De la compania de apartament, la gigantul business

De la compania de apartament, la gigantul business

Ca mulți alți antreprenori, Walt Disney a suportat multe suișuri și coborâșuri. A fost la un pas de faliment când și-a pierdut drepturile asupra principalului lui generator de bani, dar s-a redresat și a atins succesul atunci când puțini mai credeau în el.

Puțini știu însă că gigantul media de azi s-a născut într-un garaj de familie. La fel ca Steve Jobs la multă vreme după el, Disney a fost vizionarul care a știut ce-i trebuie publicului înainte ca publicul însuși să știe asta. Și i-a dăruit cel mai mare parc tematic de familie din lume.

S-a născut într-o familie numeroasă și săracă și vindea ziare ca să-și ajute familia. Puținii bani câștigați nu erau însă suficienți, așa că, unul după altul, frații Disney aleg să plece de-acasă în căutarea unei vieți mai bune. Printre ei, tânărul Walt.

La fel ca multe alte talente creative, Walt Disney și-a început cariera muncind pentru alții. În 1919, întors din război, unde se înrolase cu documente falsificate care să-i ascundă vârsta, Walt  începe să-și caute de lucru ca artist. În copilărie, o mătușă și-un vecin îl încurajaseră să își cultive talentul pentru desen și părea o idee la îndemână pentru un tânăr venit de pe front. Își găsește un job la Pesmen-Rubin Commercial Art Studio, unde îl cunoaște și pe cel care avea să-i devină prieten și partener de business pentru tot restul vieții, Ubbe Iwerks. Ubbe se va dovedi unul dintre cei mai talentați animatori din lume și cheia spre marele succes al lui Walt de mai târziu.

La începutul anilor 20, rămași amândoi fără job, decid să-și pună pe picioare propriul studio, dar afacerea pică rapid, iar cei doi se trezesc din nou în căutare de joburi plătite. se angajează să facă animație pentru Film Ad Co., dar nu după mult timp înceap să lucreze împreună la proiecte independente, care se transformă în Laugh-O-Grams, o serie de filme scurte amuzante. Walt și Iwerks mai fac un pas împreună și transformă Laugh-O-Grams în afacere, dar nici de data asta nu le iese. Walt lasă totul în urmă și pleacă la Hollywood.

Cel mai puțin apreciată calitate a lui Walt este capacitatea lui de a-i convinge pe ceilalți să creadă în viziunea lui. Cu asta începe, de fapt, povestea Disney! La Hollywood fără Iwerks, Walt îl convinge pe fratele lui, Roy, să-l ajute să pornească Disney Brothers Studio, devenită mai târziu Walt Disney Studio. Compania începea în garajul unchiului lor.

Firește, nu după multă vreme, Walt l-a convins și pe Iwerks să vină să lucreze împreună. Walt Disney Studio n-a fost nici ea mai profitabilă decât tentativele anterioare, dar s-a ținut la suprafață. Compania lucra pentru Universal Pictures și a creat un personaj numit Oswald the Lucky Rabbit. În 1928, Walt și Roy aveau să aibă însă neplăcuta surpriză să afle că toți animatorii lor, cu excepția lui Iwerks, fuseseră angajați de unul dintre cei cu care lucrau pentru Universal. Ca să adauge sare pe rană, toate drepturile pentru Oswald aparțineau celor de la Universal.

Experiența l-a amărât pe Walt, care a jurat că n-o să mai lucreze niciodată pentru altcineva.

“Toate necazurile pe care le-am avut, toate supărările şi obstacolele m-au întărit… Poate nu-ţi dai seama atunci când ţi se întâmplă, dar să ţi se întoarcă spatele poate fi cel mai bun lucru pentru tine.”

Walt a început să își livreze filmele direct distribuitorilor, dar avea nevoie de un personaj nou.

Există oarecare controverse legate de originea lui Mickey Mouse; unii zic că l-a văzut pe un coș de gunoi din Kansas, alții spun că e rezultatul muncii de documentare a lui Iwerks. Oricare ar fi sursa, Mickey Mouse reprezintă startul companiei Disney așa cum o știm noi azi.

Walt a adunat o echipă nouă care să lucreze împreună cu Iwerks la noul personaj. Primele două filme n-au avut mare succes, dar cu al treilea, „Steamboat Willie,” au dat lovitura. Era, în același timp, un exemplu precoce care sincroniza sunetul și mișcarea. Era doar prima inovație ieșită din WDC. În următoarele decenii, Disney avea să creeze primele animații color, dar și primul lungmetraj de animație, „Albă ca Zăpada și cei Șapte Pitici.”

