Dicționar de afaceri: Dog days of summer

Dicționar de afaceri: Dog days of summer

 Iulie mai e cum mai e, dar august adună în cele 31 de zile ale lui tot dorul de ducă (altundeva decât la birou) și toată lipsa de chef de orice. Angajații ori numără zilele până la vacanță, ori sunt buimaci că li s-a terminat concediul. Desigur, asta în vreme unii chiar sunt plecați, ceea ce presupune că, măcar teoretic, chiar este mai multă treabă pentru cei rămași.

La fel ca toate lucrurile care se întâmplă ciclic și negreșit, trebuia găsit un nume și pentru perioada anului în care angajații, partenerii, piața – și, practic, parcă Universul cu totul  – visează la vacanță. Se cheamă “Dog Days of Summer.”

Antreprenorii sunt și ei oameni și trăiesc aceleași nerăbdări, doar că sunt într-o situație puțin mai complicată: au responsabilitaea unei afaceri de susținut, dacă nu cumva chiar de crescut în păcătoasele “Dog Days of Summer”.

Un studiu făcut în America în rândul a nu mai puțin de 600 de manageri arată că, pe durata verii, productivitatea scade cu 20%. Prezența la muncă e cu 19% sub restul anului, iar implementarea proiectelor durează cu 13% mai mult.

Vă sperie cifrele? Stați așa că mai sunt (și sunt cvasi-universal valabile): atenția angajaților poate fi distrasă cu o ușurință devastatoare – 45% e procentul! – iar 53% dintre ei găsesc tot felul de soluții să-și lungească weekend-ul. Practic, nicio zi de lucru nu e mai scurtă decât o zi de vineri, vara!

Totuși, din perspectiva antreprenorului, lunile de vară sunt care orice alte luni din orice alt anotimp al anului: Business is business!

“E ispititor să iei o pauză, să “o lași mai moale” în perioada verii. Dar, undeva, e cineva care vrea să fie exact unde ești tu acum. Vrea locul tău. Și e posibil ca exact acea persoană să muncească din greu la ceva ce va deveni foarte curând concurența afacerii tale. Asta e motivația: Muncește în continuare să rămâi în joc. Să conduci tu jocul!” (Try Vincent, fost fotbalist profesionist, om de afaceri)

Lana Del Rey știe exact prin ce treci. Știe atât de bine că a scos un cântec întreg despre cum se pot strica treburile vara. A găsit exact cuvintele și ritmul de care era nevoie, le-a pus laolaltă și-a vândut rapid vreo 2 miliarde de exemplare de tristețe de vară.

 

https://www.youtube.com/watch?v=TdrL3QxjyVw

Exemplul cu Lana Del Rey are, sigur, noimă. Ideea este că și în “bad days for business” poți să faci business. Poate că nu o să câștigi discuri de platină, dar merită să încerci cele câteva soluții la care au ajuns alții care n-au dormit vara. De griji n-au dormit.

  • Gândește-te sau chiar dezvoltă produse/proiecte noi pentru toamnă

Pentru asta, mai întâi trebuie să accepți ritmul de peste vară. Să accepți că nu poți face vreo magie pentru a schimba starea generală dominată de toropită lentoare. E o metodă destul de eficientă de a-ți conserva energia, de a te mai scutura de posibila frustrare și de a motiva echipa.

  • Oferă-le angajaților program flexibil

Am stabilit deja ce le place angajaților să facă vara: le place să facă… mai degrabă nimic. Chiar și cei fără copii au nevoie de mai mult timp liber pe timpul verii. E, cumva, în ritmul biologic al oamenilor cate trăiesc toate anotimpurile anului.

Am mai stabilit ceva: realitatea că piața cu totul, că întreg mediul de afaceri e încetinit. Și-atunci, le vii în întâmpinare: programul flexibil, ba chiar și vinerea mai scurtă “cu voie” au beneficii extraordinare și pot schimba nu doar starea de spirit, ci și energia locului.  Oamenii fericiți chiar sunt mai eficienți.

  • Consolidează-ți relațiile de afaceri. Realațiile cu cei mai importanți clienți și parteneri

Sunt două variante mari și late: ori lași perioada asta să fie “timp mort”, ori încerci să scoți ce e mai bun din ea. Partea bună este că e foarte probabil ca și clienții, și partenerii tăi să treacă prin exact aceleași experiențe ca și tine. Aici este o sămânță de un anume soi bun de “camaraderie de business”.  Întâlnirile informale de afaceri din această perioadă pot fi extrem de eficiente pe termen mediu și lung. Ideal, nu la birou. Oricât de proastă ar părea vara pentru afaceri, e perfectă pentru cultivarea relațiilor. Și pentru a-ți păstra perspectiva asupra lucrurilor. Sau, cine știe, poate chiar pentru a ți-o împrospăta.

“În vârtejul rutinei de zi cu zi există pericolul să pierzi viziunea, iar antreprenorii se pot pomeni rătăciți la mijlocul drumului. Folosește vara pentru a te uita din nou la visul tău inițial!” Lain Hensley, CEO și fondator al Odyssey Teams

Have e great summer!