Co-Fondatorii

Co-Fondatorii

6 iulie 1957. Nu e o dată care să fi intrat în cărțile de istorie, deși cu siguranță ar fi meritat. Nu pentru că a fost ziua în care a fost încoronată Regina Trandafirilor din Woolton Liverpool, ci pentru că a fost ziua care a schimbat definitiv istoria muzicii. Ziua în care John l-a cunoscut pe Paul.

The Quarrymen a cântat mai întâi pe o platformă tractată până în spatele bisericii, unde cei șase membri au început să-și aranjeze echipamentele pentru o a doua sesiune când Ivan Vaughan a venit să le prezinte colegilor de trupă pe unul dintre colegii lui de la Liverpool Institute. Numele puștiului de 15 ani era Paul. Paul McCartney.

Paul și John Lennon au schimbat câteva cuvinte, apoi Paul i-a arătat cum să acordeze chitara și a cântat câteva piese. “Îmi amintesc că dintre toate lucrurile pe care le-am văzut la serbarea orașului, mi-a atras atenția trupa lor. John cânta piesa Come Go With Me pe care o auzise la radio. Nu-i știa versurile, dar reținuse refrenul și improvizase restul. M-am gândit că arată bine, cântă bine și mi s-a părut că ar putea să fie un lead-singer grozav. N-avea ochelarii, așa că părea de-a dreptul suav. Îmi amintesc că John era bun, cu adevărat ieșea în evidență în fața celorlalți care păleau”, povestea Paul McCartney aprape 40 de ani mai târziu.

După spectacol, au plecat împreună la un pub unde au mințit în privința vârstei ca să poată să-și cumpere băutură. Lennon la rândul lui a fost foarte impresionat de McCartney, care arăta un talent natural cântând piese la care The Quarrymen muncea mult să reușească o interpretare onestă.

Mai târziu, Lennon și Pete Shotton au discutat dacă să-l invite sau nu pe Paul să li se alăture. Pentru Lennon era o dilemă dacă să primească în trupă un membru talentat care să reprezinte o provocare pentru poziția lui de lider sau să continue fără Paul cu riscul de a eșua. L-a invitat în trupă.

Complet diferiți, cu personalități diferite și aptitudini diferite, parteneriatul lor nu face decât să demonstreze cât de bine pot funcționa lucrurile atunci când te completezi cu celălalt.

Lennon a spus la un moment dat că a știut, din clipa în care l-a cunoscut, că Paul McCartney era un muzician și un performer mult mai bun decât el. Dar a știut la fel de bine că, deși era intimidat de talentul lui Paul, decizia de a-l aduce în trupă îl făcea și pe el un muzician mai bun.

La fel stau lucrurile în cazul multor parteneriate celebre. Două persoane sau organizații se reunesc și se susțin ca să creeze ceva uimitor – o moștenire. Nu toți antreprenorii au nevoie de co-fondatori, dar multe companii de succes, inclusiv Apple, eBay sau Twitter au fost construite de mai mulți lideri cu relații productive. Cum și-au găsit oamenii ăștia partenerii cei mai potriviți în business? Și ce anume din aptitudinile lor combinate le-au transformat în rețetă a succesului?

Deloc surprinzător, mulți dintre ei erau prieteni de multă vreme, foști colegi de clasă sau chiar rude. De exemplu, doi cumnați, William și James. Amândoi imigranți și antreprenori, William un fabricant de lumânări, iar James, de săpun, amândoi locuiau în Ohio. Cei doi s-au căsătorit cu două surori, din familia Norris, iar socrul lor a observat că bărbații concurau pentru aceleași materie primă din care să-și facă produsele. Ca orice socru grijuliu, i-a încurajat pe cei doi să înceapă să lucreze împreună, ca să obțină oferte mai bune pentru materiale și, astfel, să facă mai mulți bani ca să-i întrețină fetele. Ginerii i-au ascultat sfatul, iar William Procter și James Gamble au fondat ceea ce cunoaștem azi sub numele Procter & Gamble. I-au unit valorile de familie și de afaceri.

