De ce n-aplică nimeni clauza penalităților

De ce n-aplică nimeni clauza penalităților

Familia Grozavu din Bacău a primit notificare de la E-On că îi reziliază contractul de curent electric fiindcă are restanță de 1 ban. Unui prieten, ANAF i-a pus poprire pe cont fiindcă avea de achitat până în 3 lei de la o regularizare. Sigur știi și tu astfel de cazuri, dacă nu cumva ți s-a întâmplat chiar ție. O fi de râs, o fi de plâns, cert e că, de multe ori, instituțiile statului și companiile care dețin monopolul pe anumite sectoare de piață fac exces de zel ca să-și recupereze cele mai neînsemnate datorii.

Pe de altă parte, firmele care se confruntă cu întârzieri la plata facturilor evită să aplice măsurile sau penalitățile prevăzute în contracte pentru astfel de situații. Pe de o parte fiindcă avem prea puțină educație de business, pe de altă parte fiindcă amestecăm emoționalul cu afacerile și devenim uneori prea empatici cu cei care ne datorează bani, fie pentru că ne e teamă că partenerul nostru o să se enerveze și o să încheie contractul cu noi dacă la factura următoare îi trecem de plată și penalitățile pentru întârzierea de luna trecută.

Problema e că termenele de plată nerespectate cauzează reacții în lanț. Să spunem că unul dintre clienții tăi nu ți-a plătit la timp o factură. Dacă suma este mare sau dacă ai ghinionul să mai ai și alți clienți rău-platnici, te poți trezi că nici tu nu-ți mai poți achita facturile către propriii furnizori care, la rândul lor, depind de aceste încasări ca să-și plătească furnizorii, angajații sau chiria. Și așa mai departe… E ca un joc de domino în care, odată dărâmată prima piesă, cad una după alta și celelalte.

Întrebarea e ce să faci ca să eviți plățile întârziate și celelalte efecte nedorite cu care vin la pachet.

Una dintre soluții e să încasezi penalități pentru fiecare zi de întârziere de la clienții rău-platnici. Dar, ca să le poți aplica această sancțiune, trebuie să ai un contract valabil încheiat care să cuprindă o astfel de clauză. Multe firme omit sau aleg să  să nu încheie un contract mai ales dacă e vorba de o singură livrare, de prestare de servicii sau de o comandă fermă urmată de executare. Partenerii consideră că e suficient să menționeze în factură cuantumul penalităților aplicabile pentru întârzierea plății. Ce nu știu ei e că, în lipsa unui contract încheiat între cele două societăți, penalitățile nu sunt aplicabile. Se spune în piață cum că, odată acceptată și semnată de reprezentantul legal al clientului, factura care cuprinde și mențiuni legate de penalități ține loc de contract. Ei bine, e doar “folclor”. Dacă nu ai un contract care să conțină clauze specifice pentru perceperea penalităților, înscrierea unilaterală a penalităților pe factură nu are nicio relevanță din punct de vedere juridic.

Fie că ai sau n-ai contract cu clientul tău, dacă el nu e de bună credință și invocă motive mai mult sau mai puțin întemeiate pentru care a întârziat cu plata facturii, poți să încerci să colectezi creanțele cu ajutorul unei firme specializate; dacă nu merge așa, apelezi la o firmă de recuperare sau îl chemi în judecată. În oricare dintre etape, dacă nu ai contract, ai șanse să recuperezi doar suma înscrisă în factură, fără penalități. Sfatul nostru e să închei contract pentru orice tranzacție, să facturezi tot ce ți se datorează și să previi acumularea datoriilor cu ajutorul produselor de colectare și de raportare a rău-platnicilor.