Branduri care sparg tiparele

Branduri care sparg tiparele

“Te tentează o întâlnire pe nevăzute într-un Ford Mustang? Swipe right!”

Nu trebuie să fii utilizator de Tinder ca să știi că Swipe right înseamnă “Da” în limbajul aplicației de dating. Da, swiping-ul este un termen intrat deja în limbajul comun, mai ales al tinerilor educați să consume informație online. Nu e de mirare câte sprâncene s-au ridicat când au citit invitația asta venită din partea uneia dintre cele mai respectate mărci de mașini din lume. Ford își anunța în acest fel parteneriatul cu una dintre cele mai cunoscute aplicații de dating pe mobil, Tinder.

Cu o istorie de mai bine de un secol, producătorul de mașini a ales să colaboreze cu ceea ce revista Forbes numea “cea mai fierbinte aplicație din lume”. Împreună, au creat o campanie de promovare în care cinci cupluri dintre cei peste 1,5 milioane de utilizatori Tinder erau alese să iasă la o întâlnire pe nevăzute în stil Carpool Karaoke într-un Ford Mustang.

Neobișnuitul parteneriat a funcționat pentru că fiecare dintre părți avea nevoie de ceva ce putea oferi cealaltă parte: brandul Ford, ieșit pe piață în 1903, beneficia de statutul fierbinte oferit de Tinder, în timp ce aplicația din 2012 primea garanția de încredere și echitate a reputației construite de Ford. Alegerea în sine era o demonstrație de curaj din partea bătrânului automobil care nu s-a ferit să spargă bariere cu riscul de a stârni controverse în rândul unui public mai degrabă fidel tradiției.

Tot mai multe branduri caută parteneriate care să le crească și să le completeze imaginea de brand și să le dea un impuls de vizibilitate cu un cost care să combine bugetul a două branduri și să le ofere ambelor părți beneficii strategice în cel mai eficient mod. Pentru ca parteneriatele de acest fel să funcționeze, trebuie să fie win-win pentru toți cei implicați. Publicul țintă, valoarea de brand și nivelul de execuție trebuie să se potrivească perfect.

Parteneriatele strategice pot fi o metodă extrem de eficientă pentru construcția/creșterea unei afaceri. Există câteva exemple relevante de asocieri care le-au permis brandurilor să devină competitive pe piețe noi, să ofere avantaje competitive unice pe piețele proprii, să câștige noi canale de distribuție sau să beneficieze de o percepție pozitivă prin asocierea de imagine. Iată-le pe câteva dintre ele:

Apple & IBM:

Alianța folosește experiența consumatorului pe care Apple a reușit să o transforme în artă și pe care o va integra în industria hardware și software, reușind astfel să revigoreze imaginea IBM, care scăzuse ușor în ultimii ani. Parteneriatul va folosi cei peste 100.000 de consultanți în vânzări și dezvoltatori de software ai IBM care vor ajuta Apple să penetreze piața globală corporate. Ca să-i cităm pe cei de la Apple, “acest parteneriat va genera o nouă clasă de aplicații care să-i conecteze pe utilizatori la big data & analytics, pe echipamentele lor iOS”.

Spotify & Uber/Starbucks:

Încă un parteneriat de geniu. Capacitatea de a urca într-o mașină închiriată întâmpinat de playlistul tău preferat oferă valoare adăugată, avantaj competitiv esențial și exclusivitate pentru mașinile Uber. Pentru Spotify, asocierea oferă un argument în plus de upgrade la nivel premium și un punct de diferențiere unic pe care Pandora, iTunes sau YouTube nu-l au. De altfel, modelul funcțional a fost replicat și în parteneriatul cu Starbucks, cafeneaua muzicală pentru care parteneriatul cu Spotify a venit aproape natural. Angajații Starbucks au primit abonamente premium Spotify pe care le folosesc pentru a crea playlisturile din cafenele, iar utilizatorii de Spotify primesc puncte în programul My Starbucks Reward.

Alexander Wang/Balmain & H&M:

H&M a găsit o rețetă de succes în parteneriatele strategice. Lanțul internațional de consum oferă ediții limitate pentru modele high fashion care motivează clientul să-i aleagă produsele și susține poziționarea brandului ca o destinație trendy în modă. La fel ca în toate parteneriatele cu designeri celebri, durata limitată a colecției H&M crește awareness-ul retailerului de modă. La rândul lor, branduri high-fashion ca Alexander Wang sau Balmain permit accesul la o experiență limitatăși stimulează astfel o legătură cu o generație nouă de potențiali cumpărători, care vor aspira tot mai mult să dețină cât mai multe piese din colecțiile lor de top. Partenrii au valorificat potențialul comunicării în toate direcțiile posibile și au creat chiar hashatugi, ca #Balmania, care demonstrează succesul și în spațiul virtual.

