el/ea, pe de alta, sunt cele din relația ta cu afacerea. Dacă se ciocnesc, nu-i plăcut, nici eficient. A cui viziune e validă? În ce direcție o iei? Întrebări grele + emoții = risky business

2. Coordonarea viziunii e esențială
Sigur, la început, adrenalina și entuziasmul păr să alinieze nu numai viziunile celor doi parteneri, ci și toate planetele. Dar entuziasmul și adrenalina pot ascunde – fără ca nimeni să își dea seama – percepții, abordări diferite care ies la iveală când se mai duce din frenezie. Așadar, vorbiți, vorbiți, vorbiți. Mult. Înainte! Încercați să lămuriți de la bun început cât mai multe aspecte ale afacerii, inclusiv pe cele probabile.

3. Prietenia ar putea avea de suferit
Sigur, există și excepții, dar nu-s puține cazurile în care se strică ireparabil prietenii trainice până la parteneriatul de business. E trist, dar explicabil. Când faci afaceri cu un prieten, e mai dificil să stabilești rolurile cu claritate, e complicat și să vă evaluați detașat unul pe celălalt. Poate că merge, poate că nu, dar dacă nu merge, probabilitatea să pierzi nu doar un partener, ci și un prieten bun e uriașă.

Recapitulăm: oricum, marea majoritate a parteneriatelor eșuează (70% e un procent vehiculat des în mediile de business)

Dacă tot vrei un partener, ideal ar fi să nu fie nici rudă, nici prieten. Și să încerci să clarifici cât mai multe și în perioada de început, când entuziasmul poate ține loc de orice, nu numai de claritate.

Oricum, nici de unul singur nu e chiar Iadul pe pământ.