Cum să meargă treaba când toți își fac treaba de acasă

Cum să meargă treaba când toți își fac treaba de acasă

“E de la 9 la 5” nu înseamnă, obligatoriu, să stai pe un anume scaun dintr-un anume birou dintr-o anume clădire. Înseamnă, mai nou și tot mai des, să stai oriunde lucrezi bine și șeful n-are nicio problemă cu asta. Dimpotrivă!

Angajații “remote” sunt tot mai des întâlniți, la fel cum tot mai des întâlnite sunt companiile fără sedii de birouri. Desigur, cele două sunt în strânsă legătură cauză-efect.

Când optezi pentru o echipă 100% remote, nu e vorba doar despre niște economii remarcabile pe care le face compania ta, căci zboară toate costurile de închiriere și întreținere a birourilor. E o variantă care poate face să înflorească talentele dintr-o companie. DAR…

Dar, când oamenii lucrează împrăștiați, fiecare în microuniversul său, există un real pericol al disipării sentimentului de apartenență la grup. Există chiar un pericol al erodării culturii companiei atunci când nu vă vedeți zilnic, nu interacționați zilnic, nu împărtășiți direct – la modul tradițional – experiențe zilnice de muncă.

Sunt pericole care pot fi cu succes evitate dacă ții cont de câteva lucruri:

COMUNICAREA TREBUIE SĂ FIE CLARĂ ȘI DIRECTĂ

Atunci când lucrezi cu angajați remote, cele mai multe conversații sunt la distanță – mail, dar și diverse aplicații și platforme de comunicare multimedia. În cele mai multe cazuri, e comunicare scrisă, ceea ce înseamnă că nu există comunicare non-verbală care să ajute interacțiunea. Așadar, claritatea mesajelor este de 1000 de ori mai importantă. A mesajelor, sa sarcinilor, a problemelor.

TRANSPARENȚA

Tocmai lipsa interacțiunii directe dintre oameni face ca transparența, care oricum e importantă, să aibă un rol crucial pentru succesul “lucratului de la distanță”. Sunt companii care au înlocuit “discuțiile de la cafea” cu informații structurate în website-uri interne. În alte companii au loc întâlniri virtuale lunare unde echipele sunt informate cu mersul lucrurilor și unde oamenii sunt încurajați să pună întrebări.

ANGAJEAZĂ PERSOANA POTRIVITĂ PENTRU „REMOTE JOB”

Nu toată lumea își dorește așa ceva, nu toată lumea e potrivită pentru munca la distanță. Sunt oameni cărora le place să se integreze într-o rutină de birou și care sunt extrem de eficienți într-un context convențional de muncă.

CREEAZĂ “LOCUL DE CAFEA”

Camaraderia dintre angajați e foarte importantă pentru moralul oamenilor, deci și pentru productivitate. Suntem ființe sociale, avem nevoie de interacțiuni directe. Sau cât mai aproape de ceea ce înțelegeam despre „interacțiunea directă” înainte de dezvoltarea tehnologică explozivă. Un videochat meeting nonformal, neformal și periodic poate fi o idee foarte bună.

ADU-I PE TOȚI LAOLALTĂ DIN CÂND ÎN CÂND

E o energie anume care nu se naște decât atunci când aduni oamenii în aceeași încăpere. Întâlniri periodice ale echipe pot fi infuzie de încredere în proiectul din care toți fac parte. Și consolidează echipele.

Ar mai fi ceva: nu uita chestiunile mărunte. Un “bate palma” virtual nu are aceeași greutate precum un “Mulțumesc!” sau un “Te rog!” rostit față în față. Și, chiar dacă nu îi vezi zilnic pe oamenii care lucrează cu și pentru tine, nevoia lor de a fi apreciați, de a le fi observat și recunoscut efortul tot rămâne.

Să lucrezi cu angajați remote nu e rocket science. Dar sunt câteva detalii la care trebuie să privești cu atenția cu care se uită un neurochirurg la creierul unui pacient.