Apple Pay & MasterCard:

Așa cum AT&T a beneficiat de pe urma faptului că a fost prima companie care a oferit exclusiv iPhone, la fel și MasterCard (numărul 2, după Visa ca număr de carduri de credit aflate în circulație) beneficiază în urma faptului că e prima companie de carduri de credit care oferă opțiunea Apple Pay. Pentru Apple, MasterCard este o imensă bază de utilizatori.

BMW i8 & Louis Vuitton/Montblanc

Într-o mașină de top încap doar bagaje de top, nu-i așa? Conform acestui principiu, o ediție specială a valizei Louis Vuitton a fost creată să se potrivescă perfect pe raftul din spate al automobilului BMW i8. Linia, care mai include o geantă business și încă două piese, costă 20.000 de dolari și se adresează exclusiv proprietarilor modelului high end BMW i8 al cărui preț pornește de la 135.700 de dolari. Valizele se porivesc nu doar din punct de vedere al dimensiunilor, ci și al imaginii pe care o creează experiența de lux și mai adaugă un element suplimentar acestui pachet exclusivist, oferind mașinii o creștere de notorietate prin asocierea ci stilul și calitatea garantate de marca Louis Vuitton.

Modelul de parteneriat a fost replicat și în asocierea cu Montblanc. Cu mare atenție la materiale, calitate, design și funcționalitate, parteneriatul BMW-Montblanc și-a propus să răspundă multor cerințe ale conceptului modern de lux. Linia de produse Montblanc este creată să se potrivească seriei BMW 7 atât pentru nevoile zilnice, cât și pentru călătoriile prelungite. Poate să astfel de parteneriate de lux ating o nișă mai îngustă, a celor care conduc deja modele noi BMW, dar această piață le permite să-și asorteze roțile cu echipamentele, într-o experiență autentică dedicată exclusiv celor care apreciază tendințele și detaliile de desin.

Apple + Hermes

Apple spune că ceasurile create împreună cu brandul Hermes “sunt culmea unui parteneriat bazat pe gândire paralelă, viziune singulară și respect reciproc.” Alianța dintre cele două branduri respectate fac din ceasul Apple un must-have, cu atât mai mult cu cât singurul reproș adus inițial produsului lansat pe piață fusese tocmai designul acestuia. Ceasul Apple primește, astfel, o imagine nouă din partea unuia dintre cele mai scumpe și mai elitiste branduri din lumea modei, care îl completează cu modele de curele din piele lucrate manual și cu un upgrade estetic incontestabil care îl face mai căutat nu doar de iubitorii de tehnologie, ci și de clienții care țin la tendințe. Vândut la un preț mai ridicat decât produsele Apple obișnuite, rezultatul acestui parteneriat este nu doar un simbol, ci și un model cu funcții performante în zona tehnică.

Ikea + Dreamworks

Recunoscută pentru chifteluțele suedeze și obiectele de mobilier accesibile ca preț, IKEA a lansat de curând o linie de produse numită Lattjo, care își propune să aducă mai multă distracție în viața de zi cu zi. Prin parteneriatul cu Dreamworks care creează animații din colecțiile sale de jucării, instrumente și costume într-o serie de filme scurte, IKEA primește un impuls de imagine din partea unuia dintre cele mai creative studiouri de film din lume. Să creeze povești despre personajele Lattjonu nu doar că oferă colecției un context mai larg, dar deschide și limitele unei lumi digitale pe care IKEA se pregătește să pătrundă cu prima sa experiență digitală pentru copii, printr-o aplicație mobilă Lattjo. Dreamworks și-a creat deja o zonă de credibilitate în lumea celor mici, în vreme ce IKEA are deja încrederea părinților cu potențial financiar și disponibilitate de consum, ceea ce face din acest parteneriat o forță de vânzări pentru ambele părți.

Google & Luxottica:

Parteneriatul Google/Luxottica e genial. Ochelarii Google vorbesc despre tehnologie, nu despre modă, în timp ce brandul Luxottica transmite modă, nu tehnologie. Parteneriatul va avea ca rezultat ochelari Google extrem de atractivi, care vor fi cumpărați doar pentru felul în care arată, iar tehnologia de ultimă oră îi va oferi brandului Luxottica un argument în plus pentru prețul premium. Ochelarii Luxottica vin pe o piață în care concura cu prețurile din ce în ce mai mici ale celor de la Costco, TJ Maxx sau Warby Parker.

Ca să fie eficiente, parteneriatele de brand trebuie să aibă sinergie. După cum demonstrează toate aceste parteneriate creative, puterea colaborării se vede în profit și în extinderea categoriilor de public pe care fiecare dintre parteneri le atinge. Ambele părți trebuie să pună ceva interesant pe masă, altfel consumatorii nu vor vedea în ele nimic mai mult decât o simplă manevră de imagine.