Prețul acestor producții era însă atât de mare și profitul atât de mic, încât un box office meschin putea să afunde studioul. Walt și Roy au intrat în anii 40 făcând doar producții mari, dar și o groază de datorii. Din 1923 până în 1938, parteneriatul Disney Brothers era spart practic în patru companii, fiecare cu oarecare succes, care aveau să se unească în 1938 sub numele Walt Disney Productions. În aprilie 1940, Walt Disney Studios lansa 155.000 de acțiuni care aduceau companiei în jur de 3,5 milioane de dolari.

Dar frații aveau să se trezească din nou cu datorii curând, pe măsură ce compania lansa tot mai multe filme de succes, capodoperele pe care le știm azi drept „Bambi,” „Fantasia” sau „Cenușăreasa.” Nu pentru că nu aveau succes, ci pentru că producția lor antrena sume enorme.

Tot cam în aceeași perioadă, Walt începe să viseze la cel mai tare parc de distracții din lume, dar înțelege că e o distracție pe care companie nu și-o permite. Pentru moment.

Ca să creeze cel mai fericit loc de pe pământ au fost necesare o grămadă de manevre financiare, dar Walt le-a făcut posibile. În 1955, Disneyland s-a deschis în sfârșit și avea să fie un imens succes. În următorii cinci ani, profitul Walt Disney Productions crește de la 6 la peste 70 de milioane de dolari.

După moartea lui Walt, în 1966, compania a cunoscut câțiva ani mai grei, dar avea să se redreseze rapid, și să devină, în anii 80-90, cel mai mare imperiu din lume în domeniul entertainmentului, ajutat în mare măsură de fundația sănătoasă pe care Walt și Roy i-au asigurat-o.

 

Istoria afacerilor e plină de exemple în care mulți dintre cei mai bogați oameni din lume au construit imperii de blănuri, petrol, oțel, căi ferate și, de ce nu, software. Toate erau produse tangibile bazate pe o formulă simplă: scade costurile de producție și vinde cât mai mult. Disney, omul și compania, erau făcuți totuși din alt aluat.

În era digitală, nimic nu e mai simplu decât să începi o afacere de-acasă. Amazon a început ca o librărie online în garajul lui Jeff Bezos din Washington, în 1994. De-atunci, Amazon a creat pionieratul în e-commerce, online shopping și chiar și în felul în care oamenii publică sau citesc cărți. Amazon a deschis și drumul spre marketingul afiliat, recompensându-i pe cititorii care distribuiau cărțile din Amazon în loc să cheltuiască o avere pe publicitate.

Steve Jobs a văzut potențialul din hobbyul lui Steve Wozniak pentru computere. În 1976, cei doi au dezvoltat un Apple original în garajul lui Jobs. Compania a crescut în mare măsură datorită viziunii lui Jobs legată de felul în care un computer personal ar putea schimba viața de zi cu zi a omului obișnuit. Dap, scriu acest articol de pe un laptop Apple.

Doi absolvenți de Stanford, Larry Page și Sergey Brin, au creat Google în garajul lui Susan Wojcicki’s (actualul CEO YouTube). Scopul lor era să creeze o resursă simplă de găsire a informațiilor pe internet. La un moment dat, au încercat să vândă Google către Excite, dar aceștia au refuzat oferta. De atunci, Google a devenit cea mai importantă resursă de căutare pe internet și a adăugat multe instrumente și resurse gratuite, inclusiv Gmail, Google maps, sau Google Docs. S-a extins, iar azi are aproape 200 de alte oroprietăți, inclusiv YouTube și Blogger.

Bill Hewlett și Dave Packard au început HP în 1939, în garajul lui Packard din Palo Alto, California. Deveneau, astfel, prima companie tech din Silicon Valley. Compania și-a luat avânt atunci când unul dintre produsele lor, u oscilator audio, avea să fie cumpărat de o altă companie fondată acasă, Walt Disney. De-a lungul anilor, HP s-a extins în zona computerelor, imprimantelor și a altor tehnologii.

Chiar dacă numărul milionarilor digitali e în creștere, afacerile de acasă sunt în continuare văzute ca hobbiuri secundare din care să mai faci niște mărunțiș. Sunt însă sute de antreprenori perseverenți care reușesc să demonstreze că locul de unde îți începi afacerea n-are nicio legătură cu nivelul succesului pe care l-ar putea atinge.

Și chiar dacă toate afacerile astea s-au mutat la un moment dat de acasă în niște spații gigantice, la început au fost toți la fel ca tine: cu resurse puține, dar cu o idee uriașă și un vis gata să fie transformat în realitate. E ceva absolut mesmerizant în ideea că ai putea să stai acasă, în pantalonii tăi de pijama preferați, făcând ce-ți place în timp ce cineva te plătește pentru asta. Cu atât mai mult când acel cineva ești tu însuți!