Femei vs bărbați. Războiul sexelor în afaceri

Femei vs bărbați. Războiul sexelor în afaceri

Au crescut la mii de kilometri depărtare – una în Noua Zeelandă, alta în California. Niciuna n-avea habar de existența celeilalte, ceea ce poate fi destul de firesc: sunt miliarde de oameni de existența cărora n-avem habar. În cazul lor, acest lucru e valabil până la un punct. Aveau două lucruri esențiale în comun. Primul: au același tată. Al doilea: spirit antreprenorial și aceeași pasiune. Acum, îl au și pe al treilea: una dintre cele mai de succes companii de vinuri din Statele Unite.

Surorile Robin și Andrea McBride au fondat și dezvoltat McBride Sisters Wines. Importă și produc vinuri de 13 ani. Și au reușit ceva spectaculos pe piață: să pună laolaltă două lumi, să ofere experiențe remarcabile consumatorilor și, deloc în ultimul rând, să dobândească o poziție respectabilă pe o piață tradițional dominată de bărbați. În povestea lor, pasiunea și o groază de alte emoții au fost la baza unui business de succes.

Mai facem un salt. Dar nu doar unul geografic, ci și unul în timp. Ajungem la Paris, în 1872, și întrăm în salonul coaforului Marcel Grateau. Este bărbatul care a inventat un fel de strămoș al ondulatorului: niște clești cu cârlig cu ajutorul cărora le făcea doamnelor bucle. Primele cliente i-au fost prostituatele din mahalale, dar invenția sa a cucerit rapid mai întâi Parisul, apoi Franța, iar până la urmă toată Europa. Zeci de ani a fost folosit faimosul său clește de făcut bucle. Și e de prisos să menționăm dimensiunea succesului de afaceri pe care salonul și instrumentul l-au căpătat. În povestea lui, este vorba despre o soluție la o problemă. Iar problema e “cum să faci să stea părul doamnei bine de tot?”. E un resort rațional dominant.

De altfel, în multele studii academice ori de marketing care se străduiesc să completeze lista diferențelor dintre bărbați și femei, o idee apare constant. Pe scurt și cu bullet points, simplificarea  arată cam așa:

  • Bărbații sunt “fixeri”. Ei rezolvă probleme. Punct ochit, punct lovit. Și încă un amănunt relevent: “luăm problemele pe rând”. Deschidem sertarul cu “trebuie reparată mașina” și nu ne ocupăm de altceva până nu dăm gata problema asta.

  • La femei, situația e ușor diferită: informațiile se leagă de emoții.  Femeile simt soluții uneori înainte ca problema să fie enunțată până la capăt. Intuiesc o cale. Deseori, inclusiv calea spre succes.

Nu că ar fi mai bine într-un fel sau altul, e pur și simplu atât de diferit!

Acum, ne mai sucim o dată și ajungem de unde-am plecat: pe câmpul unde se duce războiul sexelor în afaceri.

Martin Zwilling, fondator și CEO al  “Startup Professionals”, este un veteran al mentoratului antreprenorial, e blogger, autor și angel investor. A lucrat pentru IBM o mulțime de ani. Între 1967 și 1981, s-a ocupat itinerant de vânzări și marketing, apoi s-a mutat în Boca Raton, unde a făcut parte din echipa de dezvoltare IBM Personal Computer. În anii 80, a condus apoi echipa care s-a ocupat de relația IBM-Microsoft.

De când oferă mentorat și consultanță, Martin Zwilling e întrebat frecvent cine se pricepe mai bine la afaceri, din perspectiva sexelor.

Bărbații sunt cei care îmi pun întrebarea asta veche de când lumea: «Cine e un antreprenor mai bun, bărbatul sau femeia?» Femeile nu mă întreabă, pentru că ele deja cred că știu răspunsul. Iar eu… eu încerc întotdeauna răspunsul diplomatic: «Depinde!». Dar răspunsul meu nu mulțumește pe nimeni”, spune Marin Zwilling.

Drept urmare, încearcă un răspuns mai complex. Și o face cu o listă de diferențiatori.

Femeile încep afaceri ca să aducă un echilibru între muncă și viața de familie. Nu țintesc în primul rând îmbogățirea, asta e pe planul doi, trei. Drept urmare, cele mai multe antreprenoare rămân mici întreprinzătoare. Sigur că sunt și excepții, dar regula e mai degrabă asta.

În schimb, bărbații încep afaceri ca să facă bani. Petrec mai mult timp în noile lor întreprinderi, au așteptări mai mari de la afacerea lor, fac multe cercetări pentru a găsi oportunități de afaceri. Uneori, strategia lor funcționează. Alteori, nu.

Antreprenoarele au  tendința de a oferi, în companiile lor, beneficii familiale. Sunt convinse că politicile lor prietenoase ridică moralul angajaților, cresc productivitatea și fidelitatea față de companie. Sigur, prețul e o cifră de afaceri mai mică, dar pentru ele oricum nu asta e ținta principală, doar am stabilit deja :-)

Bărbații au mai multă experiență în antreprenoriat. Pentru mulți dintre ei, măcar ideea de afaceri e dominantă încă din adolescență. Femeile, în schimb, își schimbă mai des accentul – de la antreprenoriat la familie și copii, pentru ca, eventual, abia mai apoi să revină la antreprenoriat.

Încă ceva deloc de neglijat: femeile au ceva dificultăți în a delega sarcini. Sunt obișnuite să facă singure o mulțime de lucruri (deseori, totul), și-atunci le paște pericolul să se împrăștie în prea multe  locuri și lucruri. Asta în vreme ce fac prestidigitație între afacere, viața de familie, treburile casnice. Bărbații ar angaja o menajeră fără să clipească. Femeile s-ar simți mai întâi vinovate să dea bani pentru ceva ce ar putea face singure.

Concluzia lui Martin Zwilling? Este limpede că nu există, practic, un răspuns la întrebarea “care e antreprenor mai bun, bărbatul sau femeia?” Pur și simplu au mecanisme de funcționare diferite. Vorbesc limbi diferite. Au motivații și ținte diferite. Nu e mai bine sau mai rău, e doar… altfel.

Cifrele de acum arată că lumea afacerilor este, încă, o lume a bărbaților. Dar tot statisticile arată că de afaceri se apucă acum de două ori mai multe femei decât bărbați. Așa că, pe termen lung, n-aș neglija deloc impactul femeilor în această cursă”, mai spune Zwilling.

PS Există aici o explicație suplimentară a modului diferit în care femeile și bărbații gândesc și acționează. O lămurire suplimentară în context. Și cu un ton foarte relaxat. Have fun!