William Procter și James Gamble
Companie: Procter and Gamble (1837)

Apoi, au fost Bill and Dave. În anii 1930, cei doi studiau ingineria la Stanford University. Iubeau electronica, dar și mai mult, împărtășeau pasiunea pentru drumeții. După ce au absolvit, au plecat două săptămâni împreună la camping și pescuit. Așa s-a legat prietenia. Mai târziu, și-au luat nevestele și s-au întors în Palo Alto California, unde au urmat sfatul unuia dintre profesorii lor de la Stanford și au pus bazele propriei lor companii într-un mic garaj. Cu puțin peste 500 de dolari și cu soțiile lor drept primii angajați, Bill și Dave au dat cu banul ca să aleagă numele companiei. Bill Hewlett a câștigat. Azi, garajul în care el și Dave Packard au început compania cunoscută sub numele Hewlett Packard e considerat locul de naștere al Silicon Valley.

Bill Hewlett și Dave Packard
Compania: Hewlett-Packard (1939)

Bill și Paul erau prieteni din copilărie și mers la aceeași școală privată din Lakeside. Împărtășeau dragostea pentru calculatoare și erau parteneri de hackereală în liceu. Deși e riscant să amesteci afacerile și prietenia, cei doi au reușit s-o scoată la capăt datorită obsesiei lor comune pentru calculatoare și a pasiunii pentru antreprenoriat. Când Bill a plecat la Harvard, Paul l-a urmat în Boston, unde au început să pună la cale tot felul de idei de business. În cele din urmă, încurajat de prietenul lui, Bill s-a lăsat de școală și au urmat împreună același vis. Se numește Microsoft, valorează miliarde de dolari și s-a născut din pasiunea a doi tocilari și prieteni de-o viață: Bill Gates și Paul Allen.

Bill Gates și Paul Allen
Compania: Microsoft (1975)

Larry și Sergey s-au întâlnit la doctorat, la Stanford, în 1995, dar nu s-au împrietenit din prima. Ba chiar s-au ciondănit tot timpul când s-au întâlnit prima oară, în timpul unui tur de campus pentru studenții din programul de doctorat. În ciuda cârcotelilor, cei doi s-au trezit lucrând împreună în același proiect. Lucrarea lor, „Anatomia unui Motor de Căutare Hypertextual la Scară mare” a devenit baza pentru Google.

Sergey Brin și Larry Page au un background tehnic comun; s-au îndrăgostit de calculatoare la o vârstă fragedă și au avut părinții profesori universitari. S-au împrietenit datorită pasiunii lor comune pentru explorarea datelor și au crescut cu viziuni similare asupra companiei lor. Născuți în colțuri opuse ale lumii, în Rusia și USA, Sergey și Larry sunt croiți din același material.

Larry Page și Sergey Brin
Compania: Google (1998)

Steve și Steve s-au împrietenit într-un job de vară, în 1970. Unul era ocupat să construiască un calculator, iar celălalt a văzut la el potențialul de vânzare. Un maestru al analizelor, Woz recunoaște că nu s-a gândit nici măcar o clipă să vândă modelul computerului său original. A fost în totalitate meritul lui Jobs. Calitățile tehnice ale lui Woz s-au potrivit cu viziunea de business a lui Jobs și i-a transformat pe cei doi în cuplul perfect în business. Steve Jobs era genul care gândea mult mai în perspectivă. Împreună au pornit de la „Putem să vindem asta.” și au ajuns la „Cum putem să schimbăm lumea?”

Steve Jobs și Steve Wozniak
Compania: Apple Inc. (1976)

„Am început ca rivali, dar am devenit cei mai buni prieteni”. Evan Williams lucra la Blogger când compania a fost vândută către Google. Sub noua conducere, Williams l-a angajat pe Biz Stone. „Iar când Evan a plecat de la Google la Odeo.com, i-am zis: ‘Cum?? Mă părăsești?’ Așa că l-am urmat.” Dintr-o discuție cu un inginer de la Odeo s-a născut Twitter.

