Industriile creative sau cum faci bani din șampanie și rock’n’roll

Industriile creative sau cum faci bani din șampanie și rock’n’roll

„Veniți repede! Beau stelele!” s-a auzit într-o seară de august de la sfârșitul secolului al XVII-lea.

Dom Perignon, un călugăr benedictin, descoperea șampania. Mă rog, nu chiar șampania-șampania, dar făcea un pas semnificativ pe drumul care ducea spre ceea ce știm azi drept una dintre cele mai bune șampanii din lume.

Dacă e să ne luăm după dovezile istorice, de fapt nu Dom Perignon a descoperit șampania. Și nici celebrele lui cuvinte nu sunt chiar ale lui, ci au fost folosite într-o campanie de advertising pe la sfârșitul secolului al XIX-lea. Dar nu-i așa că povestea e frumoasă? Și, până la urmă, articolul ăsta nici măcar nu este despre șampanie. E despre Lenny Kravitz.

Adevărul e că istoria Dom Perignon a fost dintotdeauna un șir de întâlniri fericite. Iar una dintre ele a fost cea cu Lenny, pe care tocmai l-a numit Global Creative Director. Stranie apropiere între o legendă rock controversată a zilelor noastre și un călugăr benedictin din Abația Hautvillers din secolul al XVII-lea.

Lenny a încercat multe traiectorii creative de-a lungul carierei sale. Extrem de versatil ca personaj, nu e doar un cântăreț câștigător de Premii Grammy, ci și actor, fotograf și designer.

De altfel, mesajul campaniei cu care a început parteneriatul dintre cele două branduri spune totul despre colaborarea lor: „Aducem împreună celebritatea orbitoare cu mândria obscurității. Originalitatea fără jenă și modestia genialității, inteligența nebună și nebunia inteligenței. Aveți grijă: sufletele la voltaj maxim, energia crescută a spiritelor, nerăbdătoare să se conecteze între ele, nerăbdătoare să se întâlnească, să se ciocnească și să se lase inspirate unele de celelalte.”

În ciuda aparențelor, Don și Lenny au multe lucruri în comun:

  1. Inspirațe: Dom Pérignon este inspirat de individualitatea lui Lenny, de stilul și de imensul lui talent și creativitate, în vreme ce Lenny se hrănește din tradiția, istoria și asumarea calității care caracterizează brandul de băuturi. Numirea lui Kravitz ca director creativ al casei este felul în care doi creatori pasionați își celebrează respectul reciproc.
  2. Tradiție: “Experiența mea de 10-12 ani cu Dom Pérignon m-a învățat și m-a inspirat enorm,” recunoaște Kravitz. Pasionat de tot ce înseamnă vintage, Lenny a studiat de-a lungul anilor istoria Dom Pérignon și arta fabricării șampaniei în Hautvillers, France.
  3. Imagine: Lenny nu pleacă nicăieri fără camera lui Leica? Adoră să-și documenteze viața în veșnică mișcare, dar și oamenii din jurul lui. Dacă-i privești atent fotografiile, nu poți să-i contești talentul. De altfel, primul lui proiect cu Dom Pérignon a fost o serie de fotografii care vor fi folosite în campaniile de promovare din Statele Unite, Marea Britanie și Japonia, precum și într-o serie de expoziții din toată lumea.

Bun, a venit momentul să recunoaștem, articolul ăsta nu era nici despre Lenny Kravitz, dar dacă asta ne-a ajutat să vă captăm atenția până aici, înseamnă să sunteți pregătiți să vă dezvăluim adevărul: articolul ăsta e despre industriile creative. Cum care industrii creative? Alea care îi transformă pe artiști în antreprenori. Sau în parteneri de business generatori de venituri consistente. Pentru că artiștii aduc în lumea afacerilor ceva ce nu se poate evalua în cifre: aduc emoție.

Domenii care păreau compatibile doar cu pasiunea și nebunia creativă au devenit între timp industrii. Iar industriile creative nu doar că s-au transformat în ultimii ani în afaceri de succes, dar au reușit să atragă inclusiv atenția și susținerea statului.

Sectoarele creative se ocupă de generarea sau exploatarea cunoștințelor și informației. Alternativ, sunt denumite industrii culturale sau domenii ale economiei creative și aduc 7% la PIB-ul României, după estimările Ministerului Economiei, care visează să atingă 10% în următorii 2 ani.

În rândul lor intră publicitatea, arhitectura, arta, meșteșugurile, design-ul, moda, filmul, muzica, artele scenei, editarea (publishing), cercetarea și dezvoltarea, software-ul, jocurile și jucăriile, TV & radio, jocurile video. Da, și Lenny Kravitz.

“Dom Pérignon aduce oamenii împreună,” zice Lenny. “E despre comunicare, în așa fel încât fiecare dintre noi să găsească inspirație și să se simtă motivat să facă ceva. N-ai nevoie de o ocazie specială să faci ceva special. Viața e singura ocazie de care ai nevoie.”

Și un strop de creativitate. Merge cu șampanie.