Keep calm and make a poster

Keep calm and make a poster

E câte-o idee care te face să vrei să îl cunoști personal pe omul care a avut-o. Pe Acela, Primul căruia i-a trecut prin cap și, când a pus-o și în practică, a schimbat jocul spectaculos. Ba chiar l-a schimbat pentru totdeauna.

Afișul e o astfel de idee care vine în tandem cu întrebarea “Cui naiba i-a trecut prin cap ceva atât de tare?” Afișul este în ADN-ul marketingului și, oricât de multimedia și de sofisticată ar fi promovarea din ziua de azi, esență de afiș există în orice campanie.

Max Gallo, un istoric francez, s-a întrebat la fel și a ajuns – din păcate – la o concluzie mai degrabă generală.

“Afișele există în locuri publice de mai mult de 200 de ani, peste tot în lume. Frapante vizual, sunt dintotdeauna menite să atragă atenția asupra unor evenimente anume, a unor puncte de vedere sau produse ori servicii. Totuși, afișul – așa cum îl știm noi în ziua de azi, posterul modern există de la mijlocul secolului 19.”

Dacă nu știm exact cum îl cheamă pe primul om care a combinat textul și imaginea, le-a pus pe un suport oarecare, apoi a instalat combinația la vedere ca să îndemne la ceva, știm cu siguranță cine e omul care a transformat afișul într-o forță vitală de marketing. Numele lui este, desigur, Toulouse Lautrec.

Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec-Monfa le-a oferit nemurire unei dansatoare de cancan și cabaretului în care dansa seară de seară. Vorbim despre “Mâncăcioasa” din Moulin Rouge. Și ajungem, astfel, la cele mai spectaculoase afișe din toate timpurile. Spectaculoase și eficiente!

“La Goulue” – Lautrec a pictat La Goulue în 1891 se pare că în 3000 de exemplare care au fost împărțite în tot Parisul și care au captivat imediat publicul și l-au transformat pe artist într-o celebritate. Deși cele mai multe dintre exemplare s-au pierdut, încă mai există câteva și în ziua de azi – unele în Muzeul de Artă din Indianapolis.

Afișele au fost făcute pentru Moulin Rouge, care se deschisese de doi ani și care, atunci când Lautrec a făcut afișele, era deja un cabaret faimos pentru felixibilitatea fizică… și morală a dansatoarelor sale. Polițiștii parizieni făceau razii periodice ca să verifice dacă toate fetele poartă lenjerie intimă.

“I want you for US Army” – este un alt poster care a făcut istorie. Este cel mai puternic și faimos afiș de război din toate timpurile. Patru milioane de copii au fost împrăștiate în toată America, din Maine până în California. În doar câteva săpămâni, practic fiecare american îl văzuse cu ochii lui. Este creația lui James Mongomery Flag și poate că numele nu vă spune nimic, dar de-asta sunt bune uneori pozele: și-a folosit propriul chip pentru a-l ilustra pe Uncle Sam. În 1917, la scurt timp după ce SUA au declarat război Germaniei, ilustratorul a făcut acest  poster pentru armata americană. J.M. Flag, care era artist comercial de la 12 ani și care la 40 de ani, când a făcut acest afiș, lucra în mod constant cu revistele Life și Judge, a fost extrem de fericit și încântat că își poate pune talentul în slujba unei cauze precum războiul cu Germania.

Keep Calm…, n-ai cum să nu știi de acest afiș sau de una dintre milioanele sale de variațiuni.

La început, a fost așa: “Keep Calm and Carry On”. Este o frază care a devenit slogan și cu care, în 1939, când Ministerul Britanic de Informații a vrut să transmită publicului un mesaj de încurajare în zorii celui de al Doilea Război Mondial. 2,5 milioane de copii au fost imprimate, dar în ultima clipă, Guvernul britanic s-a răzgândit și nu le-a mai lipit prin țară. Oficialii de la Londra s-au temut ca nu cumva tonul să fie prea imperativ, prea strident, deci prea nepotrivit pentru oameni. Au păstrat câteva exemplare și pe restul le-au distrus.

În anul 2000 – așadar, șase decenii mai târziu, una dintre copiile care au supraviețuit a fost găsită de un librar în cutia în care erau mai multe cărți vechi pe care le cumpărase la o licitație. A luat afișul și l-a pus în Barter Books, librăria lui din Northumberland, deasupra casei de marcat.

Foarte curând, clienții l-au întrebat de unde are afișul, că vor și ei să cumpere. Așa că proprietarii liberăriei, Stuart și Mary Manley, au hotărât să facă ei înșiși niște copii. Nici nu le-a trecut prin cap cât de mare succes o să aibă “Keep Calm…”

Culmea culmilor este că, de fapt, britanicii adoră îndemnul. Și pare-se că nu numai ei! Oficialii de la Londra din 39 s-ar bucura să știe asta. Măcar acum.

Și ar fi păcat să terminăm subiectul fără să vorbim despre măcar un afiș de film memorabil. Aici, sunt sute… Mii! Dacă tot am decis să alegem doar unul, atunci trebuie să fie afișul lui Roger Kaste pentru “Fălcile” lui Spielberg. Imaginea cu rechinul din secundele de dinainte de a o ataca pe Chrissie Watkins e memorabilă!

În marketing, afișul poate fi un instrument fantastic și în ziua de azi. Îl folosesc, în egală măsură, companii mici și giganți internaționali. Dacă știi să combini cum trebuie imaginea care trebuie cu textul care trebuie, efectul e fabulos.