După ce au petrecut amândoi un deceniu în domeniul bloggingului, Stone și Williams au devenit experți în buna cunoaștere a platformei. Williams a înțeles potențialui lui Twitter și i-a încredințat lui Biz siteul de micro-blogging ca proiect asociat. Respectul reciproc, camaraderia și ambiția i-au încurajat pe cei doi să reziste împreună și să atingă succesul în afaceri.

Evan Williams and Biz Stone
Companie: Twitter (2006)

Născuți la patru zile distanță, Ben și Jerry s-au cunoscut la ora de sport în liceu, în 1963. În scurt timp, au devenit inseparabili, ba chiar au mers împreună la întâlniri duble cu fete. Împărtășeau aceeași pasiune pentru mâncare și au urmat, în 1977, un curs prin corespondență despre cum se face înghețata. La finalul cursului, au deschis primul magazin de înghețată Ben & Jerry’s.

Ben Cohen și Jerry Greenfield au putut să-și transforme prietenia într-o afacere de succes datorită pasiunii lor comune pentru mâncare și dorinței de a face mai mult decât profit. Perechea este recunoscută pentru capacitatea de a dărui înapoi comunității, iar generozitatea lor este în acord deplin cu publicul căruia se adresează. „Ne-am măsurat succesul nu doar prin câți bani făceam, ci prin cât de mult reușeam să contribuim în comunitate. A fost întotdeauna un echilibru perfect între cele două.”

Ben Cohen și Jerry Greenfield
Companie: Ben & Jerry’s (1978)

Skoll și Omidyar s-au întâlnit întâmplător atunci când Omidyar a scris codul pentru eBay. Skoll, recent absolvent de MBA la Stanford, a respins inițial ideea siteului de licitații. „La început, mi-a spus că e o idee tembelă,” povestește Omidyar, ” după care a acceptat să se alăture proiectului.”

Skoll a fost primul angajat oficial al companiei și a fost plătit să-i scrie lui Omidyar un business plan. Pe măsură ce eBay a început să ia amploare, la fel s-a întâmplat și cu prietenia lor. Skoll și Omidyar împărtășeau aceleași valori. Sunt orientați spre comunitate și filantropi. Loialitatea față de clienți și gestul de a da înapoi comunității sunt valorile care i-au transformat pe cei doi în miliardari.

Pierre Omidyar și Jeffrey Skoll
Companie: eBay (1995)

În 1994, alți doi tineri se întâlneau tot în programul de doctorat de la Stanford. Era atât de plictisitor, încât Jerry și David fugeau de la cursuri ca să se dea pe net. S-au trezit petrecând 20 de ore pe zi navigând pe internet doar ca să se distreze. Au început să-și salveze siteurile preferate, apoi să le organizeze pe subiecte până când listele lor s-au metamorfozat în Yahoo! În cele din urmă, Stanford i-a dat afară din campus pentru că „listele” lor distrugeau constant sistemul. Acela a fost momentul în care Yang și Filo au înțeles că au în brațe o afacere, au decis să rămână împreună și au primit finanțare de la Sequoia Capital. I-a unit pasiunea comună pentru internet.

Jerry Yang și David Filo
Companie: Yahoo! (1995)

În multe cazuri, partenerii nu s-au înțeles din prima. Ba unii chiar nu au deloc relații amiabile, în ciuda succesului lor. Toate aceste situații au totuși un factor comun: cel mai bine conturate perechi își recunosc unii altora limitările individuale și respectă calitățile pe care celălalt le poate aduce într-un parteneriat.

De fiecare dată co-fondatorii acordă credit pentru succesul companiei (sau al trupei Beatles, în cazul de față) relației și forței pe care o asigura parteneriatul. El ia forța individuală a unei persoane sau a unei organizații și o transformă în catalizator ca să creeze moșteniri și să influențeze omenirea, mediul de afaceri sau cultura pentru decenii întregi.